-
Så arbetar vi för att erbjuda ett hållbart resmål
Utmärkelsen ”Sustainable Arctic Destination” har delats ut till fyra företag. Företagen fick priset för att de driver ett hållbart företagande som bidrar till ett hålbart resmål.
Alla företagen har arbetat länge med hållbarhet och har redan flera olika miljöcertifieringar.
Tillgängliggör naturen på ett ansvarsfullt sätt
Ett av företagen som fick ta emot utmärkelsen är Nutti Sami Sida AB.
”- Företag inom besöksnäringen jobbar inte med en oändlig resurs utan verkar i en känslig arktisk miljö som många vill uppleva. Det sätter en press på oss företag hur man ska guida och tillgängliggöra naturen på ett spännande, bra och framförallt ansvarsfullt sätt. Om man missbrukar användningen av naturresurserna förlorar destinationen sin attraktionskraft. En certifiering hjälper att jobba efter de riktlinjer man vill ha i destinationen. Vi har jobbat länge med hållbarhet och vunnit många priser och är stolta att vara en av de första som blivit certifierade inom Sustainable Arctic Destination. Det är tack vara all personal som vi lyckas”, säger Nils-Torbjörn Nutti, ägare av företaget Nutti Sami Siida AB.
Arbetat med hållbarhet från början
ICEHOTEL tog också emot utmärkelsen:
”- Vi är väldigt stolta över att vara bland de första som certifieras som en hållbar arktisk destination och får möjlighet att bedriva hållbar turism i regionen. Ekoturism har alltid funnits i vårt DNA och genom Sustainable Arctic Destination kan vi i samarbete med andra lokala partners bidra till en långsiktig utveckling av Kiruna in Swedish Lapland som hållbart resmål”, säger Christophe Risenius VD på ICEHOTEL AB.
Arbetat med kvalité och hållbarhet
Ofelas islandshästar och guideservice fick ta emot utmärkelsen för sitt arbete med kvalité och hållbarhet. Företaget drivs av Kerstin Nilsson.
”- Naturen, kulturen och djuren kommer alltid i första hand för oss. Det är något som besökare och affärspartners värdesätter allt mer när de väljer destination och resmål”.
Viktigt att alla bidrar till hållbarhet
Camp Ripan tog emot priset och ägaren Frida Lind Oja tycker att det är viktigt att alla, både små och stora företag, arbetar för att bidra till ett hållbart resmål.
”- Förutom hållbarhetsaspekten skapar certifieringen stora konkurrensfördelar hos den allt mer miljömedvetna resenären. Vi vill att alla ska få möjlighet att njuta av vårt fantastiska område men samtidigt bevara det för kommande generationer”, säger Frida Lind Oja.
Hon hoppas att fler företag ser nyttan av att arbeta hållbart och ser möjligheter som en certifiering ger.
Hållbarhetstänk ska finnas i varje beslut
På Kiruna Lappland är Dharma Johansson ansvarig för hållbarhetsarbetet på destinationen. Hon tycker att det är viktigt att företagen lägger in hållbarhetstänk i varje beslut som tas.
”- Vi behöver värna om vår natur, djuren och kulturen som vi lätt tar för given. Därför är det viktigt att i varje handling tänka på om det ger något till naturen eller om vi använder en resurs som aldrig kommer tillbaka. Det är ofta de små och enkla valen som kan leda till stora resultat om vi är många som bidrar”, säger Dharma Johansson.
Hon fortsätter:
” För att kunna arbeta för ett hållbart resmål är det viktigt att kunna arbeta systematiskt och mäta vad vi gör för att ständigt kunna förbättra oss. Den känsliga arktiska miljön gör att företagen har en utmaning och ansvar att aktivt och omsorgsfullt utforma produkter och tjänster och det är bland annat därför vi tagit fram certifieringen Sustainable Arctic Destination – vi vill bli en internationellt attraktiv hållbar destination”.
Globalt hållbarhetstänk
Certifieringen är byggd utifrån GSTCs (Global Sustainable Tourism Council). Den innehåller principer som man kan använda i arbetet med att utveckla hållbara destinationer. Principerna täcker tretton områden med 54 kriterier. Det finns också krav på att 65% av personalen ska ha genomgått värdskapsutbildning.
Källa: Kiruna Lappland, Kiruna kommun
- Text: Maria Lindqvist
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-