söndag 15 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
    • Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
    • Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
    • Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • 2015-11-14 08:27

    Häng med till varuhuset som inte satsar på marknadsföring

    Varuhuset Gekås i Ullared lägger inte några pengar på att locka sina kunder genom annonsering. Istället litar de på att deras kunder blir så nöjda att de pratar med sin omgivning om sina upplevelser och sin shopping.

    Marknadsföring genom TV-serie

    Den enda marknadsföringsaktiviteten som Gekås gör är  är genom TV programmet ”Ullared”. TV-serien är ett samarbete som varuhuset har tillsammans med Kanal 5 och Strix Television. När programmet hade premiär hösten 2009 så lockade det 500-2.000 nya  kunder per dag. Dessutom gick försäljningen av Gekås egna fryspåsar upp med 60-70 %. Säsong 2 av Ullared lockade cirka 700.000 tittare som ville se mer av VD-Boris, Morgan, Ola-Conny och alla de kunder som besökt det stora gula varuhuset mitt i Halland. Hittills har Ullared sänts i 6 säsonger och är fortfarande Kanal 5:s största tittarsuccé genom tiderna.

    Första charterresan från Bromma

    I veckan gick den första charterresan från Bromma flygplats till Gekås. Det var många förväntansfulla resenärer som var ombord, Turismnytts reporter Maria Lindqvist var också med. På Bromma mötte de två kända profilerna Ola-Conny och Morgan upp. Dock såg de aningen vilsekomna ut och blev blyga då de fick syn på alla kvinnorna som skulle resa. Några fåtal män var med på resan, då som resesällskap åt sina fruar. De flesta resenärerna var grupper av kvinnor i 25-35 årsåldern som passade på att göra en tjejresa.

    Väl ombord var det en glad stämning med mycket prat och skratt i kabinen. Ola-Conny och Morgan gav gärna tips om inköp – ”köp inte tvättmedel för då klarar ni inte viktgränsen på flyget” – och autografer.

    Flygresan var bekväm och smidig. Likaså busstransfern med Sohlbergs som tog en timme från Halmstad till Ullared.

    De flesta blev inkvarterade på Gekås nya hotell ”Hotellet”. Trots att det pågick en utbyggnation med konferensdel och lounge så kunde gästerna uppleva en välkomnande personal och lugn miljö att ta igen sig i mellan shoppingturerna under det dygn de stannade. Praktiska shoppingbagar delades ut.

    När man besöker Gekås blir man imponerad över kommersen, även nu i november och på en måndag, var det som ett lämmeltåg in till varuhuset. Det var full fart inne i affären och alla hade fullt sjå att hålla reda på sin kundvagn, trots att den var numrerad.

    Överallt träffar man på glad och hjälpsam personal som packar upp varor. Här gäller det att slå till på varan direkt annars blir man utan. Man ser riktigt hur hyllorna och stängerna blir tomma. Och billigt är det.

    I restaurangen var det kö till lunchen men personalen arbetade väldigt effektivt så det gick ändå fortare än man trodde.

    På kvällen åt de flesta på Harrys restaurang och diskuterade fynden som de gjort under dagen.

    Nästa dag fortsatte resenärerna att shoppa för att sedan ta bussen och flyget tillbaka till Bromma flygplats. De flesta pratade redan om när de skulle åka tillbaka till Gekås igen.. Det verkar som att charterflygningarna hade blivit en succé.

    Så här växte Gekås fram

    Året var 1963 och Göran Karlsson öppnade en butik i sin villa i Ullared – Firma Ge-kås Manufaktur. Men affärerna gick inte lysande och omsättningen låg på 80.000 kronor. Efter några år flyttades verksamheten till det gamla stationshuset i byn. Nu tog man emot charterbussar och försäljningen ökade. Målgruppen var ”busstanter”.

    Efter ytterligare några år räckte inte lokalerna till och man flyttade igen. Nu var omsättningen 80 miljoner kronor och företaget var det femte största inom handel i Sverige.

    1981 ställde Handelsanställdas förbund till med en blockad då Göran Karlsson vägrat teckna kollektivavtal för sina anställda. Men de anställda ställde sig på Görans sida och konflikten fick uppmärksamhet i pressen vilket ledde till ökade försäljningssiffror.

