-
Göta kanal blir ett destinationsbolag – tar kontroll över hela kundresan
Statliga Göta kanalbolag AB som äger farled, hus och fastigheter utmed resmålet tar nu kontrollen över hela kundresan. Göta kanal blir nästa år ett eget destinationsbolag.
“Det ska vara enkelt att besöka och uppleva Göta kanal.” Säger Magnus Hollwin, Marknads- och kommunikationschef på AB Göta kanalbolag. “Resenärer söker efter enkla och effektiva lösningar. Tid har blivit en hårdvaluta för konsumenter som i allt högre utsträckning vill söka och boka själva, gärna i mobilen. Mer data och ny teknik gör det också möjligt att anpassa utbud på individnivå.”
Ett av Sveriges största resmål
Det här innebär att information och valmöjligheter blir nästan obegränsade och att konsumenterna som reaktion på detta söker sig till kända destinationer och platser. Dessa fungerar i sin tur som guider som hjälper kunderna att navigera rätt och enklare hitta upplevelser som passar. Det blir enklare att sticka ut och utvecklas om kanalen ändrar om och blir ett destinationsbolag.
“En unik upplevelse är idag den ultimata souveniren. Resenärerna lockas av allt mer engagerande berättelser om det genuina. Att samla hela Göta kanals utbud av logi och upplevelser och göra det bokningsbart på ett och samma ställe förenklar för resenären. Men det skapar också synergier och bättre förutsättningar för turistföretagen.” Fortsätter Magnus Hollwin.
Lansering i vår
“Förstudien är klar och arbetet är igång. I den här satsningen samarbetar vi med Visit Group Sweden som med 20 års erfarenhet erbjuder lösningar som stödjer hela värdekedjan. Från leverantörens produkt till slutkundens bokning. Vi har dessutom förstärkt med flera nya medarbetare som enbart ska fokusera på att paketera och erbjuda bokningsbara upplevelser längs Göta kanal. I slutet mars räknar vi med att kunna lansera den nya bokningsplattformen.” Avslutar Magnus Hollwin.
- Text: Göta kanalbolag AB
- Foto: Oscar Lüren
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-