-
Fler satsar på att locka turister på höstlovet
Fler och fler företag inom svensk besöksnäring försöker hitta möjligheter att förlänga säsongen. Turismnytt har tittat närmare på två satsningar.
Åre – satsar på aktivitetsvecka med familjen
Åre Destination har de senaste åren sett antalet gästnätter under höstlovet öka och nu vill man ta vara på detta. Nu lanserar man evenemanget Höstlov i Åre. Enligt VD Therese Sjölundh vill man testa hur detta evenemang tas emot av turisterna för att, om det visar sig vara en lyckad satsning, bli ett årligt återkommande evenemang.Under höstlovsveckan kommer gästerna kunna välja mellan många olika slags aktiviteter. Några av de aktiviteter som erbjuds är pyssel på fritidsgården, bad på äventyrsbad, lära sig att göra upp eld eller åka zipline. Gästerna behöver inte göra någon föranmälan och aktiviteterna är kostnadsfria.
”- Höstlov i Åre ska upplevas som härligt och avslappnande utan vardagens krav på samordning och skjutsande mellan aktiviteter. Här ska hela familjen få tid att verkligen umgås och ha roligt tillsammans”, säger Thomas Berglöf, projektledare Höstlov i Åre.
Örebro satsar på spöken
Under höstlovet blir Örebro en spökstad. Genom ett stort samarbete mellan företag i besöksnäringen har denna aktivitetsvecka blivit verklighet. Besökarna kan bo lite kusligare än vanligt, på Gustavsvik bad anordnas spökbad och man kan gå skräckvandringar på Örebro slott. Aktiviteterna finns på olika skräcknivåer – småläskigt, läskigt och asläskigt – så att det skall passa alla åldrar.Veckan inleds med ett motionslopp ”Run for your lives” där löparna jagas av spöken och zombies i 6,5 kilometer.Källa: Åre Destination AB, Visit Örebro- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Örebro
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-