-
Kostnaderna ökar för hotellen
Enligt Skift Magazines senaste trendrapport så ökar kostnaderna för att skaffa kunder till hotellen.
Rapporten baseras på Skifts dagliga bevakning av den globala reseindustrin. De identifierar nyckelmegatrender på marknaden.
I rapporten kan man läsa att:
- hotellgäster fortsätter att använda mobila enheter när de bokar och söker efter resor och upplevelser. Gärna i digitala miljöer som känns experimentella.
- det gäller att ha fokus på hur konsumtionsmönster ändras – vilket de gör hela tiden. Det gäller att bygga affärer kring trender, inte historia.
- hotellbranschen är ledande när det gäller att erbjuda gratis wifi och detta skapar möjligheter att nå gästerna med olika tjänster när de är på hotellet. Folk är generösa med att dela data och kombinera digitala möten med ”riktiga” möten.
- många hotellkedjor funderar kring hur gästerna rör sig på hotellet, hur de får tillgång till deras rum och hur de kan göra så att lobbyn blir en portal till hotellet.
- många life-style hotels skapas nu för att kunna erbjuda mer individanpassade hotelltjänster.
- det gäller att ha koll på de nya digitala verktygen som kommer på marknaden.
- det är hotellen som driver innovationer i branschen just nu.
- för första gången sedan online-bokningstjänster kom på marknaden har hotellen börjat ifrågasätta dem och undersöker noga om det lönar sig att vara med i olika bokningskanaler.
- hotellgäster använder allt mer självservice och vill använda sig av sina mobiler därför behövs nya modeller för hur man sköter sina kundkontakter och hur man utvecklar den lokala miljön.
- gästen betalar mer för en unik tjänst.
- den lokala maten ökar i intresse.
- hotellen ifrågasätter bokningssajters höga provisioner allt mer.
- allt fler hotell satsar på kundsäkerhet.
- allt fler gäster vill ha mer utrymme för att koppla av och umgås på hotellen.
Dessa förändringar har en del hotell gjort för att locka gäster:
- byggt direkta digitala kanaler till kunderna
- givit kundservice med hjälp av sociala och mobila verktyg
- byggt om sin lobby till en portal
- sett över underhållningen på rummet
- sett över mat & dryck-utbudet
- skapat en mix av fysiska möten och digitala med personalen
- respekterar gästens privata sfär
- använder sig av content marketing för att lättare nå ut med nyheter och erbjudanden
Boknings- och marknadsföringssajterna på internet har förändrat hur gäster väljer hotell och ger feedback. Detta har gjort att hotellindustrin lärt sig att leva med att ständigt bli granskade. Det skapar utvecklingsmöjligheter.
Hotet mot hotellindustrin tycks vara andra boenden, som när till exempel kunder väljer att hyra hus eller lägenhet istället. Många tycker att det är ett mer flexibelt boende än hotell – och billigare.
De smarta klockorna har nu börjat säljas och man tror att dessa kommer att användas flitigt i framtiden när det gäller att till exempel ta fram information om sitt resande och genomföra betalningar. Faktum är att man tror att nästan alla kommer att betala med mobilen eller sin smarta klocka – plånboken kommer att försvinna?!
Källa: Skift Magazine
- Text: Maria Lindqvist
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-