    1991 sålde Göran Gekås till sex anställda. Nu satsade man på att bredda sortimentet och höja kvalitén på varorna. De kommande tio åren byggde man ut flera gånger.

    År 2002 räknade man antal besökare till 3,3 miljoner människor och försäljningen till 2 miljarder kronor.

    Efterfrågan var stor och 2004 byggde man ut ytterligare och införde avdelningar med hästsport och belysning. Man öppnade även två fikaställen.

    Ett år senare, 2005, såg man behovet av att erbjuda tjänster runt varuhuset och byggde då ut sin camping och erbjöd aktiviteter som till exempel helikopterturer.

    2006 fick man mottaga pris som ”Sveriges bästa arbetsplats”. Antal besökare var då uppe i 3,7 miljoner personer per år.

    2007 öppnade man Göran Karlssons Motormuseum i Ullared med omkring 30.000 besökare det året. Gekås Ullareds totala omsättning uppgick till 2.820 miljoner kronor och 3,8 miljoner kunder under året.

    2008 började man ha söndagsöppet, man slog rekord i antal besökande turistbussar: 65 stycken.

    2009 passerade man en årsförsäljning om 3 Mdr kr. TV började sända ”Ullared”, Avsnittet sågs av över 1 miljon svenskar och uppmärksamheten resulterade i en ökning av kunderna med 2000 personer om dagen.

    2010 invigde man mer yta. Nya Kaffebaren öppnade sin verksamhet och sålde fika för 7,6 miljoner kronor under året. Varuhuset fick även sin egen frisörsalong  och en ny kundvagnsparkering.
    TV-serien Ullared en andra säsong på Kanal 5.
    Man kunde erbjuda 120 miljoner unika varor  och 4,5 miljoner besökare handlade för 3,8 miljarder kronor.
    Man stängde Göran Karlssons Motormuseum pga vikande besökssiffror.

    2011 byggdes en ny restaurang och ett hunddagis.
    Restaurangens årsförsäljning var 70 miljoner kronor.
    Årets försäljning landade vi på 4,1 miljoner kronor.
    Antalet besökare: 4,6 miljoner.

    2012 Invigning av Textilreturen i Ullared. Textilreturen, som är ett samarbete mellan Gekås Ullared och Human bridge. Här tar man emot begagnade textilier som sedan säljs i second hand-butiker, skänks till behövande eller återvinns, beroende på skick.  En sportbar invigdes också.

    2013 Tog man över restaurang Harrys i Ullared, som renoverades och sedan hade nypremiär i april.
    Premiär för Sveriges första shoppinghotell med 115 rum och konferensmöjligheter för upp till 40 personer.
    Gekås 50-årsjubileum. Detta firades med fester för både leverantörer och personal, det togs även fram en kollektion av jubileumsprylar som såldes i varuhuset.

    2014 Utbyggnation av Kaffebaren och nytillskottet Lugn & Ro – en lounge.
    Premiär för Salladsbaren.
    Det allra första Ullaredsflyget från Skellefteå med 174 shoppare ombord. Det helchartrade planet landade i Jönköping där resenärerna fick hoppa på bussar som tog dem vidare till Ullared. Sedan stod shopping naturligtvis på schemat innan kosan vändes hemåt på eftermiddagen nästa dag.
    2015 Premiär för lekland.

    Stor organisation

    Gekås är en stor arbetsgivare och har 1.700 anställda under högsäsongen. Det är många som får sitt första arbete på Gekås vilket betyder mycket för både invånare, näringsliv och kommunen.

    På Gekås arbetar de flesta inne i varuhuset med att packa upp och fylla på med varor. En viktig del är också att hjälpa kunderna.

    Andra funktioner är inköpsavdelningen (där inköpen sker genom agenter, importörer och direktkontakt med leverantörer) och driftsledningen (som är yttersta ansvariga för att allt flyter på).

    Finansiellt stabilt företag

    Bolaget som äger Gekås har inga skulder och har inga planer på börsintroduktion.

    De vinster de gör investeras i bolagets verksamheter.

    Utmärkelser under åren

    Gekås Ullared har under en följd av år tilldelats utmärkelsen AAA av Dun & Branstreet Soliditet AB: Detta ger en trygghet åt både Gekås och dess leverantörer.

