måndag 14 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
    • Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, lockade 3900 deltagare i Göteborg under juni.
    2025-07-13 22:18

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.

    Stark inledning av sommarsäsongen

    Juni var en händelserik månad för Göteborg, med Håkan Hellströms konserter på Ullevi och flera större konferenser. EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, var den största och lockade 3900 deltagare, där majoriteten var internationella.

    Även den 27:e internationella konferensen om människa–datorinteraktion (HCII) bidrog med många internationella besökare i slutet av månaden. De direkta effekterna syns tydligt i hotellnyckeltalen. Hotellefterfrågan ökade med 10 procent i juni jämfört i fjol enligt Benchmarking Alliance.

    Utan Ullevi-konserterna och större konferenser hade snittbeläggningen uppskattningsvis landat på 65 procent, och RevPAR hade bara ökat med 4 procent jämfört med förra året. Istället för den faktiska ökningen på 26 procent under månaden.

    Positiv utveckling hittills i år

    Göteborgregionen har den starkaste tillväxten bland Sveriges storstadsregioner. Detta med en tydlig uppgång i både gästnätter (+7 %) och rumsnätter (belagda hotellrum +6 %) under januari-maj jämfört med samma period förra året. Detta enligt preliminär data från Tillväxtverket.

    Utvecklingen drivs framför allt av internationella besökare och privatsegmentet. De internationella gästnätterna steg med cirka 11 procent under perioden. Medan svenska gästnätter ökade med 6 procent. Valutaosäkerhet är en risk framåt, särskilt för konsumtionen, men volymerna har hittills inte påverkats negativt.

    Hotellefterfrågan på vardagar låg i stort sett på samma nivå som i fjol (–1 %) medan helgerna ökade med 14 procent. Samma mönster syntes under 2024, då affärssegmentet stod stilla under hösten medan helgerna (fredag–söndag) ökade med 5 procent. Detta ställer krav på aktörerna att anpassa sitt erbjudande till en alltmer krävande privatmarknad. Samt hitta nya affärsmöjligheter och målgrupper som stärker lönsamheten.

    Konserter kompenserar för färre idrottsevent

    Hotellbokningarna inför juli är betydligt bättre i år jämfört med förra året. Ullevi-konserterna med Darin och AC/DC väger upp för frånvaron av större idrottsevenemang.

    I augusti i fjol hölls Masters-VM i friidrott, som lockade många internationella besökare under två veckor och bidrog till en 22 procent högre efterfrågan på hotellrum, samtidigt som internationella gästnätter nådde rekordnivåer. Inför augusti i år är därför antalet bokade hotellrum som väntat lägre jämfört med i fjol. Totalt sett ligger ändå bokningsläget inför juli och augusti i nivå med förra året. Med utrymme för att stärkas i augusti och därmed mildra effekten av att stora idrottsevenemang saknas.

    Sammantaget bedöms gästnätterna i Göteborgsregionen kunna öka med minst 4 procent i sommar jämfört med 2024. Vilket kan jämföras med en marginell uppgång på 1 procent förra sommaren, då från rekordhöga nivåer 2023.

    Höstens bokningsläge i Göteborg

    Inför hösten ser bokningsläget stabilt ut som helhet. Med en tydlig förstärkning i september och oktober tack vare en del konferenser. I november är färre rum bokade i nuläget, men det är för tidigt att dra några slutsatser om det.

    Även passagerarantalet från kryssningen väntas öka med cirka 18 procent totalt sett i år jämfört med förra året och uppgå till omkring 100 000 passagerare.

    Sommaren är viktigt för besöksnäringen

    Volymmässigt står sommaren för cirka 35 procent av gästnätterna totalt (2024). Den senaste destinationsbarometern bekräftar också att lönsamheten hos nästan alla besöksnäringsverksamheter (9 av 10) i destinationen är beroende av en framgångsrik sommar. För över hälften av aktörerna är sommaren helt avgörande för hela årets lönsamhet.

    Ökade kostnader (exempelvis hyror, inköpsvaror och drift) samt minskad betalningsvilja hos kunder har störst negativ påverkan. Fler internationella besökare och fint sommarväder är de viktigaste positiva faktorerna för lönsamheten.

    Fortsatt positiva signaler från norsk marknad

    De senaste åren har närmarknaderna Norge och Danmark blivit viktigare än någonsin. Förra året nådde både norska och danska övernattningar rekordnivåer. Detta tack vare en svag svensk krona och en stärkt marknadskommunikation. Under januari–maj 2025 fortsätter de norska gästnätterna att öka i Göteborgsregionen (cirka +9 %) jämfört med samma period i fjol. Trots att den norska kronan försvagades under våren och därmed gör det något dyrare för norrmän att semestra i Sverige.

    Den positiva utvecklingen hittills tyder på att fjolårets rekord kan hållas eller till och med överträffas marginellt. En reseundersökning från i våras visar att andelen norrmän som planerar att semestra i Sverige i sommar ligger kvar på samma nivå som i fjol.

    Möjligheter för destinationen

    Trots orosmoment kopplade till ekonomi, klimat och geopolitiska spänningar planerar fler européer än någonsin att resa. Turismen väntas slå nya rekord enligt ETCs (European Travel Comission) senaste mätning bland européer.

    I både Sverige och internationellt planerar fler att sprida ut sin semester över året. Redan i år planerar fler att resa i augusti-september istället för i juni-juli. På sikt kan det förändra den traditionella turistsäsongen. Det är också mer populärt att välja alternativa resmål, speciellt mindre kända destinationer med behagligare klimat. Allt detta drivs både av utmaningarna med massturism och av extrema väderförhållanden. Särskilt invånarna i Österrike, Belgien och Nederländerna är mer benägna att välja resmål utanför de populära turiststråken.

    Att Göteborg dessutom lyfts fram i internationell press stärker både kännedomen och synligheten utanför Norden och stärker destinationens internationella position.

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Källor och merläsning:

    ◆ Benchmarking Alliance – hotellnyckeltal för ett urval av hotellen i Göteborgsregionen.
    ◆ Tillväxtverket – Data om gästnätter.
    ◆ Destinationsbarometern – Göteborg & Co.
    ◆ Reseundersökning bland norrmän.
    ◆ Visit Swedens kunskapsbank för svensk besöksnäring.
    ◆ Five of the best European city breaks for summer | The Guardian.
    ◆ SAS Trends: Scandinavian Coolcation.
    ◆ ETC Webbinar – sentiment for intra-european travel summer/ autumn.

    • Text: Göteborg & Co
    • Foto: House of Vision/Göteborg & Co
    Tweet
  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • Regeringen meddelar att Statens försvarshistoriska museer och Statens maritima och transporthistoriska museer ska förberedas för att slås ihop.
    2025-07-13 22:12

    Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer

    Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.

  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Off Grid Fine Dining
    2025-07-07 05:48

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

    Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-05 01:33

      Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

      Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

    • 2025-07-05 01:39

      The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

      Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet