-
Interaktivt museum, Avicii Experience, öppnar i Stockholm den 26 februari
Avicii Experience öppnar på Space, Stockholms nya mötesplats för den digitala generationen, den 26 februari 2022. Det 300 kvadratmeter stora museet, tillägnat fans och allmänhet, är en känslomässig hyllning till en av de verkliga ikonerna inom dansmusik och populärkultur: Tim Bergling.
Bakom museet står Pophouse Entertainment och Space.
“Tim skulle ha varit oerhört stolt över att bli representerad så här. Mixen av ett nytt digitalt grepp och ett klassiskt museum hade tilltalat honom.” Säger Klas Bergling, Tims far och grundare av Tim Bergling Foundation.
Kommer nära artisten Avicii och privatpersonen Tim Bergling
Avicii Experience är ett interaktivt museum, producerat av Pophouse Entertainment, där besökaren både kommer nära artisten Avicii och privatpersonen Tim Bergling.
Publiken får följa med under Tims väg från tillbakadragen musikentusiast i Stockholms innerstad till internationellt firad superstjärna. Vi får se in i pojkrummet där allt började och ta del av bilder, musik, videor och personliga tillhörigheter samt lyssna på outgiven musik.
“För mig som har följt Tim nära sedan genombrottet är det med stor tacksamhet och respekt för familjen Bergling som vi nu äntligen kan öppna dörrarna till Avicii Experience.” Säger Per Sundin, VD för Pophouse Entertainment och en av grundarna till Space.
Interagera med Tims musik genom tekniska installationer
Museets besökare får en unik insyn i Tims kreativa skapandeprocess och de många samarbeten som låg bakom hans musik. Bland annat kommer man att kunna utforska tidigare opublicerat material.
“Avicii Experience låter fans och besökare interagera med Tims musik genom tekniska installationer som är specialgjorda för utställningen. Besökarens deltagande har varit en viktig del i utformningen av museet.” Säger Lisa Halling-Aadland, innehållsproducent Avicii Experience.
Den 24 januari öppnade biljettbokningen på museets hemsida.
- Text: Space
- Foto: Sean Eriksson Courtesy of Universal Music
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Mat och dryck
-
Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
Nyligen lämnades den svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till Uefa. Göteborg är en av värdstäderna.
-
Ta nästa steg i karriären med en utbildning på TUC Yrkeshögskola
På TUC Yrkeshögskola kan du läsa till Hotel & Restaurant Manager och få den kompetens som behövs inom branschen.
-
Rekord för gästnattsstatistik i juli för Jönköping
Den gästnattsstatistik som släppts för juni och juli pekar mot nya rekord för Jönköping. Det befäster sommardestinationens starka position.
-
Viking Line lanserar fossilfria resor på alla fartyg
Alla resenärer som åker med Viking Line kan nu för första gången resa helt fossilfritt, när rederiet ökar sin användning av biobränsle.
-
Visit Hornborgasjön – tre kommuner, en sjö och ett decennium av samarbete
I år firar Visit Hornborgasjön 10 år som gemensamt samarbete mellan Falköping, Skara och Skövde. Året har varit fyllt av aktiviteter.
-
Upskill/ Reskill – vidareutbilda dig med en kurs på YH Akademin
Ta chansen att kompetensutveckla dig hos YH Akademin i höst med kurser som är utvecklade med branschen och anpassade för dig som arbetar.
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I slutet på juni inledde Sveriges geologiska undersökning (SGU) de första fältbesöken för att dokumentera geologi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster nyligen. Styrelsen har utsett Jonas Abrahamsson till...
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
När turismens säsongstoppar sammanfaller med klimatförändringarnas effekter blir konsekvenserna tydliga på Österl...
-
-
Gästbloggare
-