-
Gothenburg Horse Show bidrar till mer turism och stora värden för företag
Den 22–26 februari genomfördes den 45:e upplagan av Gothenburg Horse Show i Scandinavium. Nära 75 000 personer besökte det populära ridsportevenemanget som tillsammans totalt spenderade drygt 87,5 miljoner kronor. Pengar som spenderas på Göteborgs hotell, restauranger och shoppingliv.
Besökarna tillbaka med besked
Efter två års pandemifrånvaro var det i februari äntligen dags att slå upp portarna till det saknade Gothenburg Horse Show igen – och besökarna var definitivt tillbaka med besked.
De 75 000 besökarna generade 87,5 miljoner i intäkter till Göteborgs turismekonomi, miljoner som stadens hotell, restauranger och butiker får ta del av. 58% av besökarna anger dessutom att de är bosatta utanför Göteborgsregionen, och 96% av dessa anger att Gothenburg Horse Show är den huvudsakliga anledningen till besöket i Göteborg.
De övernattande gästerna spenderade i genomsnitt två nätter på något av stadens hotell – vilket innebär att nära 20 miljoner har gått direkt till hotellverksamheten i staden. Dessutom spenderas 15,5 miljoner på stadens restauranger och nära 20 miljoner på shopping.
Förutom de monetära värden som evenemanget genererar innebär siffrorna också att sysselsättningseffekten blir 80 årsverken, d.v.s. motsvarar 80 heltidsanställningar under ett år.
– Siffrorna visar sitt klara språk – Gothenburg Horse Show bidrar starkt till turismsektorn i Göteborg,säger Erika Olsson, Got Events projektledare för Gothenburg Horse Show. Det är egentligen inte någon större överraskning, men efter två år där vi tvingats ställa in är det väldigt skönt att få siffrorna bekräftade. Göteborg har en uttalad strategi för att befästa sin position som evenemangsstad, och då är det såklart viktigt att göra dessa mätningar emellan åren för att följa trenden. Från Got Events sida är detta regelbundna mätningar vi beställer i samband med utvalda evenemang på våra arenor, vilket gör att vi kan följa mätningarna och göra jämförelser mellan åren.
Ökning jämfört med 2020
Jämfört med 2020, då Gothenburg Horse Show senast genomfördes, visar siffrorna en ökning med över 10 miljoner SEK där ökningen främst har skett inom segmentet för logi, restauranger och shopping. Även om en ökad inflation är bidragande står sig ändå 2023 års siffror betydligt starkare än jämfört med 2020.
Totalt bidrar evenemangen på Got Events nio arenor med cirka 1,8 miljarder kronor (2022) i turistekonomiska effekter.
Källa: Enkätfabriken, Upplevelseinstitutet
*Om kundundersökningarna
Kundundersökningarna har genomförts av Enkätfabriken och sker via en webbenkät. Undersökningen skickas via e-post till biljettköpare efter genomfört evenemang.
Modellen för att skatta den turistekonomiska effekten är en vedertagen metod som använts under många år och därmed ger ett underlag för jämförelse mellan åren. Modellen ska fungera som en fingervisning över vilka summor som genererats av evenemangen. Det finns en viss skevhet i urvalet av personer som besvarar de ekonomiska frågorna så siffrorna ska ses som just skattningar.- Text: Gothenburg Horse Show
- Foto: Gothenburg Horse Show
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan lite mindre omfattande än vanligt. Mest är det under Destination och Naturturism. Destination SPRIT-undersökningen visar hur beroen...
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-