-
Franska charterturister till Pite Havsbad för exotiska vinteraktiviteter
Pite Havsbad har välkomnat den första gruppen charterturister som anlände den 22 december för att få uppleva en äkta norrländsk vinter. Turisterna får bland annat ta del av exotiska aktiviteter på fruset hav så som skoterturer, hundspann, norrskenssafari och längdskidåkning.
”Vi är väldigt glada att få välkomna de franska gästerna till Pite Havsbad! Vi kommer göra vårt yttersta för att de ska få en trivsam och minnesvärd vistelse hos oss.” Säger Thea Rantapää, hotellchef på Pite Havsbad.
Det är i samarbete med franska turoperatören Quartier Libre som anläggningen expanderar sin vinterturism.
Beräknas generera över 15 000 gästnätter
Gästerna flygs direkt från Paris till Luleå med chartrade plan varje vecka med start i slutet av december fram till april. Planen rymmer 170 passagerare och respektive gäst stannar en vecka på Pite Havsbad, vilket beräknas generera över 15 000 gästnätter.
Satsningen är ett resultat av ett strategiskt och gemensamt arbete inom destinationen Swedish Lapland för att locka utländska besökare till regionen. I det arbetet har såväl organisationer som företag medverkat.
”Det känns fantastiskt att fortsätta utveckla vinterturismen ytterligare i norra Sverige med charterturism till Pite Havsbad. Med hotell, nöjen och aktiviteter erbjuder vi en unik vinterarena med ett brett aktivitetsutbud både utomhus och inomhus. Gästerna som stannar en hel vecka hos oss kan välja bland allt från aktiviteter på fruset hav så som skoterturer till norrskenssafari eller kombinera ett spabesök med ett dopp isvaken.” Säger Tobias Lindfors, Koncern VD och huvudägare av Pite Havsbad Group.
En smakbit av härliga Piteå
Under vinterhalvåret förvandlas Pite Havsbad till ett magiskt vinterland med ett stort aktivitetsutbud. Bland annat hundspann, skoter, längdskidåkning, snöskovandring, isfiske och rensafari. Paketen säljs som halvpension med valbara aktiviteter och erbjuds till konferenser, privata resenärer och andra turoperatörer.
Utöver aktiviteterna på havsbadet kommer det gå shuttlebussar dagligen mellan Pite Havsbad och Piteå stad för möjlighet till shopping och kulturupplevelser.
”Det känns kul att få välkomna fransmännen till vår del av Skandinavien. För många är det första gången i Sverige och nu ska vi få ge dem en smakbit av vårt härliga Piteå. Jag tror inte de kommer att bli besvikna. Sen hoppas jag också att piteborna bjuder till lite extra, men det vet jag att dom kommer göra.” Säger Cecilia Petzäll, projektledare på Piteå kommun.
”Piteå är sedan tidigare känd som en väldigt härlig sommarstad. Denna satsning bidrar nu till att Piteå kan växa ytterligare som unik vinterdestination.” Säger Kata Nilsson, Kommunalråd Piteå kommun.
Många satsningar för att öka vinterturismen
Anläggningen har tidigare gjort många satsningar för att öka vinterturismen i länet. Till exempel genom att vid två tillfällen agera SM-by där Pite Havsbad kunde erbjuda både boende och tävlingsarena. Vilket ingen annan anläggning i Sverige haft kapacitet till att erbjuda. Under två år i rad arrangerades även den internationella tävlingen Race Of Champions som sändes i över 100 länder.
Förhoppningen är nu ett långsiktigt samarbete med Quartier Libre och att fler turoperatörer ska välja Piteå som sin destination.
- Text: Piteå kommun
- Foto: K Vorrsjö
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
-
Gästbloggare
-