-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday startade som en reaktion mot konsumtionsdagar som Black Friday och Cyber Monday. Idag är det en global folkrörelse som sätter engagemang för medmänniskor i centrum och uppmärksammar allt positivt som görs i samhället.
Konceptet är enkelt. Ge en gåva eller av din tid och uppmuntra andra att göra detsamma. Tillsammans kan vi göra världen lite bättre!
”I år väljer vi att bidra lite extra till vår partner svenska Röda Korset genom både klädinsamling och swishinsamling gentemot våra kunder och medarbetare. Det känns extra viktigt i den omvärld vi lever i just nu.” Säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz och ansvarig för samarbetet med svenska Röda Korset.
Tillgång till bilar spelar en viktig roll i Röda Korsets insatser
Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010 för att snabbt kunna hjälpa drabbade vid en nationell katastrof. Hyrbilsföretaget bistår Röda Korset med fordon vid olika kris- och katastrofsituationer.
Röda Korset och Hertz har sedan dess haft ett nära samarbete i flera av de senaste årens nationella kris- och katastrofinsatser. Bland annat i samband med skogsbränderna 2018. Där tillgången till företagets bilar spelade en viktig roll i välgörenhetens insatser. Det möjliggjorde snabba transporter av evakuerade och frivilliga i de drabbade områdena. Under Coronapandemin fick ett flertal av Röda Korsets lokala kretsar tillgång till Hertz bilar för att transportera mat och läkemedel till utsatta riskgrupper. Vilket avsevärt underlättade lokala insatser. Hyrbilsföretaget har också stöttat organisationens insatser i Ukraina med olika typer av engagemang och insamlingar.
Röda Korset swish: 123 041 69 58. En gåva som räddar liv.
Här kan ni läsa mer om Hertz på Turismnytt.
- Text: Hertz
- Foto: Hertz
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-