måndag 27 oktober 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
    • Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
    • Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
    • Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • i skärgården
    2021-12-14 16:51

    Framgångsrikt nätverk i skärgården får fler att stanna längre på öarna

    Fler och nöjdare gäster som spenderar mer tid i skärgården. Det är resultatet av vad som från början startades som ett projekt i Göteborgs skärgård. I samarbete mellan Öckerö kommun, stadsdelsförvaltningen i väst och Göteborg & Co – och där även Business Region Göteborg numera ingår. Sedan tre år har det gemensamma arbetet mynnat ut i ett affärsdrivande nätverk med ett 20-tal företag på fem öar i skärgården, från Björkö i norr till Donsö i söder.

    Lars-Gösta Alsterberg är vice ordförande i föreningen Öckerö Företag och är även med i styrgruppen för Göteborgs skärgårds-projektet.

    “Vi jobbar med att hitta möjligheter för företagare här att samverka och bidra till ett levande samhälle för både öbor och näringsidkare – året om. Som företagare och skärgårdsbo har jag insyn i utmaningarna här på öarna, men också möjligheterna. Tankarna på ett nätverk mellan företagen här har funnits i flera år. Målet är att få besökare att stanna längre i skärgården. Det gynnar affärerna och företagsklimatet.”

    Affärsnätverk som bygger på rekommendationer

    Idag samarbetar ett 20-tal företag från Björkö i norr till Donsö i söder på ett nätverksliknande sätt för att stärka och lyfte varandras verksamheter. Företagen finns på fem öar – Hönö, Öckerö, Björkö, Donsö och Vrångö – och inkluderar gästhamnar, boenden och restauranger.

    Nätverket bygger på rekommendationer, att företagen rekommenderar varandra till sina besökare.

    “Företagen i nätverket ger personligen rekommendationer om närliggande företag till sina besökare. Det skapar ett personligt engagemang och ger även det lilla extra så att gästerna känner sig sedda och omhändertagna. Det genererar fler kunder. Jag tror generellt sett att det är ett framgångskoncept.”

    Pandemin har påskyndat utvecklingen

    Prövningarna som besöksnäringen utsatts för under coronapandemin har påskyndat utvecklingen av nätverket. Där har även Business Region Göteborg bidragit på bred front, i sin satsning med utökade resurser för pandemidrabbade företag inom besöksnäring och handel via Göteborgs Stad under det gångna året. Utveckling av nya affärer företagare emellan har varit ett fokusområde i projektet, tillsammans med kostnadsfri rådgivning och kompetenshöjande webbinarier.

    “Behovet av nätverk, samarbete och nytänkande har visat sig extra tydligt de senaste 1,5 åren. Pandemin har tvingat oss att tänka i nya banor och påskynda processen. Det positiva bemötandet och stora engagemanget hos företagen vi varit i kontakt med har underlättat processen och också gjort projektet med nätverket oerhört givande att jobba med.” Fortsätter Lars-Gösta Alsterberg.

    Ökning av bokningar och fler gäster

    Sedan pandemin började märks ett ökat intresse för att komma ut och vandra och många har fått upp ögonen för möjligheterna att stanna längre i skärgården.

    “Att få reda på att man kan sova över på boenden i anslutning i gästhamnen och inte behöva åka hem på kvällen, eller om man inte har båt få tips på bra ställen att övernatta på och saker att se och göra är avgörande för hur länge man som besökare stannar. Ju fler tips man ger dem, desto mer ger det.”

    Medverkande företag är hittills nöjda och de märker av ökning av bokningar och att gäster kommer för att de fått rekommendationer. Att kunna stötta och ta hjälp av varandra är en styrka.

    “Det ger en bra känsla att veta att man bidrar till att få gäster att flytta ut i skärgården kanske redan i april – maj och även förlänga säsongen och få dem att stanna kvar längre, kanske in i september – oktober. Det här är viktigt för dem som driver företag, alla som bor på öarna och även för turismen totalt sett i regionen.”

    Framgångskoncept som utvecklas med fler erbjudanden

    Fler företag i fler gästhamnar kan komma att engageras och erbjudandet utvecklas framöver.

    I slutet av året väntas Västsvenska Turistrådets utvärdering för att se mer konkret vad nätverket har gett, hur många klick och varifrån bokningar kommit.

