-
Internationella intresset för Sverige som turistland fortsätter att öka
Intresset för Sverige bland världens turister ser ingen avmattning. Visit Sweden har nu tittat på senaste tidens turistgooglande om Sverige – alltså på sökningar om Sverige med kopplingar till att resa, turista och besöka. Internationellt har Googlandet om turistsverige ökat med 40 procent jämfört med samma period 2019. Svenska sökningar om att turista i Sverige har till och med gått upp med 52 procent.
Intresset för Sverige som turistland bara ökar
Visit Sweden har tittat på Googlandet om Sverige som turistland under kvartal två, det vill säga april-juni år 2022.
“Intresset för Sverige som turistland bara ökar liksom antalet gästnätter och restaurangbesök.” Säger Jim Hofverberg som är kommunikationschef hos Visit Sweden. ”Det gäller nu för besöksnäring, företag och turistbransch att fånga upp de intresserade där ute med lockande erbjudanden som gör att turisterna kommer hit.”
Det statliga marknadsföringsbolaget Visit Sweden marknadsför turistlandet Sverige och bistår den svenska besöksnäringen med kunskaper och insikter om mer hållbara målgrupper att locka.
Tyskarna är intresserade av Sverige som turistland
Allra flest sökningar, därmed störst intresse för Sverige som turistland där vi mäter, andra kvartalet i år kommer från:
1 Tyskland
2 Sverige
3 USA
4 Norge
5 Danmark
6 Storbritannien
7 Nederländerna
8 Finland
9 Frankrike
10 IndienAtt man i Tyskland verkar vara mer intresserade av Sverige som turistland än svenskarna själva, kan hänga samman med de ökade möjligheterna för svenskar att resa utomlands.
“När utlandsresemöjligheterna ökar, ökar även sökandet efter utlandsresor vilket kan påverka intresset att söka information om Sverige. Utlandsresandet konkurrerar med det inhemska men vi ser att trenden att semestra i och uppleva Sverige blir allt starkare. Jämför vi kvartal 2 år 2022 med 2019 har antalet inhemska reserelaterade sökningar ökat med 51 %. Nu letar sig svenskarna tillbaka till de större städerna i större utsträckning, något som den senaste gästnattsstatistiken från Tillväxtverket visar.” Säger Jim.
Populära sökord är camping, kryssningar och nöjesparker
Det som flest, internationellt, söker efter nu under sommaren är ”storstäder” och ”öar i Sverige”. Även semesterboenden och semesterpaket samt platser att besöka är populära sökningar.
Störst ökning av antalet sökningar på Google om Sverige under kvartal två 2022 jämfört med kvartal två 2021 visar: camping, kryssning och nöjesparker som framför allt intresserar norrmän, finländare och tyskar.
Det är nu också tydligt att sökningar om Sverige kopplade till restriktioner, regler och pandemiinformation minskar. Samtidigt visar många undersökningar att tydlighet kring säkerhet, flexibilitet och avbeställningsmöjligheter är väldigt viktigt för resenärer som vill resa till Sverige.
Nya internationella sökkategorier är caféer och stränder
Nya sökkategorier som under året letat sig upp på topp 20 listan internationellt när det kommer till turistande i och till Sverige handlar om ”caféer”, ”konditorier” och mer generellt om ”restauranger”.
Även ”stränder” är något som nu börjar förknippas med Sverige i allt större utsträckning. För tyskar ökar sökningar relaterade till familjeresor, för holländare är det svenska resorts. För fransmännen är vinet uppenbarligen viktigt, sökningar på Sverige och vinturism är det som ökar i den resenärsgruppen.
Sverige ligger högt på listan att besöka i en undersökning
Att intresset för Sverige är högt ute i världen visar även internationella undersökningsföretaget YouGovs undersökning Brand & Destination Rankings 2022. Där rankar Sverige bland topp-5 och topp-6 att besöka från Tyskland, USA och Storbritannien:
Tyskland: 1. Tyskland, 2. Italien, 3. Österrike, 4. Danmark, 5. Sverige
USA: 1. Italien, 2. Ön Hawaii, 3. Kanada, 4. Staten Hawaii, 5. Sverige
Storbritannien: 1. Italien, 2. Spanien, 3. Kanada, 4. Norge, 5. Portugal, 6. SverigeHela YouGov-undersökningen finns här.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Visit Roslagen i konkurs – ett hårt slag mot Roslagens besöksnäring
Trots intensiva försök att rädda Visit Roslagen har bolaget hamnat på obestånd. Styrelsen har lämnat en ansökan om konkurs till Uppsala.
-
Svenska evenemang omsätter över 53 miljarder kronor
En rapport visar att evenemang inom idrott och kultur bidrar gemensamt med en omsättning på över 53 miljarder kronor.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Visita – Skellefteå Turistcenter är bäst på värdskap
Skellefteå Turistcenter sätter dagligen prägel på destinationen. De har tilldelats priset Bästa värdskap inom turistinformation 2023.
-
SKI Persontransport 2024 – nöjdheten ökar men stora skillnader kvarstår
Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har för nittonde året i rad genomfört sin undersökning av kundnöjdhet inom persontransportsektorn.
-
Kittelfjäll söker arrendator till nyrenoverat hotell samt driftchef till liftarna
Kittelfjäll är en skidort i övre Vojmådalen. Nu söker byn en arrendator till Hotell Kittelfjäll och en driftchef för Kittelfjällsliftarna.
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en storslagen salut.
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
I december 2024 väntas premiären för den reguljära direktlinjen mellan Kastrup i Köpenhamn och Kiruna Airport.
-
Första fasen av Trelleborgs platsvarumärkesarbete är i mål
Visit Trelleborg har med stöd från Placebrander gått i mål med den första fasen av sitt platsvarumärkesarbete.
-
Rosendals Trädgård storsatsar – nya byggnader och nytt ledarskap i köket
Den 14 maj presenterade Rosendals Trädgård sin största satsning. Nya byggnader, nya ledare i köket och ett totalrenoverat växthus.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny flyglinje från Kastrup till Kiruna
SAS, Scandinavian Airlines etablerar ny flyglinje under vintersäsongen 2024/2025. I december 2024 väntas ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Göteborg bygger digital tvilling för för arrangörer av möten
Snart kan arrangörer av möten och evenemang besöka Göteborg i en interaktiv digital värld. Där får besökaren säll...
-
Göta Kanal har öppnat slussarna för säsongen – här är nyheterna
Den 7 maj öppnade en ny säsong för Göta kanal, med den traditionella invigningsceremonin i Sjötorp följt av en s...
-
-
Gästbloggare
-