-
IKEA tar hemmet utanför de fyra väggarna på H22 City Expo
IKEA är en av flera huvudpartners till arenan för innovation och hållbar stadsutveckling – H22 City Expo. Nu har möbelföretaget slagit upp dörrarna till framtiden på sina två nya mötesplatser i Helsingborg: Magasin 405 och DM på Drottninghög.
Har skapat flera unika mötesplatser
IKEA:s ambition är att ständigt hjälpa fler att göra livet hemma bättre – detta gäller innanför hemmets fyra väggar som utanför. H22 City Expo är en innovationsplattform som erbjuder en unik möjlighet för IKEA att testa nya idéer, teknologier, lösningar och affärsmodeller för framtiden.
“I vårt samarbete med Helsingborg stad och de som bor här har vi inom ramen för H22 City Expo skapat flera unika mötesplatser där vi utforskar livet hemma i framtiden. Både innanför och utanför de fyra väggarna. Vi vill lära oss hur vi lokalt kan testa innovativa lösningar som vi kan skala upp och införa på andra platser i världen där IKEA finns.” Säger Belén Frau, Global Communication Manager för Ingka koncernen.
DM – En marknadsplats för de många människorna
DM som står för Do More är ett nystartat bolag som drivs av Ingka koncernen i syfte att testa en ny affärsmodell för samhällsengagemang. Här finns en marknad med popup-butiker, odling, mat, evenemang, skolaktiviteter och plats att umgås. DM är beläget I Drottninghög i Helsingborg.
Med initiativet vill IKEA vara en positiv kraft i samhället. Samt ge människor som står längre från arbetsmarknaden möjlighet att använda DM som språngbräda till sysselsättning. Genom praktik, anställning eller egenföretagande.
Affärsmodellen är uppdelad i fyra delar: DM Market, DM Äta och DM Odla samt DM Recruit. Ett initiativ som genererat mer än 50 arbetstillfällen på DM och IKEA varuhuset i Helsingborg.
“Vår förhoppning är att DM, tillsammans med våra andra mötesplatser, kan utgöra en positiv kraft i samhället. Genom att vi skapar arbetstillfällen och ger invånarna möjlighetatt skapa tillsammans och känna samhörighet. Tack vare initiativet har vi kunnat rekrytera medarbetare, som av olika anledningar stått långt ifrån den svenska arbetsmarknaden.” Säger Fredrik Håkansson Lundh, Regionchef på IKEA Sverige.
IKEA Festival på Magasin 405 – framtidens hem
Magasin 405 ligger i gamla hamndistriktet, Oceanhamnen, i ett tre våningar högt kulturmonument. I detta historiska och outnyttjade lager utforskar IKEA hur livet hemma kan komma att se ut i framtiden.
Utställningen ÖGONBLICK – här har möbelföretaget skapat sju olika hörnor tillsammans med scenografer och inredare på IKEA. Där visas livet hemma på ett helt nytt sätt.
Life at Home Stories – 60 korta dokumentärer om människor från alla samhällsskikt och deras liv hemma i olika länder i världen.
Se Life at Home stories på Youtube här.
Första Hemmet – IKEA tar här ett nytt perspektiv på låga priser. De undersöker vad människor behöver äga och vad som går att dela med andra. Vi utforskar det första hemmet genom olika skeden i livet.
På Magasin 405 finns även en marknad med produkter från IKEA presenterade på nya sätt.
Food court med framtidens mat – besökare kan uppleva nya smaker baserade på IKEA:s FOOD-strategi för 2025. Där introduceras växtbaserade varianter av välkända klassiker. Se korv med bröd möta fine-dining på KORVKIOSK, ät plantbullar på BULLERIA, våfflor på FRASIG eller olika former av tunnbrödsrullar på TUNNBRÖD.
Konserter, inspirationsföreläsningar och livepodinspelning
På Scenen utanför Magasin 405 kommer världsartister såsom The Hellacopters, Phlake, Sarah Klang, TIMBUKTU, Sabina Ddumba och många fler att uppträda. Här kan besökarna dessutom uppleva flera inspirationsföreläsningar om Demokratisk Design och livepodinspelning med The Oracle, IKEA:s egna podcast som skapats specifikt för H22 City Expo.
”IKEA Festival handlar om att få människor att mötas kring det som inspirerar och är viktiga för dem. Livet hemma, musik, mat och design var ämnen vi tänkte på i synnerhet när vi fyllde denna gamla 4 500 kvadratmeter stora lagerbyggnad med mat, kreativitet och inspiration.” Säger Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka koncernen.
IKEA finns på H22 mellan 30 maj och 3 juli. Samtliga tre platser och evenemang under är gratis för besökare.
- Text: IKEA
- Foto: IKEA
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-