    “Vi kan redan nu säga att nätverket är ett framgångskoncept. Tankar finns redan på att ta idén ett steg vidare och titta på att ta fram olika prispaket och kombinationserbjudanden för att stimulera företagen ekonomiskt.” Avslutar Lars-Gösta Alsterberg.

    Lars-Göstas tips på hur du får fler kunder

    1. Prata med andra företagare om att rekommendera varandras företag och lyfta fördelarna. När du rekommenderar andra företag ger det ringar på vattnet. Företagen kommer i sin tur att rekommendera ditt företag till sina besökare.

    2. Ge kunder personliga rekommendationer om ställen att besöka och berätta varför just de ställena är bra. Det inger förtroende och gör att gästen känner sig sedd. Det ökar också chansen att gästen kommer tillbaka – och rekommenderar ditt företag till andra.

    3. Skapa mervärde – bjud på oväntade tips!

    • Text: Business Region Göteborg
    • Foto: Business Region Göteborg/Hamn på Öckerö
    Tweet
  • Scandic Anglais - besöksnäring
    2025-10-27 06:06

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25

    Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ

  • Hotel Svea från havet
    2025-10-27 01:23

    Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare

    Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia

  • Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key för sin enastående destination i norra Sverige.
    2025-10-26 23:54

    Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination

    Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key. En prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar hotell med enastående helhetsupplevelser.

  • Initiativet från Visit Skåne sker i samarbete med kommunerna i Ett Skånskt Partnerskap.
    2025-10-26 23:33

    Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan

    Visit Skåne lanserar konceptet Stay Quiet för internationella besökare. En vistelse i en skogsstuga under ett villkor: att de håller tyst.

  • Från ECT Travel (UK) hemsida om textilresan till Jämtland Härjedalen.
    2025-10-24 22:46

    Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa

    Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.

  • Sex besöksnäringsföretag är finalister i Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare.
    2025-10-23 19:48

    Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare

    Nu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris 2026 och Årets Uppstickare. Tre aktörer i var kategori har utmärkt sig.

  • Skidaktörerna Freeride och r360 inleder ett samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet.
    2025-10-21 23:14

    Skidaktörer inleder samarbete för att stärka svenska anläggningars synlighet

    Freeride och r360 Resort Systems samarbetar för att göra det enklare att boka resor till svenska skidanläggningar.

  • Spökköping – upplev mörkrets magi och berättelser i Norrköping.
    2025-10-21 20:12

    Norrköping förvandlas åter till Spökköping under hösten

    Den 28 oktober till 2 november förvandlas Norrköping till Spökköping. Ta del av roliga aktiviteter med en Halloween-twist i city.

  • Duplantis besöksnäring
    2025-10-20 05:24

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25

    Mest under Destination, Boende samt Stöd/Utmärkelser/initiativ

  • Visita logga.
    2025-10-20 03:28

    Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten

    Ökning med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024

  • Veckans profil

    Christina Uhlin

    Christina Uhlin

    Fotograf med känsla för människor, mat och miljöer

    Genom sina bilder hjälper hon företag och besöksnäring att lyfta fram sin verksamhet på ett sätt som förmedlar känsla, stämning och trovärdighet

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 september

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Värmlands besöksnäringsdagar 6-7 november
      2025-11-06
      • Karlstad
      • visitvarmland.com/corporate/varmlands-besoksnaringsdagar/
    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-10-20 05:24

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 42 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende samt S...

    • 2025-10-18 01:00

      Årets turismföretagare i Jämtland Härjedalen är Svenskt Skidskytte i Östersund

      För femte året i rad arrangerade Jämtland Härjedalen Turism, den så kallade Turismdagen med utdelning av pr...

    • 2025-10-20 03:28

      Visita: Ökad hotellbeläggning i september – positiv start på hösten

      I september 2025 ökade antalet belagda hotellrum med 4 procent jämfört med motsvarande månad 2024....

    • 2025-10-18 16:58

      Anu Ala-Outinen utsedd till Årets Entreprenör vid Nordic Women in Tech Awards

      Anu Ala-Outinen, grundare av Moder, har tilldelats Årets entreprenör vid det prestigefy...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet