-
Framgångsrikt nätverk i skärgården får fler att stanna längre på öarna
Fler och nöjdare gäster som spenderar mer tid i skärgården. Det är resultatet av vad som från början startades som ett projekt i Göteborgs skärgård. I samarbete mellan Öckerö kommun, stadsdelsförvaltningen i väst och Göteborg & Co – och där även Business Region Göteborg numera ingår. Sedan tre år har det gemensamma arbetet mynnat ut i ett affärsdrivande nätverk med ett 20-tal företag på fem öar i skärgården, från Björkö i norr till Donsö i söder.
Lars-Gösta Alsterberg är vice ordförande i föreningen Öckerö Företag och är även med i styrgruppen för Göteborgs skärgårds-projektet.
“Vi jobbar med att hitta möjligheter för företagare här att samverka och bidra till ett levande samhälle för både öbor och näringsidkare – året om. Som företagare och skärgårdsbo har jag insyn i utmaningarna här på öarna, men också möjligheterna. Tankarna på ett nätverk mellan företagen här har funnits i flera år. Målet är att få besökare att stanna längre i skärgården. Det gynnar affärerna och företagsklimatet.”
Affärsnätverk som bygger på rekommendationer
Idag samarbetar ett 20-tal företag från Björkö i norr till Donsö i söder på ett nätverksliknande sätt för att stärka och lyfte varandras verksamheter. Företagen finns på fem öar – Hönö, Öckerö, Björkö, Donsö och Vrångö – och inkluderar gästhamnar, boenden och restauranger.
Nätverket bygger på rekommendationer, att företagen rekommenderar varandra till sina besökare.
“Företagen i nätverket ger personligen rekommendationer om närliggande företag till sina besökare. Det skapar ett personligt engagemang och ger även det lilla extra så att gästerna känner sig sedda och omhändertagna. Det genererar fler kunder. Jag tror generellt sett att det är ett framgångskoncept.”
Pandemin har påskyndat utvecklingen
Prövningarna som besöksnäringen utsatts för under coronapandemin har påskyndat utvecklingen av nätverket. Där har även Business Region Göteborg bidragit på bred front, i sin satsning med utökade resurser för pandemidrabbade företag inom besöksnäring och handel via Göteborgs Stad under det gångna året. Utveckling av nya affärer företagare emellan har varit ett fokusområde i projektet, tillsammans med kostnadsfri rådgivning och kompetenshöjande webbinarier.
“Behovet av nätverk, samarbete och nytänkande har visat sig extra tydligt de senaste 1,5 åren. Pandemin har tvingat oss att tänka i nya banor och påskynda processen. Det positiva bemötandet och stora engagemanget hos företagen vi varit i kontakt med har underlättat processen och också gjort projektet med nätverket oerhört givande att jobba med.” Fortsätter Lars-Gösta Alsterberg.
Ökning av bokningar och fler gäster
Sedan pandemin började märks ett ökat intresse för att komma ut och vandra och många har fått upp ögonen för möjligheterna att stanna längre i skärgården.
“Att få reda på att man kan sova över på boenden i anslutning i gästhamnen och inte behöva åka hem på kvällen, eller om man inte har båt få tips på bra ställen att övernatta på och saker att se och göra är avgörande för hur länge man som besökare stannar. Ju fler tips man ger dem, desto mer ger det.”
Medverkande företag är hittills nöjda och de märker av ökning av bokningar och att gäster kommer för att de fått rekommendationer. Att kunna stötta och ta hjälp av varandra är en styrka.
“Det ger en bra känsla att veta att man bidrar till att få gäster att flytta ut i skärgården kanske redan i april – maj och även förlänga säsongen och få dem att stanna kvar längre, kanske in i september – oktober. Det här är viktigt för dem som driver företag, alla som bor på öarna och även för turismen totalt sett i regionen.”
Framgångskoncept som utvecklas med fler erbjudanden
Fler företag i fler gästhamnar kan komma att engageras och erbjudandet utvecklas framöver.
I slutet av året väntas Västsvenska Turistrådets utvärdering för att se mer konkret vad nätverket har gett, hur många klick och varifrån bokningar kommit.
“Vi kan redan nu säga att nätverket är ett framgångskoncept. Tankar finns redan på att ta idén ett steg vidare och titta på att ta fram olika prispaket och kombinationserbjudanden för att stimulera företagen ekonomiskt.” Avslutar Lars-Gösta Alsterberg.
Lars-Göstas tips på hur du får fler kunder
1. Prata med andra företagare om att rekommendera varandras företag och lyfta fördelarna. När du rekommenderar andra företag ger det ringar på vattnet. Företagen kommer i sin tur att rekommendera ditt företag till sina besökare.
2. Ge kunder personliga rekommendationer om ställen att besöka och berätta varför just de ställena är bra. Det inger förtroende och gör att gästen känner sig sedd. Det ökar också chansen att gästen kommer tillbaka – och rekommenderar ditt företag till andra.
3. Skapa mervärde – bjud på oväntade tips!
- Text: Business Region Göteborg
- Foto: Business Region Göteborg/Hamn på Öckerö
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-