-
Hertz erbjuder gratis mensskydd i sina hyrbilar
Redan 2021 inledde Hertz ett samarbete med RedLocker för att tillhandahålla mensskydd på sina arbetsplatser runt om i Sverige för att bidra till ökad trygghet om mensen skulle komma oväntat. I samband med internationella kvinnodagen vill Hertz uppmärksamma och krossa tabun genom att utrusta även sina bilar med mensskydd.
71% av kvinnor uppger att de någon gång har behövt använda toalettpapper i stället för mensskydd i brist på tillgång och 61% har någon gång blött igenom för att de använt samma mensskydd för länge (Källa: RedLocker). Under en bilresa kan vad som helst hända och syftet med det nya initiativet är att rusta hyrestagaren för allt ifrån en punka till en oväntad mens.
Påverka, ta ansvar, och verka för ett bättre samhälle
”Hertz är ett av världens största varumärken och har ett väldigt stort inflytande. För oss blir det därför viktigt att vara med och påverka, ta ansvar, och verka för ett bättre samhälle. Varje månad har vi i snitt ca 33 000 hyrestransaktioner och 25% av dem bokas av kvinnor. När våra kunder hyr en bil från oss vill vi inte bara att de ska känna sig trygga med att vi har marknadens säkraste bilar, de ska även känna en trygghet när oväntade händelser uppstår”. Säger Johanna Norin, HR – och social hållbarhetschef på Hertz Sverige.
Företaget jobbar aktivt med de hållbarhetsinitiativ som finns satta inom ramen för FN:s globala hållbarhetsmål inom jämställdhet, hälsa och välbefinnande. Det nya initiativet är ett i raden av liknande aktiviteter som Hertz genomfört de senaste åren för att vara med och ta ställning och bidra till en positiv förändring i samhället.
Mensskydd ska vara lika naturligt som toapapper
”Vi vill att mensskydd ska vara lika naturligt som toapapper! Därför sjösätter vi på Hertz ett initiativ som erbjuder fria mensskydd till våra kunder. Och därmed är vi också med och krossar det tabu som mens ofta innebär, genom att synliggöra och inkludera det i vardagen. I denna typ av initiativ försöker vi att också tänka hållbart i alla led. Det innebär bland annat att alla mensskydd och förpackningar är miljöcertifierade och FSC-märkta”. Säger Johanna Norin.
Till en början kommer Hertz att utrusta 500 bilar, på 12 stationer i 5 städer. Målet är att på sikt implementera den här lösningen som en del i grundutbudet.
- Text: Hertz
- Foto: Hertz
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Resemässan – En ny del av Seniormässan Stockholm 2024
De tre första dagarna i oktober öppnar Resemässan sina dörrar på Stockholmsmässan som en ny del av Seniormässan S...
-
Brändön Lodge använder lokalsamhällets kraft och stärker platsen
Två pensionerade barnmorskor som städerskor? ”Självklart” tänkte Göran Widén när han fick frågan. Brändön...
-
-
Gästbloggare
-