-
Det bubblar i Stockholm – rekordmånga ölevent denna höst
Ölboomen fortsätter i Stockholm under hösten. Inte mindre än sju olika satsningar och ölevent pågår i september och oktober.
Mindre hantverksbryggerier blandas med större producenter
I helgen 8–9 september slår Stockholm Beer & Whisky Festival upp sina portar för 31:a gången.
Denna gång har man flyttat sig från Nacka och landat ”by the Sea” i nya lokaler vid Stadsgårdsterminalen nära Slussen. De nya lokalerna rymmer ett 60-tal utställare och nytt är att mindre hantverksbryggerier blandas med större producenter.
”Producenterna var lite mätta på de stora mässorna. Pandemin ledde också till många höjda kostnader och brist på produkter. Då tänkte vi om och erbjöd utställarna en mycket låg startkostnad, något som är viktigt främst för de mindre producenterna. Det blev populärt – när vi skickade ut inbjudan så brakade det till och blev fullt med en gång.” Berättar Helene Reuterwall Thideman, PR-ansvarig på Stockholms Öl & Vin, som driver mässan.
Satsning på amerikansk ölkultur och bryggeridag på Café Opera
Speciellt stolta är arrangörerna av Stockholm Beer & Whisky Festival över att den amerikanska bryggarföreningen flyger in 16 bryggeriers öl till mässan tillsammans med två representanter som ska hålla provningar.
”Vi har fått kredd för våra insatser för amerikansk ölkultur.” Berättar Helene Reuterwall Thideman.
Producenter från Stockholmsområdet är Hop Notch från Vaxholm, Danderyds bryggeri, Gamla Enskede bryggeri, Carnegiebryggeriet i Hammarby sjöstad, Ginlabbet från Tyresö och Stockholms bränneri. Förutom ölen finns gin, sake, whisky, champagne, snaps och olika delikatesser att smaka.
I maj anordnade man för första gången Stockholms bryggeridag på Café Opera. Det var ett uppskattat litet ölevent.
”Det konceptet kan vi tänka oss att utveckla i framtiden. Vi är rent allmänt intresserade av att jobba lite mer småskaligt och snabbt. Till exempel att ordna pop-up event kring säsongsölen i slutet av oktober.” Säger Helene Reuterwall Thideman.
Ölevent på Spritmuseum, Stockholm Waterfront, Gröna Lund och Gärdet
Ölen flödar på fler ställen i stan – Spritmuseum håller 16 oktober ölmässan ”En öl för alla” med fokus på hantverksbryggerier som kompletterar museets utställning om öl som pågår fram till 30 oktober. Bland de sex deltagarna finns Stockholmsbryggaren Omaka Beer. Utomhus fortsätter Spritmuseums satsning ”Öl på bryggan” fram till 14 september.
Vill man svinga sin bägare där det bjuds på både lederhosen och dirndl finns Oktoberfest på Gärdet fredag 7 –9 september. Även Gröna Lund erbjuder Oktober fest 21 September – 14 oktober.
Den som gillar legendariska Pilsner Urquell satsar med fördel på Moveats mat -och ölvandring.
Helgen 6–7 oktober rullar Öl-och Spritmässan in på Stockholm Waterfront, där man förutom ett stort utbud av öl också satsar på att lyfta högkvalitativa ginproducenter i Sverige.
- Text: Stockholm – European Capital of Gastronomy 2023
- Foto: Engin Akyurt
-
Seniordagen – möt 30 000 potentiella kunder på en dag
Seniordagen erbjuder en möjlighet för besöksnäringens företag att delta som utställare under evenemanget i maj.
-
Visit Sweden – korta kunskapstäta digitala föreläsningar om den globala resenären
Visit Sweden erbjuder korta föreläsningar om den globala resenären. Dessa gör det enklare för företag att förstå internationella målgrupper.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när den nya restaurangen öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsn...
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige...
-
-
Gästbloggare
-