-
Ett digitalt framgångsår för Destinationen Halmstad
Att kommunicera rätt och med rätt målgrupper är en avgörande framgångsfaktor när det gäller destinationsutveckling. 2019 genomförde Destination Halmstad ett antal åtgärder för att vässa bolagets kommunikation externt.
Fokus lades på att utveckla flera webbplattformar och se över digitala kanaler. Det visade sig vara en lyckad satsning då bolaget klockade in ett besöksrekord på destinationhalmstad.se med över 200 000 unika besökare.
Stort fokus på huvudsajten
Bolaget lade stort fokus i utvecklingsarbetet på huvudsidan destinationhalmstad.se som attraherar både nationella och internationella turister och besökare till Halmstad. Ett fint kvitto på det arbetet är att webbplatsen blev nominerad till priset Guldhanden. När 2019 var slut visade statistik att destinationen hade slagit besöksrekord med hela 200 917 unika besökare (att jämföra med antalet 174 229 år 2018).
”Det som är särskilt intressant med den jämförande besöksstatistiken är att 2018 faktiskt redan då var ett toppår. Halmstad var värdar för ett världsevenemang – Bordtennis-VM och det gav givetvis en rejäl skjuts på siffrorna. Därför känns det extra roligt att vi ändå lyckats toppa det nu med en ökning på över 15 procent.” Säger Marcus Andreasson som är marknadschef på Destination Halmstad.
Destinationen satsade även under 2019 på att förbättra inläggskvalitet och jobba smartare och effektivare med olika sociala medier, exempelvis facebook och instagram.
Flera nya hemsidor
Totalt lanserades hela fem olika webbplatser under året. Alla ingår i Destinationens webbfamilj.
1. Huvudsidan Destinationhalmstad.se – för besökare och turister – som ska stärka Halmstads attraktivitet som besöksmål. Både nationellt och internationellt.
2. Destinationhalmstad.se/bolaget – om destinationsbolaget.
3. Halmstadcvb.se – Halmstad Convention Bureau – en del av avdelningen Evenemang och möten.
4. Hylteslingan.se – med regional cykelled i sikte. Ett samarbete mellan Halmstads kommun, Hylte kommun och Region Halland.
5. Halmstadsteater.se – innehåll om föreställningar och möteslokaler.- Text: Destination Halmstad
- Foto: Destination Halmstad
-
Spritmuseum – svenskt vin och cider i en smakrik utställning
Spritmuseum samlar 15 svenska dryckesproducenter i en utställning. Besökare får chansen att smaka på deras hantverksprodukter.
-
Kraftig satsning på regionala flygplatser stärker Sverige
Regeringen föreslår att anslaget till icke-statliga regionala flygplatser höjs kraftigt i budgeten 2026. Ett välkommet besked.
-
På gång hos Naturturismföretagen
Med utbildningar, projekt och nätverk fortsätter Naturturismföretagen arbeta för att lyfta branschens roll som motor för hållbar utveckling.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 -25
Mest under Destination, Boende och Evenemang
-
Hållbarhet i besöksnäringen – Något för dig? Anmäl dig till BarCamp 2025
Den 6–7 oktober 2025 bjuder Nätverket Hållbar Besöksnäring och Visit Hornborgasjön in till en inspirerande icke-konferens i närheten av Skövde
-
Regeringskansliet – företagarpaket för fler jobb i Sverige
I budgetpropositionen för 2026 lägger samarbetspartierna fram ett företagarpaket som bland annat sänker kostnaderna för att anställa unga.
-
Hösten i Umeå bjuder på storslagna kulturupplevelser
Umeå bjuder in till en tid fylld av kulturupplevelser. Här är åtta höjdpunkter som garanterat sätter färg på höstmörkret.
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg tio år sedan parken öppnade grindarna till Halloween. Inför höstens säsong väntar två nya skräckområden.
-
AI i praktiken – ny undersökning om hur ny teknik stöttar turismorganisationer
ETC har publicerat resultaten från sin europeiska studie om användningen av AI inom turistorganisationer. Rapporten har tagits fram av Kairos Future.
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Nu lanserar Visit Sweden ett nationellt API som samlar Sveriges turistiska utbud. Det framtidssäkrar besöksnäringens synlighet digitalt.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang, Ma...
-
Liseberg firar 10 år med Halloween – större och läskigare utbud
I år firar Liseberg ett skrämmande jubileum. Det är nämligen tio år sedan nöjesparken för första gången öppnade g...
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Tio dagar av smakäventyr startar nu på fredag: från spårvagnsluncher och permakultur-workshops till matpromenader...
-
Visit Sweden lanserar nationellt API för svensk besöksnäring
Idag lanserar Visit Sweden ett nationellt API, Application Programming Interface, som en av de f...
-
-
Gästbloggare
-