-
Vad gör en digital kommunikatör?
Linda Danielsson
Digital kommunikatör, Visit VärmlandVad gör en digital kommunikatör? Vad gör du på Visit Värmland?
Jag ska stötta våra två projekt Internationalisering, Destinationsutveckling och Attraktionskraft, även kallat IDA, och Hållbar Besöksnäring med kommunikation i de digitala kanalerna. Vi har en webbplats och en databas som är kopplad till flera andra besökssidor i länet. Mycket av marknadskommunikationen har tidigare skett via upphandlade byråer men nu kompletterar vi det arbetet och bygger upp våra egna kanaler.Vad krävs det för utbildning / erfarenhet?
Som digital kommunikatör måste du kunna kommunicera i det nya medielandskapet och förstå de villkor som gäller, men även kunna anpassa det till den verksamhet du verkar i och de förutsättningar som du har. Att ha kompetens för att både planera, producera, genomföra och analysera underlättar men att kunna samarbeta med andra är också viktigt för det gör ofta resultatet så mycket bättre.Jag har en blandning av besöksnäring och kommunikation i bagaget: Medieprogrammet på gymnasiet, Informationsprogrammet på Universitetet och jobb på Långberget och i Branäs. Innan jag kom till Visit Värmland var jag marknadsföringsansvarig på besöksmålet Torsby Skidtunnel & Sportcenter. Där har jag varit sedan skidtunneln byggdes 2005 och har förutom marknadsföring fått vara med och utveckla den dagliga driften med bl.a. reception, bokning, paketering, sälj, rutiner och kvalitetssäkring.
Det är en del nytt att sätta sig in i men jag har en fördel av att ha varit medlem i Visit Värmland och deltagit i de flesta av de aktiviteter som erbjudits under åren och känner till många av de medlemsföretag och produkter som finns i Värmland.
Vad gör du just nu?
På Visit Värmland har vi nyss lanserat en widget kopplat till vår databas som kan användas externt för att visa evenemang, boende och aktiviteter på aktörernas egna sajter. Vi har också tagit fram en digital workshop i värdskap som ska användas i besöksnäringen för att stärka värdskapet i Värmland.Med värmländsk humor brukar jag säga att jag surfar runt, letar bilder, klipper, klistrar och googlar. Den här veckan ska jag påbörja arbetet med en projektguide som ska göras tillgänglig digitalt och vi gör marknadsföringskampanjer både i Sverige och Norge i digitala kanaler.
Vilka utmaningar har du just nu?
Den stora utmaningen som digital kommunikatör är att hänga med på många områden, kunna utnyttja kanalerna till fullo och få dem att samverka. Men mest är det tekniska utmaningar så även om omvärlden är snabb är kreativitet och tålamod bra att ha. Engagerande kommunikation, dialog och ett välkomnande bemötande med gästen i fokus är det samma oavsett om det sker digitalt i sociala medier eller fysiskt över disk på besöksmålet.Vilka är dina bästa tips till den som vill arbeta inom branschen?
Mina bästa tips för att lyckas är att gilla det du gör, jag har haft förmånen att få arbeta med både digital kommunikation och besöksnäring. Våga testa, att göra fel är också ett framsteg och en erfarenhet. Engagera dig, lyssna och lär känna din målgrupp, se gästen och gör ditt bästa.- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Värmland
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-