-
Han vill locka fler isländska turister till Sverige
Den svenska ambassadören på Island, Håkan Juholt, vill locka fler isländska turister till Sverige.
I dagsläget är det fler svenskar som reser till Island än islänningar som reser till Sverige. Detta vill Juholt arbeta på för att få en jämnare fördelning. Målet är att locka 30.000 islänningar att besöka Sverige.”- En av mina viktigaste uppgifter är ju att lyfta fram Sverige som ett besöksmål”, säger Juholt till nyhetsbyrån TT. Under sommarhalvåret, när myndigheter går på lågvarv, så tycker Juholt att det finns tid för honom att ägna sig åt att lyfta den svenska besöksnäringen.Det satsas för lite på att locka islänningar
På sin Facebook-sida skriver Juholt att ”Visit Sweden tycker att Island är ointressant, så jag tar saken i egna händer och öppnar turistbyrå i residenset”. Till TT säger han att han inte är kritisk mot Visit Sweden.
”- Visit Sweden har begränsade resurser och Island är ett litet land. Jag förstår att man inte kan marknadsföra Sverige över hela världen. Då kan vi från ambassaden göra det i stället”.
Öppnar turistbyrå på residenset
Ett första steg i detta arbete är att det kommer att öppnas en turistbyrå i det svenska residenset i Reykjavik i sommar. Genom turistbyrån kommer man att kunna locka inte bara islänningar till Sverige utan också andra utländska turister som besöker Reykjavik. De flesta reser till Island för att uppleva dess natur – på samma sätt kan man locka turister till den svenska naturen. En slogan har tagits fram ”Tyckte du om Island? Då kommer du att älska Sverige”.Premiären för den svenska turistbyrån i Reykjavik sker den 6 juni. Då kan besökarna titta på en utställning om olika resmål i Sverige. Under fotbolls-VM kommer man att kunna slå en straff på Juholt.”Besök-Sverige-dagar” kommer att arrangeras bland annat utanför IKEA, H&M och andra svenska företag.Håkan Juholt har tidigare varit partiledare för socialdemokraterna och har ett förflutet som reporter på tidningen Östra Småland.- Text: Maria Lindqvist
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
Vad är på gång hos Kairos Future och hur kan det hjälpa er?
Vi på Turismnytt har frågat Kairos Future hur de kan hjälpa företag, organisationer och destinationer i besöksnär...
-
-
Gästbloggare
-