-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.
Vanligtvis en lågsäsongsmånad men efterfrågan har varit god
November är vanligtvis en lågsäsongsmånad men efterfrågan på hotellrum har ändå varit ganska god. Nästan hälften av dagarna hade i år över 70 procent beläggning. Överlag har privatmarknaden varit betydligt starkare än affärssegmentet.
Sammanfattning:
◆ Hotellbeläggningen på helgerna ökade medan vardagar minskade. Överlag något lägre beläggning i november än föregående år.
◆ Snittpriserna på hotellrum i november är strax över nivån från 2019 medan föregående månader lågt betydligt över.
◆ I oktober ökade gästnätterna med nio procent jämfört med rekordåret 2019. Allt pekar på att 2023 blir det bästa någonsin i gästnätter.
Lägesbild Special: Hur kan fler upptäcka Göteborg under lågäsong.
Bra helger och konferenser bidrog på vardag
Höga beläggningsnivåer märktes under första helgen i samband med höstlovet. Samt sista helgen i samband med Kunskap & Framtidsmässan och Peter Jöbacks julshow på Scandinavium. Vissa konferenser bidrog också till ökningar på vardagar. Som Kvalitetsmässan med nära 80 procent beläggning.
Antalet belagda hotellrum ökade med bara cirka 6 procent enligt Benchmarking Alliance. Vilket kan jämföras med 17 procent i oktober och 14 procent i september.
Resor prioriteras men konsumtionen dras ner
Prisutvecklingen har tagit en annan riktning jämfört med tidigare månader. Under november var snittpriset endast 2 procent högre än 2019, i kontrast till 7 respektive 15 procent högre logipriser under september och oktober jämfört med samma månader 2019. Det här är en förväntad förändring med ökad konkurrens mellan aktörer och ett prisdrivet konsumtionsbeteende.
Bokningsläget indikerar bra utsikter för december. Tack vare handbolls VM i början av månaden och Junior VM i Ishockey efter jul, är en högre andel av hotellrummen bokade. Därefter är utsikterna lite svagare inför januari med en liten förbättring i februari.
Under första kvartalet förväntas efterfrågan, särskilt inom fritid och nöjen, generellt sett dämpas något på grund av det rådande ekonomiska läget. Shopping och restaurangbesök kan förväntas påverkas mer.
Fakta för oktober & november:
◆ 3 av 4 svenskar planerar att dra ner på julklappsköpen enligt en undersökning av Accenture.
◆ Årets julhandelsrapport indikerar att särskilt sällanköpsvaruhandeln kommer påverkas av hushållens minskade konsumtionsutrymme. Försäljningen under december väntas vara tillbaka till nivån från 2019 på nationell nivå enligt HUI:s prognos.
◆ Under oktober likt månaden innan noteras ett nytt gästnattsrekord i Göteborgsregionen med en ökning med 9 procent jämfört med motsvarande månad 2019. Allt pekar på att 2023 blir det bästa någonsin i gästnätter.
◆ Medan utvecklingen under september drevs främst av den svenska marknaden (+13 procent) var utlandet drivande under oktober med 17 procent fler utländska övernattningar jämfört med 2019.
◆ På marknadsnivå fortsätter samma trend som noterades under hela året. Med USA, Nederländerna och Danmark som visar den starkast utveckling. Övernattningar från Danmark visar ökade 62 procent under oktober.
◆ Visit Swedens nya kampanj, Sweden (not Switzerland) har fått stort genomslag vilket väntas stärka ytterligare intresset för Sverige även bland storstadsintresserade besökare.
◆ Flygtillgängligheten är en fortsatt utmaning. Antalet landningar på Landvetter har varit 24% färre under hösten jämfört med 2019.
Källor och merläsning:
◈ Hotel Market Update Annordia NOV 2023.indd
◈ Holiday Shopping Trends 2023 | Accenture.
◈ Julrapporten – prognostiserar julhandeln och släpper Årets Julklapp | HUI.
◈ Nyhetsbrev från Visit Sweden november 2023.
◈ Benchmarking Alliance – preliminära data för november
◈ SCB/ Tillväxtverket – gästnattstatistik- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co.
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
-
Gästbloggare
-