-
Hon byter från destinationsbolag till handel
Det blir allt vanligare att man byter både titel och bransch under sitt arbetsliv. Det senaste exemplet hittar vi i Örebro där Anna valt att sluta på ett destinationsbolag för att istället arbeta inom handel.
Anna Iderot Bjelke har en lång erfarenhet inom besöksnäringen. Hon har arbetat som VD för Destination Fjällen, VD/turistchef i Nynäshamn och nu senast som marknadschef på Örebros destinations- och marknadsbolag Örebrokompaniet.
Men nu väljer Anna att byta jobb. Hon skall börja arbeta som kommunikations- och inredningschef på IKEA Örebro. Om sitt branschbyte säger Anna så här:
”- IKEA är också ett slags besöksmål och det känns spännande att ta det tänket vidare in i varuhuset, så även om detaljhandel är en ny bransch för mig tror jag att det finns många paralleller jag kan ta med mig från mina tidigare uppdrag”.
Att hon byter jobb har med hennes egen personliga utveckling att göra och hon tycker att det känns spännande att få komma in i en världsomfattande koncern som IKEA.
Men innan Anna börjar arbeta inom handel skall hon under hösten arbeta med projekten Musikhjälpen, Spökstaden och den nationella rekryteringskampanjen Byt Liv.
Anna börjar sitt nya arbete i slutet av december 2016.
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Ulla-Carin Ekblom
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier so...
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat några invändningar mot Sveriges förslag på införande av gårdsförsäljning. Därmed ...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-