-
Destination Östersund flyttar – satsar fortsatt på fysisk turistbyrå
Det är på Storgatan, i det dynamiska området kring Zätagränd som de nya lokalerna för besöksservice och kontor tar plats. Destination Östersund hade under en tid letat efter nya lokaler när valet föll på Diös lokalförslag på Storgatan.
Flytten är en satsning och utveckling av hela bolaget. Där förutsättningar för destinationsutveckling och en modernare och mer behovsanpassad besöksservice står i centrum. Inflyttning beräknas ske i början av December.
“Vi är övertygade om att Destination Östersunds etablering på Storgatan, som blir mitt i ett kvarter med levande stråk och ett naturligt flöde av människor, kommer innebära en win win-situation för stadens besökare och Turistcenter. Vi lägger stor vikt vid smarta helhetslösningar som nyttjar lokalerna på bästa sätt för att skapa attraktiva ytor som är långsiktigt hållbara.” Säger Johan Fryksborn, affärschef, Diös Östersund/Åre.
Bättre anpassade för hur verksamheten ser ut idag
Destination Östersund har i uppdrag att direkt och indirekt samordna, driva och initiera gemensamma frågor som utvecklar Östersund som destination. De ska utveckla besöksnäringen och förstärka samhörigheten mellan olika aktörer.
“Vi har sedan länge letat efter andra lokaler och nu har vi hittat lokaler som fortsatt är centrala med ytor som är bättre anpassade för hur verksamheten ser ut idag. Området runt Z-gränd är spännande och inne i en expansiv fas. DIÖS som fastighetsägare har gott om planer och vi är övertygade om att områdets position kommer att förstärkas under de kommande åren.” Säger Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund.
Navet i servicen till såväl besökaren som invånaren
Turistcenter är ett av bolagets fyra verksamhetsområden. De nya lokalerna på Storgatan fokuseras mot att bli ännu mer inbjudande och tillgängliga för såväl verksamhetens medarbetare som besökare.
“Många väljer att besöka oss, framför allt utländska gäster, men även svenska besökare som vill ha personliga tips och hjälp att ”sålla” i det digitala utbudet av information.” Berättar Anna Borg, Turistcenteransvarig på Destination Östersund. ”Våra gästundersökningar visar att de som besökt vårt Turistcenter har tagit del av ett större utbud på destinationen än de som inte besökt oss. Det ger högre omsättning till våra besöksnäringsföretag och gästen är nöjdare med sin vistelse. Vårt Turistcenter kommer fortsatt att vara navet i servicen till såväl besökarna som stadens invånare. I de nya lokalerna kommer man fortsatt att kunna få turistinformation, men i mer ändamålsenliga lokaler.”
- Text: Destination Östersund
- Foto: Nestorville
-
Ketty Engrund är ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring
Lokal styrka och samverkan är nyckeln till Lofsdalens långsiktiga framgång enligt Ketty Engrund, ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild. Det var en stark påskhelg för hotellen.
-
Snälltåget – stort intresse att ta tåget till Jämtland i sommar
Intresset för att resa med Snälltåget till Jämtland i sommar är stort. Jämfört med 2024 har antalet bokningar ökat med över sextio procent.
-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
Den 7 maj lanserades Global Sustainability Ski Alliance. SkiStar och sju andra skidaktörer från Europa och Nya Zeeland är medlemmar.
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024”. ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
-
Gästbloggare
-