-
Ett digitalt framgångsår för Destinationen Halmstad
Att kommunicera rätt och med rätt målgrupper är en avgörande framgångsfaktor när det gäller destinationsutveckling. 2019 genomförde Destination Halmstad ett antal åtgärder för att vässa bolagets kommunikation externt.
Fokus lades på att utveckla flera webbplattformar och se över digitala kanaler. Det visade sig vara en lyckad satsning då bolaget klockade in ett besöksrekord på destinationhalmstad.se med över 200 000 unika besökare.
Stort fokus på huvudsajten
Bolaget lade stort fokus i utvecklingsarbetet på huvudsidan destinationhalmstad.se som attraherar både nationella och internationella turister och besökare till Halmstad. Ett fint kvitto på det arbetet är att webbplatsen blev nominerad till priset Guldhanden. När 2019 var slut visade statistik att destinationen hade slagit besöksrekord med hela 200 917 unika besökare (att jämföra med antalet 174 229 år 2018).
”Det som är särskilt intressant med den jämförande besöksstatistiken är att 2018 faktiskt redan då var ett toppår. Halmstad var värdar för ett världsevenemang – Bordtennis-VM och det gav givetvis en rejäl skjuts på siffrorna. Därför känns det extra roligt att vi ändå lyckats toppa det nu med en ökning på över 15 procent.” Säger Marcus Andreasson som är marknadschef på Destination Halmstad.
Destinationen satsade även under 2019 på att förbättra inläggskvalitet och jobba smartare och effektivare med olika sociala medier, exempelvis facebook och instagram.
Flera nya hemsidor
Totalt lanserades hela fem olika webbplatser under året. Alla ingår i Destinationens webbfamilj.
1. Huvudsidan Destinationhalmstad.se – för besökare och turister – som ska stärka Halmstads attraktivitet som besöksmål. Både nationellt och internationellt.
2. Destinationhalmstad.se/bolaget – om destinationsbolaget.
3. Halmstadcvb.se – Halmstad Convention Bureau – en del av avdelningen Evenemang och möten.
4. Hylteslingan.se – med regional cykelled i sikte. Ett samarbete mellan Halmstads kommun, Hylte kommun och Region Halland.
5. Halmstadsteater.se – innehåll om föreställningar och möteslokaler.- Text: Destination Halmstad
- Foto: Destination Halmstad
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Tinnar och torn – ny utomhusguidning på Kalmar Slott
För sommaren har Kalmar Slott tagit fram en ny guidad tur utanför slottet. Det gör att den dessutom passar bra för hundägare.
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
Den 24 juni kom nyheten att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterierna för att bli ett Certifierat Hållbart Evenemang av Greentime.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Fjällcykling på fyra fjäll är ett nytt paket framtaget av två destinationer, fyra anläggningar och sex företag. P...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Hållbarhet/Tillgängl...
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne har utsetts till vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av förening...
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av restaurangentreprenören Pontus Frithiof, tar ytterligare ett stort kliv i ...
-
-
Gästbloggare
-