-
Klart med ny VD till Visit Blekinge AB – Fredrik Jenfjord
Efter en omfattande rekryteringsprocess under våren har styrelsen för Visit Blekinge beslutat om ny VD. Det blir Fredrik Jenfjord som tillträder den 1 augusti som ny VD för Visit Blekinge AB.
Fredrik har lång erfarenhet av ledningsarbete
Fredrik har lång erfarenhet av ledningsarbete med fokus på besöksnäring och destinationsutveckling bland annat inom Öresundsbrokonsortiet. Som ledare har han erfarenhet från att leda team, chefer och specialister i komplexa miljöer med många intressenter.
“Jag är jätteglad att kunna presentera Fredrik Jenfjord som ny VD. Han har en spännande bakgrund som kommer att tillföra Visit Blekinge nya perspektiv och tillsammans med styrelsen fortsätta att utveckla och stärka marknadsföringen av Blekinge.” Säger Elin Petersson (m), ordförande för Visit Blekinge AB.
Vad ser du som största potentialen i uppdraget, Visit Blekinge?
“Med en unik blandning av fantastiska utemiljöer, innovationskraft, akademi och närheten till Europa har Blekinge stora möjligheter att vara attraktivt för många målgrupper. Tillsammans med styrelse, kollegor, näringsliv och övriga intressenter ser jag fram emot att påbörja en resa för att ge Blekinge möjlighet att nå sin fulla potential.” Svarar Fredrik Jenfjord.
Tills Fredrik är på plats i Blekinge har styrelsen utsett Lotta Johansson som tillförordnad VD. Lotta är idag projektledare på Visit Blekinge.
- Text: Visit Blekinge AB
- Foto: Visit Blekinge AB
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
-
Gästbloggare
-