-
Ett samarbete som ger norrbottningar anledning att semestra hemma
I samarbete med Coop Norrbotten jobbar Swedish Lapland Visitors Board för att få fler norrbottningar att upptäcka charmen med att semestra hemma. På köpet får besöksnäringsföretag i regionen bredare försäljningskanaler och nya vägar att nå lokala kunder.
Samarbetet började 2021 och ger besöksnäringsföretag möjlighet att visa upp sina erbjudanden i Coop Norrbottens nyhetsbrev och sociala kanaler.
”Vi har ett upplägg där vi bestämmer ett tema, till exempel julbord eller fjällvandring. Sedan gör vi förfrågningar till våra besöksnäringsföretagare om vilka som vill vara med.” Säger Johanna Ögren, marknadschef Swedish Lapland Visitors Board. ”Det är helt kostnadsfritt för företagen att delta, de behöver bara presentera ett erbjudande. När vi mäter och följer upp kampanjerna kan vi se att de ger bra resultat för företagen.”
Får chans att belysa det turistiska utbudet i regionen till invånarna
I sommarens kampanj är temat spa. Det är Clarion Sense i Luleå, Kukkolaforsen och Camp Ripan i Kiruna som deltar.
”Genom våra kanaler når företagens erbjudanden nästan 150 000 norrbottningar.” Säger Helen Ljungstedt, chef för marknad, kommunikation och hållbarhet hos Coop Norrbotten. ”Det är ett fint samarbete där vi får chans att belysa och marknadsföra det turistiska utbudet i vår region till de som bor här.”
Coop Norrbotten är en konsumentförening med cirka 150 000 norrbottningar som medlemmar. Föreningen driver Coop-butiker i länets samtliga 14 kommuner.
Ger besöksnäringsföretag möjlighet att hitta nya försäljningsvägar
Samarbetet är ett led i att etablera nya partnerskap med företag utanför reseled. Det ger besöksnäringsföretag möjlighet att hitta nya försäljningsvägar och nå en lokal marknad. Det pågår även diskussioner kring ett eventuellt samarbete mellan Coop nationellt och Swedish Lapland Visitors Board. Där besöksnäringsföretag i Norrbotten skulle få möjlighet att nå andra intressanta områden.
”Det vi har sett hittills är att erbjudanden riktade till barnfamiljer funkar allra bäst, det är många som letar efter roliga saker att göra på hemmaplan under sommaren.” Säger Johanna Ögren.
Här kan ni läsa mer om Swedish Lapland på Turismnytt.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-