-
Downtown Camper och Plogga i nytt samarbete inför årets vårstädning
Stockholm är vida känt för sin renlighet – en stad med frisk luft och blåa, klara vatten. Vad de flesta kanske inte vet är att nedskräpningen ökar för varje år. I vår går Downtown Camper och Plogga ihop i ett samarbete för att städa upp, sprida kunskap, och ändra attityder kring nedskräpning. Varje onsdag fram till sommaren arrangeras en ”Plogga Run” där både hotellgäster och allmänheten är välkomna att delta i kampen.
Det finns potential att göra stor skillnad
Med start i mars drar Downtown Camper igång den nya aktiviteten som syftar till att samla gäster, personal och alla som vill till kombinerad joggingrunda / skräpplockning i centrala Stockholm.
Varje onsdag kl 16.00 kan man delta i aktiviteten som går i hälsans och miljöns tecken. Fokus är generellt att plocka upp skräp, och i synnerhet plast, från gatorna. Att fokus ligger på plasten förklaras av att just den skapar störst förödelse när den hamnar i vårt ekosystem. Forskare har uppskattat att 99 procent av alla våra sjöfåglar har mikroplaster i sig.
“Prognoser visar att det kommer att finnas mer plast än fisk i haven till år 2050 om vi misslyckas med att göra något åt det här problemet. Fisken äter de små plastpartiklarna och tror att det är plankton. Som en konsekvens kommer mikroplast att färdas genom näringskedjan och så småningom hamna i oss människor. Att vi nu med hjälp av Downtown Camper kan dra ihop Plogga-aktiviteter varje vecka känns otroligt roligt. Här finns potential att göra stor skillnad tror jag.” Berättar Erik Ahlström, grundare av organisationen Plogga.
Vill förändra attityder och långsiktiga beteenden
Det som utgör den största utmaningen i att vända utvecklingen med ökad nedskräpning är att förändra attityder och långsiktiga beteenden. Att stoppa den ständiga strömmen av skräp samt att få människor att känna annorlunda när det gäller att plocka skräp.
Plogga (en portmanteau av de två orden ”plocka” och ”jogga”) är en folkrörelse vars uppdrag är att vända den negativa trenden och i slutändan skapa ett mer långsiktigt hållbart samhälle. Och ”plogging” är en konkret, inkluderande och social lösning på problemet. En aktivitet som för människor samman.
“Vi är väldigt stolta över detta samarbete – det känns så meningsfullt. Tillsammans med Plogga kan vi göra en direkt skillnad. Våra Plogga Runs är ett exempel på hur vi på Downtown Camper kan påverka på individnivå och vi hoppas det kommer riktigt många gäster och hjälper till.” Säger Erica Åberg, General Manager på Downtown Camper.
- Text: Scandic Hotels
- Foto: Scandic Hotels/Plogga
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-