-
Internationella intresset för Sverige som turistland fortsätter att öka
Intresset för Sverige bland världens turister ser ingen avmattning. Visit Sweden har nu tittat på senaste tidens turistgooglande om Sverige – alltså på sökningar om Sverige med kopplingar till att resa, turista och besöka. Internationellt har Googlandet om turistsverige ökat med 40 procent jämfört med samma period 2019. Svenska sökningar om att turista i Sverige har till och med gått upp med 52 procent.
Intresset för Sverige som turistland bara ökar
Visit Sweden har tittat på Googlandet om Sverige som turistland under kvartal två, det vill säga april-juni år 2022.
“Intresset för Sverige som turistland bara ökar liksom antalet gästnätter och restaurangbesök.” Säger Jim Hofverberg som är kommunikationschef hos Visit Sweden. ”Det gäller nu för besöksnäring, företag och turistbransch att fånga upp de intresserade där ute med lockande erbjudanden som gör att turisterna kommer hit.”
Det statliga marknadsföringsbolaget Visit Sweden marknadsför turistlandet Sverige och bistår den svenska besöksnäringen med kunskaper och insikter om mer hållbara målgrupper att locka.
Tyskarna är intresserade av Sverige som turistland
Allra flest sökningar, därmed störst intresse för Sverige som turistland där vi mäter, andra kvartalet i år kommer från:
1 Tyskland
2 Sverige
3 USA
4 Norge
5 Danmark
6 Storbritannien
7 Nederländerna
8 Finland
9 Frankrike
10 IndienAtt man i Tyskland verkar vara mer intresserade av Sverige som turistland än svenskarna själva, kan hänga samman med de ökade möjligheterna för svenskar att resa utomlands.
“När utlandsresemöjligheterna ökar, ökar även sökandet efter utlandsresor vilket kan påverka intresset att söka information om Sverige. Utlandsresandet konkurrerar med det inhemska men vi ser att trenden att semestra i och uppleva Sverige blir allt starkare. Jämför vi kvartal 2 år 2022 med 2019 har antalet inhemska reserelaterade sökningar ökat med 51 %. Nu letar sig svenskarna tillbaka till de större städerna i större utsträckning, något som den senaste gästnattsstatistiken från Tillväxtverket visar.” Säger Jim.
Populära sökord är camping, kryssningar och nöjesparker
Det som flest, internationellt, söker efter nu under sommaren är ”storstäder” och ”öar i Sverige”. Även semesterboenden och semesterpaket samt platser att besöka är populära sökningar.
Störst ökning av antalet sökningar på Google om Sverige under kvartal två 2022 jämfört med kvartal två 2021 visar: camping, kryssning och nöjesparker som framför allt intresserar norrmän, finländare och tyskar.
Det är nu också tydligt att sökningar om Sverige kopplade till restriktioner, regler och pandemiinformation minskar. Samtidigt visar många undersökningar att tydlighet kring säkerhet, flexibilitet och avbeställningsmöjligheter är väldigt viktigt för resenärer som vill resa till Sverige.
Nya internationella sökkategorier är caféer och stränder
Nya sökkategorier som under året letat sig upp på topp 20 listan internationellt när det kommer till turistande i och till Sverige handlar om ”caféer”, ”konditorier” och mer generellt om ”restauranger”.
Även ”stränder” är något som nu börjar förknippas med Sverige i allt större utsträckning. För tyskar ökar sökningar relaterade till familjeresor, för holländare är det svenska resorts. För fransmännen är vinet uppenbarligen viktigt, sökningar på Sverige och vinturism är det som ökar i den resenärsgruppen.
Sverige ligger högt på listan att besöka i en undersökning
Att intresset för Sverige är högt ute i världen visar även internationella undersökningsföretaget YouGovs undersökning Brand & Destination Rankings 2022. Där rankar Sverige bland topp-5 och topp-6 att besöka från Tyskland, USA och Storbritannien:
Tyskland: 1. Tyskland, 2. Italien, 3. Österrike, 4. Danmark, 5. Sverige
USA: 1. Italien, 2. Ön Hawaii, 3. Kanada, 4. Staten Hawaii, 5. Sverige
Storbritannien: 1. Italien, 2. Spanien, 3. Kanada, 4. Norge, 5. Portugal, 6. SverigeHela YouGov-undersökningen finns här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Inom besöksnäringen kan psykologisk prissättning spela en stor roll för kundens beslut. Taktikon går igenom strategier i detta blogginlägg.
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group, Nordens ledande leverantör av SaaS-lösningar för besöksnäringen välkomnar Richard W...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
-
Gästbloggare
-