-
Fagerudd Konferens vinner innovationspris för sitt klimatinitiativ
I samband med IACC Europe Knowledge Festival, som gick av stapeln 6-8 oktober 2023 på Rungstedgaard i Köpenhamn, tilldelades Fagerudd Konferens priset för årets innovation för deras initiativ med vegetariska luncher som standard.
”Vi är otroligt stolta idag.” Säger Sebastian Tarkowski, VD på Fagerudd Konferens. ”Det här är något som engagerar hela vårt företag liksom våra kunder. Men framför allt är det roligt att vi vinner med ett relativt litet initiativ, som är lätt att kopiera. För tänk vilken skillnad det blir om 1000 restauranger till gjorde som vi. Vi hoppas att många väljer att kopiera oss, både i Sverige och utomlands.”
Initiativet har tidigare uppmärksammats
Fagerudd var nominerade som en av sju konferensanläggningar som alla presenterade varsitt initiativ. Vinnaren utsågs genom medlemsomröstning bland de närvarande deltagarna som utgjordes av branschrepresentanter från nio marknader. Bland de tävlande initiativen fans allt från rena tekniska lösningar till sociala hållbarhetsprojekt. Tillslut vann Fagerudd Konferens med sitt vegetariska initiativ.
Tidigare har de nominerats till Svenska Mötespriset och omnämndes som exempel på framtidens mötesrum på Meeting Professionals Internationals konferens i Cancun i våras. Initiativet att servera vegetariska luncher som standard har också uppmärksammats av amerikanska branschtidningen Smart Meetings Magazine.
Ett enkelt sätt att få majoriteten att välja vegetariskt
Vad menas med att Fagerudd serverar vegetariska luncher som standard? Det innebär att om du inte säger till innan att du vill ha kött så får du det vegetariska alternativet. Det vegetariska är, med andra ord, standarden på anläggningen.
”Det vi tror att de som röstade uppskattade och uppfattade som innovativt med Fagerudds initiativ är att vi på ett enkelt sätt lyckas få den absoluta majoriteten att välja att vegetariskt, samtidigt som vi behåller valfriheten. Dessutom gör det faktum att vi beräknar och redovisar den samlade besparingen att värdet av att äta vegetariskt blir så mycket tydligare. När vi säger att vi sparar 19 ton koldioxid och tackar mötesdeltagarna för att de är med och bidrar brukar vi få applåder.” Säger Sebastian Tarkowski.
Vill väcka en tanke om vad vi lägger på tallriken
Företag och organisationer börjar i allt större utsträckning efterfråga vegetariska alternativ när de konfererar. Det har Svenska Möten, som Fagerudd Konferens är en del av, märkt under åren.
Flera kommuner och institutioner efterfrågar numera inte bara vegetariska luncher, utan kräver helvegetariska menyer för alla deltagare när de samlas. På företag med många unga anställda brukar det också ofta vara en betydande andel av medarbetarna som identifierar sig som flexitarianer.
”Samtidigt vill vi vara tydliga med att säga att vi inte nödvändigtvis tycker att alla måltider alltid måste vara vegetariska. Det vi vill utmana med detta initiativ är slentrianmässiga köttbitar och samtidigt väcka en tanke om vad vi lägger på tallriken.” Avslutar Sebastian Tarkowski.
- Text: Fagerudd Konferens & Svenska Möten
- Foto: IACC Europe
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
SkiStar går in i vintersäsongen med ett rekordstort intresse för jul- och nyårsresor till fjällen. Den gynnsamma...
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Nu är det klart att Johanna Hemming från och med den 1 mars 2026 blir ny vd för destinationsbolaget Visi...
-
-
Gästbloggare
-