-
Kostnaderna ökar för hotellen
Enligt Skift Magazines senaste trendrapport så ökar kostnaderna för att skaffa kunder till hotellen.
Rapporten baseras på Skifts dagliga bevakning av den globala reseindustrin. De identifierar nyckelmegatrender på marknaden.
I rapporten kan man läsa att:
- hotellgäster fortsätter att använda mobila enheter när de bokar och söker efter resor och upplevelser. Gärna i digitala miljöer som känns experimentella.
- det gäller att ha fokus på hur konsumtionsmönster ändras – vilket de gör hela tiden. Det gäller att bygga affärer kring trender, inte historia.
- hotellbranschen är ledande när det gäller att erbjuda gratis wifi och detta skapar möjligheter att nå gästerna med olika tjänster när de är på hotellet. Folk är generösa med att dela data och kombinera digitala möten med ”riktiga” möten.
- många hotellkedjor funderar kring hur gästerna rör sig på hotellet, hur de får tillgång till deras rum och hur de kan göra så att lobbyn blir en portal till hotellet.
- många life-style hotels skapas nu för att kunna erbjuda mer individanpassade hotelltjänster.
- det gäller att ha koll på de nya digitala verktygen som kommer på marknaden.
- det är hotellen som driver innovationer i branschen just nu.
- för första gången sedan online-bokningstjänster kom på marknaden har hotellen börjat ifrågasätta dem och undersöker noga om det lönar sig att vara med i olika bokningskanaler.
- hotellgäster använder allt mer självservice och vill använda sig av sina mobiler därför behövs nya modeller för hur man sköter sina kundkontakter och hur man utvecklar den lokala miljön.
- gästen betalar mer för en unik tjänst.
- den lokala maten ökar i intresse.
- hotellen ifrågasätter bokningssajters höga provisioner allt mer.
- allt fler hotell satsar på kundsäkerhet.
- allt fler gäster vill ha mer utrymme för att koppla av och umgås på hotellen.
Dessa förändringar har en del hotell gjort för att locka gäster:
- byggt direkta digitala kanaler till kunderna
- givit kundservice med hjälp av sociala och mobila verktyg
- byggt om sin lobby till en portal
- sett över underhållningen på rummet
- sett över mat & dryck-utbudet
- skapat en mix av fysiska möten och digitala med personalen
- respekterar gästens privata sfär
- använder sig av content marketing för att lättare nå ut med nyheter och erbjudanden
Boknings- och marknadsföringssajterna på internet har förändrat hur gäster väljer hotell och ger feedback. Detta har gjort att hotellindustrin lärt sig att leva med att ständigt bli granskade. Det skapar utvecklingsmöjligheter.
Hotet mot hotellindustrin tycks vara andra boenden, som när till exempel kunder väljer att hyra hus eller lägenhet istället. Många tycker att det är ett mer flexibelt boende än hotell – och billigare.
De smarta klockorna har nu börjat säljas och man tror att dessa kommer att användas flitigt i framtiden när det gäller att till exempel ta fram information om sitt resande och genomföra betalningar. Faktum är att man tror att nästan alla kommer att betala med mobilen eller sin smarta klocka – plånboken kommer att försvinna?!
Källa: Skift Magazine
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Ett av Sveriges mest ikoniska spahotell, Hotel Tylösand, går nu samman med flygbolaget S...
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Den 23 april är det Gyllene Hjulet-gala och Sala 400 år är nominerat i två kategorier: Årets hållbara eve...
-
-
Gästbloggare
-