-
Hertz erbjuder gratis mensskydd i sina hyrbilar
Redan 2021 inledde Hertz ett samarbete med RedLocker för att tillhandahålla mensskydd på sina arbetsplatser runt om i Sverige för att bidra till ökad trygghet om mensen skulle komma oväntat. I samband med internationella kvinnodagen vill Hertz uppmärksamma och krossa tabun genom att utrusta även sina bilar med mensskydd.
71% av kvinnor uppger att de någon gång har behövt använda toalettpapper i stället för mensskydd i brist på tillgång och 61% har någon gång blött igenom för att de använt samma mensskydd för länge (Källa: RedLocker). Under en bilresa kan vad som helst hända och syftet med det nya initiativet är att rusta hyrestagaren för allt ifrån en punka till en oväntad mens.
Påverka, ta ansvar, och verka för ett bättre samhälle
”Hertz är ett av världens största varumärken och har ett väldigt stort inflytande. För oss blir det därför viktigt att vara med och påverka, ta ansvar, och verka för ett bättre samhälle. Varje månad har vi i snitt ca 33 000 hyrestransaktioner och 25% av dem bokas av kvinnor. När våra kunder hyr en bil från oss vill vi inte bara att de ska känna sig trygga med att vi har marknadens säkraste bilar, de ska även känna en trygghet när oväntade händelser uppstår”. Säger Johanna Norin, HR – och social hållbarhetschef på Hertz Sverige.
Företaget jobbar aktivt med de hållbarhetsinitiativ som finns satta inom ramen för FN:s globala hållbarhetsmål inom jämställdhet, hälsa och välbefinnande. Det nya initiativet är ett i raden av liknande aktiviteter som Hertz genomfört de senaste åren för att vara med och ta ställning och bidra till en positiv förändring i samhället.
Mensskydd ska vara lika naturligt som toapapper
”Vi vill att mensskydd ska vara lika naturligt som toapapper! Därför sjösätter vi på Hertz ett initiativ som erbjuder fria mensskydd till våra kunder. Och därmed är vi också med och krossar det tabu som mens ofta innebär, genom att synliggöra och inkludera det i vardagen. I denna typ av initiativ försöker vi att också tänka hållbart i alla led. Det innebär bland annat att alla mensskydd och förpackningar är miljöcertifierade och FSC-märkta”. Säger Johanna Norin.
Till en början kommer Hertz att utrusta 500 bilar, på 12 stationer i 5 städer. Målet är att på sikt implementera den här lösningen som en del i grundutbudet.
- Text: Hertz
- Foto: Hertz
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard W...
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-