-
Handbolls-VM 2023 herrar är ett certifierat Hållbart evenemang
Som första internationella mästerskap i Sverige – och första internationella handbollsmästerskap i världen – har Handbolls-VM 2023 herrar uppnått certifieringen Hållbart evenemang.
Tog ett kraftfullt grepp om hållbarhetsarbetet
Sportevenemanget Handbolls-VM 2023 herrar har uppnått certifieringen från Greentime. Det står klart sedan VM-organisationen inklusive alla fem värdstäderna i mästerskapet – Göteborg, Malmö, Kristianstad, Jönköping och Stockholm – klarat kriterierna.
”Under de senaste tio åren har handbollens mästerskap utvecklat arbetet med att genomföra hållbara evenemang. Inför EM 2020 tog vi ett kraftfullt grepp om hållbarhetsarbetet och genomförde aktiviteter som fick internationell framgång. Inför VM i januari bestämde vi oss för att uppnå en hållbarhetscertifiering. De senaste 18 månaderna har alla som är involverade i VM-organisationen arbetat tillsammans för en certifiering. Nu är vi där – och därmed är VM 2023 herrar i Sverige först med att uppnå en hållbarhetscertifiering i ett internationellt handbollsmästerskap. Det känns mycket bra.” Säger Krister Bergström, VD för Handbolls-VM 2023 Sverige AB som arrangerar mästerskapet.
Greentime ansvarar för Hållbart evenemang
Hållbarhetsföretaget Greentime i Varberg ansvarar för certifieringen Hållbart evenemang. De anlitar oberoende revisorer för att granska Handbolls-VM:s hållbarhetsarbete utifrån certifieringens kriterier.
”Den förflyttning i hållbarhet som vi sett i planeringen av detta mästerskap är unik och vi är imponerade över det som VM-organisationen, städer och arenor gemensamt har åstadkommit.” Säger Simon Strandvik, VD på Greentime AB.
Den slutgiltiga certifieringen erhålls efter VM
Certifieringen är än så länge preliminär. Den slutgiltiga erhålls efter VM. Då revisorerna genomfört besök på utvalda arenor för att säkerställa att värdstäderna och VM-organisationen efterlever uppsatta mål och planer inom områdena organisation, social hållbarhet och miljö.
Bland annat gäller det att uppvisa jämställdhetsplan, en plan för att få publik att åka kollektivt, hur volontärer engageras i hållbarhet, källsortering på arenorna, digital kommunikation och kaffe i de publika kioskerna som är KRAV- eller Fairtrade-märkt.
Läs mer om certifieringen Hållbart evenemang här.
- Text: Handbolls-VM 2023 Sverige AB
- Foto: Handbollslandslaget/Christoffer Borg-Mattisson
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-