-
IKEA tar hemmet utanför de fyra väggarna på H22 City Expo
IKEA är en av flera huvudpartners till arenan för innovation och hållbar stadsutveckling – H22 City Expo. Nu har möbelföretaget slagit upp dörrarna till framtiden på sina två nya mötesplatser i Helsingborg: Magasin 405 och DM på Drottninghög.
Har skapat flera unika mötesplatser
IKEA:s ambition är att ständigt hjälpa fler att göra livet hemma bättre – detta gäller innanför hemmets fyra väggar som utanför. H22 City Expo är en innovationsplattform som erbjuder en unik möjlighet för IKEA att testa nya idéer, teknologier, lösningar och affärsmodeller för framtiden.
“I vårt samarbete med Helsingborg stad och de som bor här har vi inom ramen för H22 City Expo skapat flera unika mötesplatser där vi utforskar livet hemma i framtiden. Både innanför och utanför de fyra väggarna. Vi vill lära oss hur vi lokalt kan testa innovativa lösningar som vi kan skala upp och införa på andra platser i världen där IKEA finns.” Säger Belén Frau, Global Communication Manager för Ingka koncernen.
DM – En marknadsplats för de många människorna
DM som står för Do More är ett nystartat bolag som drivs av Ingka koncernen i syfte att testa en ny affärsmodell för samhällsengagemang. Här finns en marknad med popup-butiker, odling, mat, evenemang, skolaktiviteter och plats att umgås. DM är beläget I Drottninghög i Helsingborg.
Med initiativet vill IKEA vara en positiv kraft i samhället. Samt ge människor som står längre från arbetsmarknaden möjlighet att använda DM som språngbräda till sysselsättning. Genom praktik, anställning eller egenföretagande.
Affärsmodellen är uppdelad i fyra delar: DM Market, DM Äta och DM Odla samt DM Recruit. Ett initiativ som genererat mer än 50 arbetstillfällen på DM och IKEA varuhuset i Helsingborg.
“Vår förhoppning är att DM, tillsammans med våra andra mötesplatser, kan utgöra en positiv kraft i samhället. Genom att vi skapar arbetstillfällen och ger invånarna möjlighetatt skapa tillsammans och känna samhörighet. Tack vare initiativet har vi kunnat rekrytera medarbetare, som av olika anledningar stått långt ifrån den svenska arbetsmarknaden.” Säger Fredrik Håkansson Lundh, Regionchef på IKEA Sverige.
IKEA Festival på Magasin 405 – framtidens hem
Magasin 405 ligger i gamla hamndistriktet, Oceanhamnen, i ett tre våningar högt kulturmonument. I detta historiska och outnyttjade lager utforskar IKEA hur livet hemma kan komma att se ut i framtiden.
Utställningen ÖGONBLICK – här har möbelföretaget skapat sju olika hörnor tillsammans med scenografer och inredare på IKEA. Där visas livet hemma på ett helt nytt sätt.
Life at Home Stories – 60 korta dokumentärer om människor från alla samhällsskikt och deras liv hemma i olika länder i världen.
Se Life at Home stories på Youtube här.
Första Hemmet – IKEA tar här ett nytt perspektiv på låga priser. De undersöker vad människor behöver äga och vad som går att dela med andra. Vi utforskar det första hemmet genom olika skeden i livet.
På Magasin 405 finns även en marknad med produkter från IKEA presenterade på nya sätt.
Food court med framtidens mat – besökare kan uppleva nya smaker baserade på IKEA:s FOOD-strategi för 2025. Där introduceras växtbaserade varianter av välkända klassiker. Se korv med bröd möta fine-dining på KORVKIOSK, ät plantbullar på BULLERIA, våfflor på FRASIG eller olika former av tunnbrödsrullar på TUNNBRÖD.
Konserter, inspirationsföreläsningar och livepodinspelning
På Scenen utanför Magasin 405 kommer världsartister såsom The Hellacopters, Phlake, Sarah Klang, TIMBUKTU, Sabina Ddumba och många fler att uppträda. Här kan besökarna dessutom uppleva flera inspirationsföreläsningar om Demokratisk Design och livepodinspelning med The Oracle, IKEA:s egna podcast som skapats specifikt för H22 City Expo.
”IKEA Festival handlar om att få människor att mötas kring det som inspirerar och är viktiga för dem. Livet hemma, musik, mat och design var ämnen vi tänkte på i synnerhet när vi fyllde denna gamla 4 500 kvadratmeter stora lagerbyggnad med mat, kreativitet och inspiration.” Säger Marcus Engman, Chief Creative Officer på Ingka koncernen.
IKEA finns på H22 mellan 30 maj och 3 juli. Samtliga tre platser och evenemang under är gratis för besökare.
- Text: IKEA
- Foto: IKEA
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg och positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekon...
-
-
Gästbloggare
-