-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer samman och återstartar trafiken. Det nya flygbolaget Brommaflyg lanserar den 26 oktober med 46 avgångar per vecka mellan Visby och Bromma.
Starka lokala krafter bakom
Bakom satsningen står bland andra Bygghemma-grundaren Patrik Rees, ICA-handlaren Paul ”Dino” Larsson, fastighetsägaren Johan Gate, Destination Gotlands VD Håkan Johansson samt entreprenörerna Henrik Svensson, Kent Hansson och Sakarias Ronquist.
”För oss är det lite av en överlevnadsfråga. Gotland är beroende av goda kommunikationer. När alternativen minskar blir det svårare att driva företag, locka besökare och säkra arbetstillfällen. Därför tar vi nu saken i egna händer.” Säger Henrik Svensson, VD för Brommaflyg och grundare av SweProd Graphics.
Initiativet har mötts av stort stöd från gotländskt näringsliv och samhälle. Brommaflyg hoppas att även fastlänningarna ska upptäcka värdet av en snabb och smidig förbindelse till Gotland.
”Det bor 60 000 på Gotland men två miljoner i Stockholm. För lönsamhet krävs att vi även får fastlänningarna med oss. Feedbacken har hittills varit mycket positiv, men nu gäller det att det också blir bokade resor.” Fortsätter Henrik Svensson.
Om Brommaflyg
Brommaflyg är ett nybildat gotländskt flygbolag som startats av sju lokala näringslivsprofiler med syfte att säkra viktiga kommunikationer mellan Gotland och Stockholm. Bolaget erbjuder täta dagliga avgångar mellan Visby och Bromma med fokus på enkelhet, tillgänglighet och regional nytta.
Här kan ni läsa mer om Gotland på Turismnytt.
- Text: Brommaflyg
- Foto: Brommaflyg
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-