-
Ett digitalt framgångsår för Destinationen Halmstad
Att kommunicera rätt och med rätt målgrupper är en avgörande framgångsfaktor när det gäller destinationsutveckling. 2019 genomförde Destination Halmstad ett antal åtgärder för att vässa bolagets kommunikation externt.
Fokus lades på att utveckla flera webbplattformar och se över digitala kanaler. Det visade sig vara en lyckad satsning då bolaget klockade in ett besöksrekord på destinationhalmstad.se med över 200 000 unika besökare.
Stort fokus på huvudsajten
Bolaget lade stort fokus i utvecklingsarbetet på huvudsidan destinationhalmstad.se som attraherar både nationella och internationella turister och besökare till Halmstad. Ett fint kvitto på det arbetet är att webbplatsen blev nominerad till priset Guldhanden. När 2019 var slut visade statistik att destinationen hade slagit besöksrekord med hela 200 917 unika besökare (att jämföra med antalet 174 229 år 2018).
”Det som är särskilt intressant med den jämförande besöksstatistiken är att 2018 faktiskt redan då var ett toppår. Halmstad var värdar för ett världsevenemang – Bordtennis-VM och det gav givetvis en rejäl skjuts på siffrorna. Därför känns det extra roligt att vi ändå lyckats toppa det nu med en ökning på över 15 procent.” Säger Marcus Andreasson som är marknadschef på Destination Halmstad.
Destinationen satsade även under 2019 på att förbättra inläggskvalitet och jobba smartare och effektivare med olika sociala medier, exempelvis facebook och instagram.
Flera nya hemsidor
Totalt lanserades hela fem olika webbplatser under året. Alla ingår i Destinationens webbfamilj.
1. Huvudsidan Destinationhalmstad.se – för besökare och turister – som ska stärka Halmstads attraktivitet som besöksmål. Både nationellt och internationellt.
2. Destinationhalmstad.se/bolaget – om destinationsbolaget.
3. Halmstadcvb.se – Halmstad Convention Bureau – en del av avdelningen Evenemang och möten.
4. Hylteslingan.se – med regional cykelled i sikte. Ett samarbete mellan Halmstads kommun, Hylte kommun och Region Halland.
5. Halmstadsteater.se – innehåll om föreställningar och möteslokaler.- Text: Destination Halmstad
- Foto: Destination Halmstad
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-