-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nast Traveller – världens mest ansedda resemagasin. För första gången prisas nu hela tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för ”The Worlds Best Hotels”.
Mer än 575 000 röster från kunniga gäster över hela världen har röstat. Ystad Saltsjöbad, The Steam Hotel och Falkenberg Strandbad får utmärkelsen. Vilket gör ESS Group till den enda hotellfamilj med tre svenska destinationer på listan.
Har drömt om att hamna på listan över världens bästa hotell
Condé Nast Traveler har nu släppt resultatet av sin årliga Readers’ Choice Awards – The Worlds Best Hotels. En tradition som går tillbaka 35 år där Condé Nast nu är verksam på 7 globala marknader. Med en helt unik position inom reseindustrin. 575 000 Condé Nast Traveler-läsare över hela världen lämnade in svar där man betygsatt sina reseupplevelser. Vilket resulterat i att ESS Group nu blir den enda svenska hotellfamiljen som prisas tre gånger.
”Sen vi startade Ystad Saltsjöbad 2007 har vi drömt om detta, att få hamna på listan över världens bästa hotell. Vi har hoppats i många år men vi förstår att det tar tid, och nu äntligen! Det finns många utmärkelser men detta är den absolut finaste. Inte minst för att det är så många internationella läsare som röstat och för att Condé Nast Traveller är en föregångare med så fin historia. Att lyckas bli den enda svenska hotellfamilj med tre hotell i Sverige på listan känns lite overkligt faktiskt.” Säger Jonas Stenberg, VD för ESS Group.
Bolaget består nu av 14 destinationer
Ystad Saltsjöbad blev starten för ESS Group 2007 och fyra år senare 2011 förvärvades och började man utveckla Falkenberg Strandbad. I det 100 år gamla ångkraftverket i Västerås byggdes The Steam Hotel och stod klart 2017. Alla dessa tre destinationer erhåller den prestigefyllda utmärkelsen ”Readers Choice Award”.
ESS Group består nu av 14 destinationer i och med de kommande öppningarna av Hjortviken Country Club och Maryhill Estate med premiär den 18 november.
”Vår resa har alltid handlat om våra gäster och vår mission om att få människor att vilja återkomma till oss, att varje dag försöka skapa stamgäster med detaljer, leenden, att se gästen och att försöka omdefiniera den traditionella hotellupplevelsen. De här priserna handlar naturligtvis slutligen om alla medarbetare som genom alla år mött våra gästers önskemål och velat leverera mer. Heja och grattis till alla dem och för det hårda jobb de lagt ner.” Avslutar Jonas Stenberg.
Här kan ni läsa mer om ESS Group på Turismnytt.
- Text: ESS Group
- Foto: ESS Group
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
-
Gästbloggare
-