-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Stark påskhelg och stabilt på vardagar och helger
I april var hotellbeläggningen i Göteborg bättre än under samma månad förra året. Tack vare att påsken inföll i april i år, men också på grund av stark efterfrågan under helgerna. Göteborg hade något högre beläggning än Stockholm (58%), men lägre än Malmö (62%). Köpenhamn noterade högst beläggning under månaden bland nordiska storstäder.
Påskhelgen utmärkte sig med en beläggning på nära 84 procent fredag–lördag. Högst bland de nordiska storstäderna och en ökning från 78 procent motsvarande helg förra året
I både mars och april var efterfrågan på hotell relativt stabil både på helger och vardagar jämfört med förra året. Dock med fortsatt starkare tryck under helgerna, enligt data från Benchmarking Alliance.
Ökad prisvärdhet och pressad lönsamhet
Ur besökarperspektivet har Göteborg varit mer prisvärt de senaste månaderna, med lägre hotellpriser än samma månad förra året. Den ökade prisvärdheten kan bidra till högre efterfrågan. Men innebär samtidigt press på hotellens lönsamhet i en redan hårt konkurrensutsatt marknad.
Prissänkningar är inte unika för Göteborg utan syns även i andra nordiska storstäder. I april var hotellpriserna 10 procent lägre i Stockholm och 7 procent lägre i Malmö jämfört med samma månad förra året. Tillsammans med en lägre beläggning på hotellen i båda städerna har detta försämrat deras intjänandeförmåga (RevPar) mer än i Göteborg.
Positivt framåt – trots osäker valutautveckling
För maj, juni och juli har bokningsläget stärkts ytterligare och ligger nu klart över fjolårets nivåer. Utvecklingen drivs av stora evenemang som Ullevi-konserterna, Göteborgsvarvet, Gothia Cup, Way Out West. Samt stora kongresser som elbilsmässan EVS i juni. Tittar man på bokningsläget för hösten och första kvartalet för 2026 så ser det betydligt bättre ut än vid samma tidpunkt i fjol.
Än så länge syns ingen tydlig påverkan av att kronan stärkts från historiskt låga nivåer. En starkare krona kan dock dämpa resandet till Göteborg på sikt. Samtidigt gör en orolig omvärld att trygghet och säkerhet blir viktigare, vilket kan gynna resmål närmare hemmet.
Viss förändring i resebeteende bland europeiska resenärer
Intresset för evenemangsresor bland europeiska resenärer ökar. Detta enligt den senaste temperaturmätningen från ETC (European Travel Commission). Reseintentionen är som högst bland personer över 55 år inför de kommande sex månaderna. Samtidigt har intresset för södra Europa minskat med 8 procent. Vilket kan kopplas till en ökad efterfrågan på destinationer med mer stabila och behagliga väderförhållanden.
Traditionella kanaler dominerar fortfarande reseplaneringen. Men användningen av generativa AI-plattformar ökar, särskilt bland resenärer med intresse för kultur och kulturarv.
Tyskland är en viktig marknad för Göteborg och undersökningen visar ett ökat intresse för resor till grannländer. Fler tyskar planerar att resa med sin partner och planerar att avsätta en högre semesterbudget än förra året.
Internationell efterfrågan driver utvecklingen
De preliminära gästnattssiffrorna för Göteborgsregionen visar en ökning med 1,3 procent jämfört med samma period förra året. Stor-Göteborg och Stor-Malmö visar en viss tillväxt, medan Stockholms län ligger kvar på förra årets nivå. Med en svag utveckling i relation till 2019.
Påsken inföll i april i år, vilket påverkar marknadsjämförelsen negativt för årets första kvartal. Trots detta syns en positiv utveckling från prioriterade marknader som Tyskland och Storbritannien. Den brittiska marknaden visar äntligen tecken på återhämtning efter pandemin efter en längre period av lägre gästnattsvolymer jämfört med 2019.
Källor och merläsning:
◆ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
◆ Hotel Market Update Annordia March 2025.
◆ Destinationsbarometern vår 2025.
◆ Resa i Sverige 2024 – årlig undersökning sedan 2018, representativ webbpanel bland boende i Sverige över 18 år. Datainsamling: hösten 2024.
◆ Gästnätter 2025 – Tillväxtverket Inkvartering Resor och besök Turismräkenskaper – Överblick.- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Mat och dryck
-
Göteborg är redo att välkomna fotbolls-EM 2029
Nyligen lämnades den svensk–danska ansökan om att arrangera fotbolls-EM för damer 2029 in till Uefa. Göteborg är en av värdstäderna.
-
Ta nästa steg i karriären med en utbildning på TUC Yrkeshögskola
På TUC Yrkeshögskola kan du läsa till Hotel & Restaurant Manager och få den kompetens som behövs inom branschen.
-
Rekord för gästnattsstatistik i juli för Jönköping
Den gästnattsstatistik som släppts för juni och juli pekar mot nya rekord för Jönköping. Det befäster sommardestinationens starka position.
-
Viking Line lanserar fossilfria resor på alla fartyg
Alla resenärer som åker med Viking Line kan nu för första gången resa helt fossilfritt, när rederiet ökar sin användning av biobränsle.
-
Visit Hornborgasjön – tre kommuner, en sjö och ett decennium av samarbete
I år firar Visit Hornborgasjön 10 år som gemensamt samarbete mellan Falköping, Skara och Skövde. Året har varit fyllt av aktiviteter.
-
Upskill/ Reskill – vidareutbilda dig med en kurs på YH Akademin
Ta chansen att kompetensutveckla dig hos YH Akademin i höst med kurser som är utvecklade med branschen och anpassade för dig som arbetar.
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I slutet på juni inledde Sveriges geologiska undersökning (SGU) de första fältbesöken för att dokumentera geologi...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster nyligen. Styrelsen har utsett Jonas Abrahamsson till...
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
När turismens säsongstoppar sammanfaller med klimatförändringarnas effekter blir konsekvenserna tydliga på Österl...
-
-
Gästbloggare
-