-
Gothenburg Horse Show bidrar till mer turism och stora värden för företag
Den 22–26 februari genomfördes den 45:e upplagan av Gothenburg Horse Show i Scandinavium. Nära 75 000 personer besökte det populära ridsportevenemanget som tillsammans totalt spenderade drygt 87,5 miljoner kronor. Pengar som spenderas på Göteborgs hotell, restauranger och shoppingliv.
Besökarna tillbaka med besked
Efter två års pandemifrånvaro var det i februari äntligen dags att slå upp portarna till det saknade Gothenburg Horse Show igen – och besökarna var definitivt tillbaka med besked.
De 75 000 besökarna generade 87,5 miljoner i intäkter till Göteborgs turismekonomi, miljoner som stadens hotell, restauranger och butiker får ta del av. 58% av besökarna anger dessutom att de är bosatta utanför Göteborgsregionen, och 96% av dessa anger att Gothenburg Horse Show är den huvudsakliga anledningen till besöket i Göteborg.
De övernattande gästerna spenderade i genomsnitt två nätter på något av stadens hotell – vilket innebär att nära 20 miljoner har gått direkt till hotellverksamheten i staden. Dessutom spenderas 15,5 miljoner på stadens restauranger och nära 20 miljoner på shopping.
Förutom de monetära värden som evenemanget genererar innebär siffrorna också att sysselsättningseffekten blir 80 årsverken, d.v.s. motsvarar 80 heltidsanställningar under ett år.
– Siffrorna visar sitt klara språk – Gothenburg Horse Show bidrar starkt till turismsektorn i Göteborg,säger Erika Olsson, Got Events projektledare för Gothenburg Horse Show. Det är egentligen inte någon större överraskning, men efter två år där vi tvingats ställa in är det väldigt skönt att få siffrorna bekräftade. Göteborg har en uttalad strategi för att befästa sin position som evenemangsstad, och då är det såklart viktigt att göra dessa mätningar emellan åren för att följa trenden. Från Got Events sida är detta regelbundna mätningar vi beställer i samband med utvalda evenemang på våra arenor, vilket gör att vi kan följa mätningarna och göra jämförelser mellan åren.
Ökning jämfört med 2020
Jämfört med 2020, då Gothenburg Horse Show senast genomfördes, visar siffrorna en ökning med över 10 miljoner SEK där ökningen främst har skett inom segmentet för logi, restauranger och shopping. Även om en ökad inflation är bidragande står sig ändå 2023 års siffror betydligt starkare än jämfört med 2020.
Totalt bidrar evenemangen på Got Events nio arenor med cirka 1,8 miljarder kronor (2022) i turistekonomiska effekter.
Källa: Enkätfabriken, Upplevelseinstitutet
*Om kundundersökningarna
Kundundersökningarna har genomförts av Enkätfabriken och sker via en webbenkät. Undersökningen skickas via e-post till biljettköpare efter genomfört evenemang.
Modellen för att skatta den turistekonomiska effekten är en vedertagen metod som använts under många år och därmed ger ett underlag för jämförelse mellan åren. Modellen ska fungera som en fingervisning över vilka summor som genererats av evenemangen. Det finns en viss skevhet i urvalet av personer som besvarar de ekonomiska frågorna så siffrorna ska ses som just skattningar.- Text: Gothenburg Horse Show
- Foto: Gothenburg Horse Show
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-