-
Han vill locka fler isländska turister till Sverige
Den svenska ambassadören på Island, Håkan Juholt, vill locka fler isländska turister till Sverige.
I dagsläget är det fler svenskar som reser till Island än islänningar som reser till Sverige. Detta vill Juholt arbeta på för att få en jämnare fördelning. Målet är att locka 30.000 islänningar att besöka Sverige.”- En av mina viktigaste uppgifter är ju att lyfta fram Sverige som ett besöksmål”, säger Juholt till nyhetsbyrån TT. Under sommarhalvåret, när myndigheter går på lågvarv, så tycker Juholt att det finns tid för honom att ägna sig åt att lyfta den svenska besöksnäringen.Det satsas för lite på att locka islänningar
På sin Facebook-sida skriver Juholt att ”Visit Sweden tycker att Island är ointressant, så jag tar saken i egna händer och öppnar turistbyrå i residenset”. Till TT säger han att han inte är kritisk mot Visit Sweden.
”- Visit Sweden har begränsade resurser och Island är ett litet land. Jag förstår att man inte kan marknadsföra Sverige över hela världen. Då kan vi från ambassaden göra det i stället”.
Öppnar turistbyrå på residenset
Ett första steg i detta arbete är att det kommer att öppnas en turistbyrå i det svenska residenset i Reykjavik i sommar. Genom turistbyrån kommer man att kunna locka inte bara islänningar till Sverige utan också andra utländska turister som besöker Reykjavik. De flesta reser till Island för att uppleva dess natur – på samma sätt kan man locka turister till den svenska naturen. En slogan har tagits fram ”Tyckte du om Island? Då kommer du att älska Sverige”.Premiären för den svenska turistbyrån i Reykjavik sker den 6 juni. Då kan besökarna titta på en utställning om olika resmål i Sverige. Under fotbolls-VM kommer man att kunna slå en straff på Juholt.”Besök-Sverige-dagar” kommer att arrangeras bland annat utanför IKEA, H&M och andra svenska företag.Håkan Juholt har tidigare varit partiledare för socialdemokraterna och har ett förflutet som reporter på tidningen Östra Småland.- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-