-
Fagerudd Konferens vinner innovationspris för sitt klimatinitiativ
I samband med IACC Europe Knowledge Festival, som gick av stapeln 6-8 oktober 2023 på Rungstedgaard i Köpenhamn, tilldelades Fagerudd Konferens priset för årets innovation för deras initiativ med vegetariska luncher som standard.
”Vi är otroligt stolta idag.” Säger Sebastian Tarkowski, VD på Fagerudd Konferens. ”Det här är något som engagerar hela vårt företag liksom våra kunder. Men framför allt är det roligt att vi vinner med ett relativt litet initiativ, som är lätt att kopiera. För tänk vilken skillnad det blir om 1000 restauranger till gjorde som vi. Vi hoppas att många väljer att kopiera oss, både i Sverige och utomlands.”
Initiativet har tidigare uppmärksammats
Fagerudd var nominerade som en av sju konferensanläggningar som alla presenterade varsitt initiativ. Vinnaren utsågs genom medlemsomröstning bland de närvarande deltagarna som utgjordes av branschrepresentanter från nio marknader. Bland de tävlande initiativen fans allt från rena tekniska lösningar till sociala hållbarhetsprojekt. Tillslut vann Fagerudd Konferens med sitt vegetariska initiativ.
Tidigare har de nominerats till Svenska Mötespriset och omnämndes som exempel på framtidens mötesrum på Meeting Professionals Internationals konferens i Cancun i våras. Initiativet att servera vegetariska luncher som standard har också uppmärksammats av amerikanska branschtidningen Smart Meetings Magazine.
Ett enkelt sätt att få majoriteten att välja vegetariskt
Vad menas med att Fagerudd serverar vegetariska luncher som standard? Det innebär att om du inte säger till innan att du vill ha kött så får du det vegetariska alternativet. Det vegetariska är, med andra ord, standarden på anläggningen.
”Det vi tror att de som röstade uppskattade och uppfattade som innovativt med Fagerudds initiativ är att vi på ett enkelt sätt lyckas få den absoluta majoriteten att välja att vegetariskt, samtidigt som vi behåller valfriheten. Dessutom gör det faktum att vi beräknar och redovisar den samlade besparingen att värdet av att äta vegetariskt blir så mycket tydligare. När vi säger att vi sparar 19 ton koldioxid och tackar mötesdeltagarna för att de är med och bidrar brukar vi få applåder.” Säger Sebastian Tarkowski.
Vill väcka en tanke om vad vi lägger på tallriken
Företag och organisationer börjar i allt större utsträckning efterfråga vegetariska alternativ när de konfererar. Det har Svenska Möten, som Fagerudd Konferens är en del av, märkt under åren.
Flera kommuner och institutioner efterfrågar numera inte bara vegetariska luncher, utan kräver helvegetariska menyer för alla deltagare när de samlas. På företag med många unga anställda brukar det också ofta vara en betydande andel av medarbetarna som identifierar sig som flexitarianer.
”Samtidigt vill vi vara tydliga med att säga att vi inte nödvändigtvis tycker att alla måltider alltid måste vara vegetariska. Det vi vill utmana med detta initiativ är slentrianmässiga köttbitar och samtidigt väcka en tanke om vad vi lägger på tallriken.” Avslutar Sebastian Tarkowski.
- Text: Fagerudd Konferens & Svenska Möten
- Foto: IACC Europe
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
-
Gästbloggare
-