    Framtidsplaner

    I dagsläget har man en butiksyta om 35 000 m² med 69 utgångskassor. Man erbjuder 8.000 kundvagnar och 10.000 kundkorgar. Man säljer 122 miljoner varor per år vilket innebär att man tömmer lagret var tredje vecka.

    Snart startar en ny utbyggnad av varuhuset som skall stå klart 2017.

    Exportplaner till Norge finns också.

    Besökarna bara ökar

    För varje år så ökar antal besökare och man arbetar hela tiden för att komma på bra lösningar för flödet.

    Lite fakta för att få ett perspektiv:

    • Antal besökare år 2014: 4,8 miljoner kunder.
    • Längsta kön någonsin 1,4 kilometer lång – en väntetid på 3,5 timmar.
    • Bussrekordet: 81 bussar på en dag.
    • Genomsnittliga besökaren: 52-årig kvinna, boende i Götaland med eller utan barn, som åker till Gekås över dagen och kör 20,8 mil enkel väg. Hon åker med familj eller vänner och är en frekvent besökare, vilket innebär att hon återkommer 2-5 gånger om året.
      Hon tillbringar i genomsnitt 4 timmar och 43 minuter i varuhuset och spenderar då 3 301 kronor.
    • 63% av våra besökarna kvinnor och 36% är män.

    och försäljningssiffrorna talar sitt eget språk..

    • Försäljning 2014 för Gekås Ullared (inklusive Gekåsbyn): 5,0 miljarder kronor.
    • Försäljningsrekord för en dag: 37,3 miljoner kronor i varuhuset, 731.000 kronor i restaurangen. Denna dag var det 25.000 besökare.
    • Försäljningssiffror:
      1,2 miljoner par byxor inkl. jeans om året.
      13 miljoner par strumpor om året.
      320 000 påsar Ahlgrens bilar per år.
      100 000 fryspåsar om dagen.
      25 000 st gula plastkassar (1kr/st) varje dag.
      100 miljoner bullformar per år.
      1 700 000 flaskor schampo om året.
      4,6 miljoner leksaker under ett år.

     

    Källa: Gekås

    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Tobias Larsson, Heliair Sweden,
    Tweet
  • 2025-06-13 14:41

    Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

    I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.

  • Det marina plastskräpet ökar och natur och näringsliv skadas enligt Bohusläns kommuner som får det svårare att hålla uppe med strandstädning med mindre anslag från Regeringen.
    2025-06-12 22:03

    Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp

    En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.

  • En visionsbild från Got Event över hur fotbollsfesten i Göteborg kommer se ut i sommar. När EM-matcher visas på storbild.
    2025-06-11 19:31

    Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar

    När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.

  • Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning. Men vad flygplatserna behöver nu är beslut enligt Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser.
    2025-06-11 18:59

    Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

    Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.

  • Tillsammans lanserar destinationsbolagen nu en kampanj för att en gång för alla reda ut förväxlingen mellan Linköping och Lidköping.
    2025-06-11 17:42

    Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna

    Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.

  • Från vänster: Mia Landin (VD för Visit Värmland), Anders Kjällström (VD för Branäsgruppen) och Hanna Åkerstedt (styrelseordförande för Visit Värmland).
    2025-06-10 23:20

    Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025

    Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.

  • Du kan till exempel boka klättring bland trädtopparna på Galgberget i Halmstad.
    2025-06-09 20:14

    Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad

    Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.

  • Sofiero Classic - besöksnäring
    2025-06-09 05:22

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

    Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet

  • Med nybyggda hotellrum, inspirerande konferenslokaler, havsnära wellness och ett vässat kök har Arkösunds Hotell återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats i Norrköping.
    2025-06-09 00:32

    Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården

    Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.

  • Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första evenemang i världen som innehar Svanens miljömärkning för event.
    2025-06-08 23:11

    Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm

    Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-06 21:30

      Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst

      Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...

    • 2025-06-09 05:22

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...

    • 2025-06-07 00:28

      Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours

      I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...

    • 2025-06-08 23:11

      Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm

      I dag skrivs nordisk miljömärkningshistoria på Kulturhuset i Stockholm. Nordiska Ministerrådets nordiska turismko...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet