-
Hertz erbjuder gratis mensskydd i sina hyrbilar
Redan 2021 inledde Hertz ett samarbete med RedLocker för att tillhandahålla mensskydd på sina arbetsplatser runt om i Sverige för att bidra till ökad trygghet om mensen skulle komma oväntat. I samband med internationella kvinnodagen vill Hertz uppmärksamma och krossa tabun genom att utrusta även sina bilar med mensskydd.
71% av kvinnor uppger att de någon gång har behövt använda toalettpapper i stället för mensskydd i brist på tillgång och 61% har någon gång blött igenom för att de använt samma mensskydd för länge (Källa: RedLocker). Under en bilresa kan vad som helst hända och syftet med det nya initiativet är att rusta hyrestagaren för allt ifrån en punka till en oväntad mens.
Påverka, ta ansvar, och verka för ett bättre samhälle
”Hertz är ett av världens största varumärken och har ett väldigt stort inflytande. För oss blir det därför viktigt att vara med och påverka, ta ansvar, och verka för ett bättre samhälle. Varje månad har vi i snitt ca 33 000 hyrestransaktioner och 25% av dem bokas av kvinnor. När våra kunder hyr en bil från oss vill vi inte bara att de ska känna sig trygga med att vi har marknadens säkraste bilar, de ska även känna en trygghet när oväntade händelser uppstår”. Säger Johanna Norin, HR – och social hållbarhetschef på Hertz Sverige.
Företaget jobbar aktivt med de hållbarhetsinitiativ som finns satta inom ramen för FN:s globala hållbarhetsmål inom jämställdhet, hälsa och välbefinnande. Det nya initiativet är ett i raden av liknande aktiviteter som Hertz genomfört de senaste åren för att vara med och ta ställning och bidra till en positiv förändring i samhället.
Mensskydd ska vara lika naturligt som toapapper
”Vi vill att mensskydd ska vara lika naturligt som toapapper! Därför sjösätter vi på Hertz ett initiativ som erbjuder fria mensskydd till våra kunder. Och därmed är vi också med och krossar det tabu som mens ofta innebär, genom att synliggöra och inkludera det i vardagen. I denna typ av initiativ försöker vi att också tänka hållbart i alla led. Det innebär bland annat att alla mensskydd och förpackningar är miljöcertifierade och FSC-märkta”. Säger Johanna Norin.
Till en början kommer Hertz att utrusta 500 bilar, på 12 stationer i 5 städer. Målet är att på sikt implementera den här lösningen som en del i grundutbudet.
- Text: Hertz
- Foto: Hertz
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka sitt godkännande av ett stort projekt.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -25
Mest under Destination, Evenemang, Flyg samt Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotellets historia
-
Arctic Bath tilldelas en MICHELIN Key för en enastående destination
Arctic Bath har tilldelats en MICHELIN Key. En prestigefylld utmärkelse som uppmärksammar hotell med enastående helhetsupplevelser.
-
Visit Skåne – ljudmätare avgör om du får stanna i skogsstugan
Visit Skåne lanserar konceptet Stay Quiet för internationella besökare. En vistelse i en skogsstuga under ett villkor: att de håller tyst.
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Nästa år kommer britter att resa till Jämtland Härjedalen för att uppleva textila hantverk. Företaget Mid Scandinavia Tours har skapat resan.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen hotas av konkurs efter beslut av Jordbruksverket
Föreningen Naturturismföretagen hotas av konkurs då Jordbruksverket plötsligt dragit tillbaka si...
-
Ett levande stadshotell i hjärtat av Österlen söker ny ägare
Dagens Hotel Svea har sitt ursprung i ett värdshus från 1840-talet och nu är det dags för nästa kapitel i hotelle...
-
Finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare
Nu är det klart vilka som är finalisterna till Värmlands Turismpris och Årets Uppstickare. Tre aktörer i varje ka...
-
Textilier i Jämtland Härjedalen – tema för brittisk gruppresa
Via Swedish Workshop i London har projektledningen för Välkommen åter kommit i kontakt med en br...
-
-
Gästbloggare
-