-
Ekoturismentreprenören som satsar stort
Lennart Pittja, en erfaren ekoturismentrenör, skapar ett nytt sätt att bo genom att skapa en ny verksamhet. Verksamheten heter Sápmi Nature Camp – Arctic Indigenous life in Laponia” och ligger i Nábrreluokta, vid Stuor Julevädno/Stora Lule älv.
”- Jag har bestämt mig för att flytta till hjärtat av världsarvsområdet som är något alldeles extra i Sápmi och destinationen Swedish Lapland”, säger Lennart. Han flyttar därmed sin ekoturistiska verksamhet från Gällivare hem till sin familjs sameby Unna Tjerusjs renbetesmarker vid Luleåälvens strand i världsarvet Laponia.
”- Nábrreluokta känns mer och mer rätt för varje dag som jag nu arbetar med att få upp min mobila camp. Dessa marker är mitt hem och är ett med mig, mina förfäder och mina barn och barnbarn”, säger Lennart.
En ideal plats att driva ekoturism på
Sápmi Nature Camp har blivit utsedd till en av världens 21 platser där man skall bo om man vill turista på ett miljövänlig sätt.
”-Nábrreluokta vid Stora Lulevattnet och Sjávnja (Sjaunja) naturreservat är en idealisk plats för ansvarsfulla internationella eller nationella gäster att uppleva samisk kultur och leva den arktiska livsstilen för några dagar”, säger Lennart.
Ett miljövänligt boende
I fem hotellrumsinredda traditionella samiska lavvus (mobila tältkåtor) bor man på Sápmi Nature Camp. Boendeformen kallas för ”glamping” – glamorous camping. I Nábrreluokta kommer Pittja erbjuda fem lavvus med plats för 10 gäster med tillgång till en befintlig timrad stuga som blir servicehus.
En erfaren ekoturismentreprenör
Lennart Pittja har länge arbetat inom besöksnäringen. Han har tidigare drivit naturturismföretaget Vägvisaren och blev år 2004 utsedd till Sveriges Bästa Ekoturismarrangör.
Han är också en erfaren föreläsare – nyligen pratade han om framgångsfaktorerna till turismutveckling i urfolksområden inför 800 personer från 50 länder vid den globala årliga sammankomsten för naturturismnäringen som ATTA – Adventure Travel Tourism Association arrangerar.
Ny medlem i företagarförening
Lennart har också nyligen blivit medlem i Destination Jokkmokks företagarförening:
”- Som ny medlem i Destination Jokkmokks företagarförening blir jag en del av ett nytt nätverk som jag vet kommer tillföra viktiga värden för mitt företag liksom jag hoppas kunna skapa värden för mina nya samarbetspartners i och kring besöksnäringen, världsarvet Laponia samt lokalbefolkningen”, säger Lennart.
Han fortsätter:
”- I Jokkmokk finns även ett starkt kluster av samiska entreprenörer som kommer stärka min plattform. Min önskan är att själv kunna bidra till att stärka de olika samiska näringarna som i mångt och mycket är starkt sammanflätade i varandra”.
Vad är ekoturism?
Lennart tycker att det ofta saknas kunskap om vad ekoturism är och hur den säkerställer extra värden till det lokala samhället. Han menar att många tror att ekoturism enbart är enbart kopplat till miljövänlighet.
”- Inom Destination Jokkmokks företagarförening har gjort ett gemensamt ställningstagande och sagt att man vill ha besökare som tar ansvar för naturen och den lokala kulturen, handlar lokalt – sover hos anläggningsägare, köper utrustning, äter mat som säljs eller tillagas i Jokkmokk samt anlitar lokala guider. Det är kärnan i ekoturism”.
Boendeformen visas upp för press och arrangörer
Sápmi Nature Camp har blivit en nyhet på de visningsresor som Swedish Lapland Visitors Board, VisitSweden och de lokala destinationerna i Gällivare och Jokkmokk genomför för internationell press och researrangörer.
”- Jag har fått förmånen att ta emot flera viktiga potentiella affärspartners och journalister som bland annat kombinerar besök hos mig och kollegorna på ICEHOTEL och Treehotel”.
Sammanfattningen ”Arctic indigenous life in Laponia” beskriver enligt Pittja kärnan i hans verksamhet och vad som är hans erbjudande:
”- Min målgrupp, den världsvana globala resenären efterfrågar det genuina, småskaliga, personliga och den äkta samiska upplevelsen som Sápmi Nature Camp kan erbjuda. En styrka är att det är ”hemma hos” mig. Det är ingen fejkad resort.Det är vardagens Sápmi i alla dess former. Vad vi gör och vad vi äter”.
Verksamhet ställer krav på hållbarhet
Att driva ekoturism ställer krav på både människor, natur och kultur, mat och upplevelser. Detta har man tagit till sig i regionen.
”- Här finns en potential att skapa lokal, hållbar utveckling genom att tillsammans i besöksnäringen varsamt skapa nya reseanledningar hos företag som gäster kan besöka.
Men hot mot miljön finns
Lennart uppmanar alla att ha kontroll så att inte populära resmål förstörs av okontrollerad massturism:
”- Det vilar ett stort ansvar på besöksnäringen att inte såga av den gren vi sitter på – fler gäster får inte innebära ett ökat hot mot renen, naturen, och renskötseln. Det ansvaret tar de samiska turistföretagen eftersom de har en djup kunskap om hur man kan utveckla utan att förstöra”.
”- Det går att få fler gäster utan att förstöra – det är min starka övertygelse och det har varit min övertygelse i många år. Det handlar om att öka kvaliteten och ta betalt istället för att fokusera på låga priser och en ohälsosam volym”.
Samarbete inom strategisk och hållbar affärsutveckling
Det är viktigt att skapa samarbeten som kan skapa både ekonomiska och rådgivande funktioner när man utvecklar en verksamhet. Om man skall bedriva verksamhet inom ekoturismen är det viktigt att kvalitetsmärka företaget – då kan verksamheten utvecklas på allas villkor. En ansvarsfull, professionell och hållbar turism skapas.
”- Upplevelserna blir bättre, naturen mår bättre och människorna både i företaget och den lokala omgivningen mår bättre. Det är lönsamt för företaget att jobba hållbart. Märkningen gör det dessutom lättare och tryggare för företagen att samarbeta med varandra”, säger Lennart som även är vice ordförande i Ekoturismföreningen.
Så kan man tjäna på naturbaserad turism
Lennart tycker att det är mycket viktigt att visa att naturbaserad turism är lönsam:
”- Det är inte bara genom att hugga ner träden, dämma älvarna eller gräva upp malmen som naturen har ett värde. Naturbaserad turism är samhällsekonomiskt lönsam och gynnar många”.
Fakta Ekoturism
Om Ekoturism kan man läsa på Wikipedia:
Ekoturism bygger precis som vanlig turism på människors vilja att resa till och vistas på platser som ligger utanför deras hemort, med betoning på människors intresse för miljön och vilja att göra så lite skada på denna som möjligt. Ekoturism är därför ekologisk och ekonomisk turism i kombination. Detta innebär att turismformen medvetet skapar efterfrågan för aktiviteter som uppfyller begreppets definition. Aktiviteterna är oftast relaterade till naturen och eftersträvar en positiv effekt för lokalbefolkningens levnadsvillkor.
Källa: Jokkmokks kommun
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-