-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Sätt ett datum – annars blir det aldrig av
Du vet när du träffar en kompis på stan och säger:
”Vi borde ses nån dag!” – och sen händer det aldrig?
Men så plötsligt säger någon ”Ska du med till Sälen vecka 10?” eller ”Jag har en biljett till Tallest Man on Earth nu på lördag, ska du med?”
Och vips, planerna är spikade.
Samma sak gäller när du ska utveckla nya aktiviteter, paket och evenemang.
Många turismföretagare jag träffar har många mer eller mindre bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, skapa nya paket eller drömmer om att genomföra något grymt event – men de kommer aldrig till skott. De fastnar i planeringsfasen, drar i tusen olika trådar samtidigt eller tänker att de ska ”jobba lite mer på konceptet först”.
Och jag har kommit på vad det beror på.
Det handlar inte om att de har för lite tid, för få resurser eller att idén måste ”finslipas lite till”. Det handlar om att de inte sätter ett datum.
Sätt ett datum – och plötsligt händer det
Vill du få något gjort? Bestäm när det ska ske. Inte en deadline för planeringen, utan ett datum när aktiviteten faktiskt ska genomföras.
Med riktiga gäster. Som betalar.
Varför funkar det?
- Du tvingas prioritera – Plötsligt är det skarpt läge och du måste välja en idé och köra på den.
- Du kan inte skjuta upp det längre – Har du sagt till världen att det blir en svampvandring den 15 september? Då blir det en svampvandring den 15 september.
- Allt faller på plats – När datumet är satt vet du vad som behöver göras och i vilken ordning.
Så gör du
- Välj en idé. Strunta i att det ska vara perfekt – bara bestäm dig.
- Sätt ett datum. Minst några månader fram i tiden.
- Planera baklänges. Vad behöver fixas vecka för vecka fram tills dess?
- Gå ut med det. Berätta för folk att det händer. Ta bokningar.
Och nej, det kommer aldrig kännas som att du är 100 % redo. Men det spelar ingen roll – när du har ett datum finns det ingen återvändo. Då blir det av.
Hur väljer man rätt idé?
Sluta leta efter den perfekta idén. Välj den som är enklast att testa.
Tänk så här:
- Vad kan jag genomföra snabbt? Välj en idé som du kan få ut på marknaden utan att investera massor av tid och pengar.
- Vad känns kul? Om du själv är peppad på idén är chansen större att du får andra att bli det också.
- Vad har folk redan visat intresse för? Har gäster frågat om något specifikt? Bastu med isvak? Upplevelser för barnfamiljer på höstlovet? Yogaretreat?
- Vad kan jag anpassa från det jag redan gör? Måste du bygga något från grunden, eller kan du tweaka en befintlig upplevelse och paketera om den?
Våga satsa. Slösa inte tid på att försöka förutspå vad folk vill ha. Testa istället i verkligheten – sätt ett datum, marknadsför upplevelsen och se om folk bokar.
Det värsta som kan hända? Att du får justera upplägget till nästa gång. Och det är helt okej!
Lycka till!
Läs mer om Marcus och hans tidigare blogginlägg på Turismnytt
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Marcus Eldh
-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Ett nytt blogginlägg från Turismnytts flitigaste bloggare Marcus Ståhl
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Sverige vinner brons i prestigefyllda Bocuse d’Or 2025
Den svenske kocken Gustav Leonhardt och hans team vann brons i finalen av Bocuse d'Or 2025 den 27 januari i Lyon.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Sylvia Nylin lämnar Destination Kalmar för nytt uppdrag i Sigtuna
I september 2022 började Sylvia Nylin som VD för Destination Kalmar med uppdraget att ta fram en...
-
-
Gästbloggare
-