-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den nya strategin kommer att vägleda alla som ska främja besöksnäringen i arbetet mot ett mer attraktivt och hållbart Värmland.
Kan nu påbörja arbetet med att ta fram handlingsplaner
Strategin sträcker sig fram till 2030 och har tagits fram tillsammans med ett 80-tal representanter från olika offentliga organ i samhället. Den utgår från regionens styrkor och har en vision om att bland annat skapa ett hållbart Värmland för alla och en året runt-baserad turism.
”Vi är otroligt glada över att ha besöksnäringsstrategin på plats. Nu har vi något att navigera efter och kan därmed påbörja det riktiga arbetet med att ta fram handlingsplaner så att vi kan fortsätta att arbeta med att stärka den värmländska besöksnäringen.” Säger Mia Landin, VD för Visit Värmland.
Alla har olika behov och därför är det viktigt med en strategi
Arbetet med att ta fram strategin påbörjades i februari 2022, efter att Region Värmland gett Visit Värmland uppdraget att implementera den nationella besöksnäringsstrategin från 2021.
Att så många deltagit i processen, däribland de 18 värmländska kommunerna (Degerfors och Karlskoga är inkluderade), har varit viktigt för att skapa enighet, förankring och för att ta del av så många viktiga inspel som möjligt.
”Besöksnäringen är oerhört viktig för hela regionens utveckling. Den ger tillväxt, sysselsättning och bidrar till ekonomin. Den är spridd över hela Värmland, från lilla pralinföretaget till stora hotellföretaget. Alla har olika behov och därför är det viktigt med en strategi så att vi får fokus på både utveckling och lönsamhet för alla.” Säger Erik Evestam (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
Besöksnäringsstrategin är välförankrad i regionen
Den värmländska strategin utgår från den nationella besöksnäringsstrategin samt den regionala utvecklingsstrategin och smart specialiseringsstrategin. Under våren genomgick strategin en remissprocess och därefter kunde en enig styrelse godkänna strategin.
”Det är roligt att många arbetat engagerat tillsammans med att ta fram strategin. Det gör att den är välförankrad i regionen och att vi nu har en stabil grund att utgå ifrån.” Säger Hanna Åkerstedt, styrelseordförande i Visit Värmland.
Här kan du ladda ned Värmlands Besöksnäringsstrategi 2023-2030.
Läs mer om Visit Värmland på Turismnytt här.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer och sysselsätter drygt 600 årsanställda och 3000 säsongsans...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars 2024 och har redan...
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
Man kan ju inte hinna med riktigt allt. Turismnytt fokuserade därför förra veckan på GSTCs hållbarhetskonferens, ...
-
-
Gästbloggare
-