-
Ett samarbete som ger norrbottningar anledning att semestra hemma
I samarbete med Coop Norrbotten jobbar Swedish Lapland Visitors Board för att få fler norrbottningar att upptäcka charmen med att semestra hemma. På köpet får besöksnäringsföretag i regionen bredare försäljningskanaler och nya vägar att nå lokala kunder.
Samarbetet började 2021 och ger besöksnäringsföretag möjlighet att visa upp sina erbjudanden i Coop Norrbottens nyhetsbrev och sociala kanaler.
”Vi har ett upplägg där vi bestämmer ett tema, till exempel julbord eller fjällvandring. Sedan gör vi förfrågningar till våra besöksnäringsföretagare om vilka som vill vara med.” Säger Johanna Ögren, marknadschef Swedish Lapland Visitors Board. ”Det är helt kostnadsfritt för företagen att delta, de behöver bara presentera ett erbjudande. När vi mäter och följer upp kampanjerna kan vi se att de ger bra resultat för företagen.”
Får chans att belysa det turistiska utbudet i regionen till invånarna
I sommarens kampanj är temat spa. Det är Clarion Sense i Luleå, Kukkolaforsen och Camp Ripan i Kiruna som deltar.
”Genom våra kanaler når företagens erbjudanden nästan 150 000 norrbottningar.” Säger Helen Ljungstedt, chef för marknad, kommunikation och hållbarhet hos Coop Norrbotten. ”Det är ett fint samarbete där vi får chans att belysa och marknadsföra det turistiska utbudet i vår region till de som bor här.”
Coop Norrbotten är en konsumentförening med cirka 150 000 norrbottningar som medlemmar. Föreningen driver Coop-butiker i länets samtliga 14 kommuner.
Ger besöksnäringsföretag möjlighet att hitta nya försäljningsvägar
Samarbetet är ett led i att etablera nya partnerskap med företag utanför reseled. Det ger besöksnäringsföretag möjlighet att hitta nya försäljningsvägar och nå en lokal marknad. Det pågår även diskussioner kring ett eventuellt samarbete mellan Coop nationellt och Swedish Lapland Visitors Board. Där besöksnäringsföretag i Norrbotten skulle få möjlighet att nå andra intressanta områden.
”Det vi har sett hittills är att erbjudanden riktade till barnfamiljer funkar allra bäst, det är många som letar efter roliga saker att göra på hemmaplan under sommaren.” Säger Johanna Ögren.
Här kan ni läsa mer om Swedish Lapland på Turismnytt.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-