-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Sätt ett datum – annars blir det aldrig av
Du vet när du träffar en kompis på stan och säger:
”Vi borde ses nån dag!” – och sen händer det aldrig?
Men så plötsligt säger någon ”Ska du med till Sälen vecka 10?” eller ”Jag har en biljett till Tallest Man on Earth nu på lördag, ska du med?”
Och vips, planerna är spikade.
Samma sak gäller när du ska utveckla nya aktiviteter, paket och evenemang.
Många turismföretagare jag träffar har många mer eller mindre bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, skapa nya paket eller drömmer om att genomföra något grymt event – men de kommer aldrig till skott. De fastnar i planeringsfasen, drar i tusen olika trådar samtidigt eller tänker att de ska ”jobba lite mer på konceptet först”.
Och jag har kommit på vad det beror på.
Det handlar inte om att de har för lite tid, för få resurser eller att idén måste ”finslipas lite till”. Det handlar om att de inte sätter ett datum.
Sätt ett datum – och plötsligt händer det
Vill du få något gjort? Bestäm när det ska ske. Inte en deadline för planeringen, utan ett datum när aktiviteten faktiskt ska genomföras.
Med riktiga gäster. Som betalar.
Varför funkar det?
- Du tvingas prioritera – Plötsligt är det skarpt läge och du måste välja en idé och köra på den.
- Du kan inte skjuta upp det längre – Har du sagt till världen att det blir en svampvandring den 15 september? Då blir det en svampvandring den 15 september.
- Allt faller på plats – När datumet är satt vet du vad som behöver göras och i vilken ordning.
Så gör du
- Välj en idé. Strunta i att det ska vara perfekt – bara bestäm dig.
- Sätt ett datum. Minst några månader fram i tiden.
- Planera baklänges. Vad behöver fixas vecka för vecka fram tills dess?
- Gå ut med det. Berätta för folk att det händer. Ta bokningar.
Och nej, det kommer aldrig kännas som att du är 100 % redo. Men det spelar ingen roll – när du har ett datum finns det ingen återvändo. Då blir det av.
Hur väljer man rätt idé?
Sluta leta efter den perfekta idén. Välj den som är enklast att testa.
Tänk så här:
- Vad kan jag genomföra snabbt? Välj en idé som du kan få ut på marknaden utan att investera massor av tid och pengar.
- Vad känns kul? Om du själv är peppad på idén är chansen större att du får andra att bli det också.
- Vad har folk redan visat intresse för? Har gäster frågat om något specifikt? Bastu med isvak? Upplevelser för barnfamiljer på höstlovet? Yogaretreat?
- Vad kan jag anpassa från det jag redan gör? Måste du bygga något från grunden, eller kan du tweaka en befintlig upplevelse och paketera om den?
Våga satsa. Slösa inte tid på att försöka förutspå vad folk vill ha. Testa istället i verkligheten – sätt ett datum, marknadsför upplevelsen och se om folk bokar.
Det värsta som kan hända? Att du får justera upplägget till nästa gång. Och det är helt okej!
Lycka till!
Läs mer om Marcus och hans tidigare blogginlägg på Turismnytt
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Marcus Eldh
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
I denna debattartikel tar Linda Vismer upp att vi behöver tänka på ett annat sätt när det gäller semester.
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket. Tack vare kontakt med svenska Nordic Husky Farm via JHT:s projekt Välkommen åter.
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt ges direktiv för ytterligare en utredning för övriga flygplatser. Men vad F...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell tar ett historiskt kliv framåt. Med nybyggda hotellrum, inspirerande konferensl...
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Svenska och internationella besökare, studenter och till och med Abba-Benny – det är många som blandar ihop Lidkö...
-
-
Gästbloggare
-