onsdag 18 juni 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
    • Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
    • Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
    • Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Hemligheten att få saker gjorda - personer vid lägereld.
    2025-02-04 13:33

    Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum

    Sätt ett datum – annars blir det aldrig av

    Du vet när du träffar en kompis på stan och säger:

    ”Vi borde ses nån dag!” – och sen händer det aldrig?

    Men så plötsligt säger någon ”Ska du med till Sälen vecka 10?” eller ”Jag har en biljett till Tallest Man on Earth nu på lördag, ska du med?”

    Och vips, planerna är spikade.

    Samma sak gäller när du ska utveckla nya aktiviteter, paket och evenemang.

    Många turismföretagare jag träffar har många mer eller mindre bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, skapa nya paket eller drömmer om att genomföra något grymt event – men de kommer aldrig till skott. De fastnar i planeringsfasen, drar i tusen olika trådar samtidigt eller tänker att de ska ”jobba lite mer på konceptet först”.

    Och jag har kommit på vad det beror på.

    Det handlar inte om att de har för lite tid, för få resurser eller att idén måste ”finslipas lite till”. Det handlar om att de inte sätter ett datum.

    Sätt ett datum – och plötsligt händer det

    Vill du få något gjort? Bestäm när det ska ske. Inte en deadline för planeringen, utan ett datum när aktiviteten faktiskt ska genomföras.

    Med riktiga gäster. Som betalar.

    Varför funkar det?

    • Du tvingas prioritera – Plötsligt är det skarpt läge och du måste välja en idé och köra på den.
    • Du kan inte skjuta upp det längre – Har du sagt till världen att det blir en svampvandring den 15 september? Då blir det en svampvandring den 15 september.
    • Allt faller på plats – När datumet är satt vet du vad som behöver göras och i vilken ordning.

    Så gör du

    1. Välj en idé. Strunta i att det ska vara perfekt – bara bestäm dig.
    2. Sätt ett datum. Minst några månader fram i tiden.
    3. Planera baklänges. Vad behöver fixas vecka för vecka fram tills dess?
    4. Gå ut med det. Berätta för folk att det händer. Ta bokningar.

    Och nej, det kommer aldrig kännas som att du är 100 % redo. Men det spelar ingen roll – när du har ett datum finns det ingen återvändo. Då blir det av.

    Hur väljer man rätt idé?

    Sluta leta efter den perfekta idén. Välj den som är enklast att testa.

    Tänk så här:

    • Vad kan jag genomföra snabbt? Välj en idé som du kan få ut på marknaden utan att investera massor av tid och pengar.
    • Vad känns kul? Om du själv är peppad på idén är chansen större att du får andra att bli det också.
    • Vad har folk redan visat intresse för? Har gäster frågat om något specifikt? Bastu med isvak? Upplevelser för barnfamiljer på höstlovet? Yogaretreat?
    • Vad kan jag anpassa från det jag redan gör? Måste du bygga något från grunden, eller kan du tweaka en befintlig upplevelse och paketera om den?

    Våga satsa. Slösa inte tid på att försöka förutspå vad folk vill ha. Testa istället i verkligheten – sätt ett datum, marknadsför upplevelsen och se om folk bokar.

    Det värsta som kan hända? Att du får justera upplägget till nästa gång. Och det är helt okej!

    Lycka till!

    Läs mer om Marcus och hans tidigare blogginlägg på Turismnytt

    • Text: Marcus Eldh
    • Foto: Marcus Eldh
    Tweet
  • Fiske i Vänern är tillsammans med cykling, vandring, paddling och båtliv ett viktigt tema som ingår i Lake Vänern Grand Tour, Vänersamarbetet.
    2025-06-17 17:30

    Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske

    2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.

  • Johan Söderberg, Lottie Winnerhed och Jakob Jansson i Solparken – platsen där Lustparken äger rum den 10 juli i Katrineholm.
    2025-06-17 16:08

    Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson

    Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.

  • Efter 23 år som samlande kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua AB beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
    2025-06-17 15:03

    Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten

    Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.

  • Besöksnäring
    2025-06-16 06:14

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25

    Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...

  • Linda Vismer - Debattartikel om semester
    2025-06-15 23:18

    Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser

    I denna debattartikel tar Linda Vismer upp att vi behöver tänka på ett annat sätt när det gäller semester.

  • Nature Travels erbjuder ett nytt resepaket om att kliva in i rollen som en hundförare. JHT kopplade ihop den brittiska researrangören med det svenska naturturismföretaget Nordic Husky Farm.
    2025-06-15 22:26

    Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm

    Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket. Tack vare kontakt med svenska Nordic Husky Farm via JHT:s projekt Välkommen åter.

  • 2025-06-13 14:41

    Krönika: Hur gör vi turismen till något större?

    I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.

  • Det marina plastskräpet ökar och natur och näringsliv skadas enligt Bohusläns kommuner som får det svårare att hålla uppe med strandstädning med mindre anslag från Regeringen.
    2025-06-12 22:03

    Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp

    En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.

  • En visionsbild från Got Event över hur fotbollsfesten i Göteborg kommer se ut i sommar. När EM-matcher visas på storbild.
    2025-06-11 19:31

    Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar

    När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.

  • Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning. Men vad flygplatserna behöver nu är beslut enligt Peter Larsson, VD för Svenska regionala flygplatser.
    2025-06-11 18:59

    Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

    Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 maj

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Almedalsveckan 23-27 juni
      2025-06-23
      • Visby
      • www.almedalsveckan.info/
    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-11 18:59

      Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut

      Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...

    • 2025-06-09 05:22

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...

    • 2025-06-09 00:32

      Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården

      Arkösunds Hotell tar ett historiskt kliv framåt. Med nybyggda hotellrum, inspirerande konferensl...

    • 2025-06-11 17:42

      Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna

      Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidkö...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet