lördag 8 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • 1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
    • Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
    • Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
    • Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Hotellet Clarion Draken i Göteborg. Från restaurangen högst upp bjuds på en fantastisk utsikt.
    2023-11-08 18:26

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2023

    Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys baserad på preliminär data från Benchmarking Alliance. Analysen fokuserar bland annat på antalet gästnätter, beläggningsgrad, resmönster och snittpris på hotell för att fånga en helhetsbild av månaden. Läs tidigare analyser på Turismnytt här.

    Viljan att resa är starkare än konjunkturen

    Svenskarna fortsätter att resa, även om mätningar visar på oro och pessimism hos både allmänhet och företag. Efterfrågan på hotellboende var stark i oktober och drevs av stora möten och mässor samtidigt som privatpersoner bokade på helgerna. I december lockar julaktiviteter och dessutom spelas VM i handboll och JVM i ishockey i Scandinavium.

    Sammanfattning:

    ◆ I oktober ökade belagda hotellrum i Göteborg med 7 procent jämfört med 2022 och med 17 procent jämfört med 2019. Men till lägre snittpris och revpar än förra året.

    ◆ Preliminära data pekar mot en positiv utveckling under höstlovsveckan jämfört med tidigare år.

    ◆ Europeiska resenärer från stora marknader är mer försiktiga med att boka i förväg på grund av oro över ekonomin.

    ◆ Mässor och möten drev utvecklingen i oktober och idrottsevenemang kommer driva på i december.

    En stark efterfrågan och ökad kapacitet

    Destinationens attraktionskraft bekräftas av en ihållande stark efterfrågan på hotellboende. Snittbeläggningen var något bättre än i Stockholm och Malmö där Göteborg sticker ut genom att ha högre beläggning av privatresenärer på helgerna.

    Den 1 oktober öppnade Clarion Hotell Draken, med 474 rum fördelat på 34 våningar samt en evenemangsscen. Vilket genererade många sökningar på Google.

    Även om beläggningen ökade så är priserna något lägre än förra året. Men revpar-tillväxten var högre i Göteborg än de båda andra storstäderna. Stora mässor och möten som Bokmässan, Electrochemical Society Meeting och Logistik & Transport drev på efterfrågan i oktober.

    Månaden avslutades med höstlovsvecka, som gick över i november, där preliminära data pekar på en ökning med 5 procent jämfört med 2022 och 10 procent jämfört med 2019 räknat från fredag i vecka 43 fram till lördag i vecka 44. Ökningen är särskilt tydlig under helgerna.

    Bra förutsättningar resten av året

    Även om hotellkapaciteten har ökat så är nästan hälften av rummen bokade i november vilket är bättre än i fjol. December ser lovande ut. Månaden inleds med VM i handboll och avslutas med JVM i ishockey där en stor grupp supportrar kommer från Kanada. Bokningsnivåerna ligger betydligt över det vanliga både under mellandagarna och första veckan i januari.

    Förra årets övernattningar nådde rekordnivåer i december som låg 6 procent högre än 2019. I år är en högre andel hotellrum redan bokade vilket indikerar ett ännu bättre utfall. Inför julsäsongen besöks destinationen av relativt fler äldre och för dem är kulturupplevelser viktiga. Sökningar på goteborg.com visar en blandad efterfrågan på julrelaterade aktiviteter med julmarknader, julbord, julkonserter och ”jul i Haga” som de mest populära ämnena.

    De senaste tre åren har besökare från närregionen och Sydsverige varit överrepresenterade under julsäsongen. De stannar oftast 1–2 nätter och ägnar sig åt shopping, rekreation och kulturaktiviteter. Många efterfrågar attraktioner under december.

    Resor prioriteras trots svårare tider

    Enligt konjunkturinstitutets senaste mätning präglar oro och pessimism både hushåll och företag. Trots detta är resande fortsatt viktigt för många.

    En svag svensk krona gör destinationen Göteborg mer attraktiv för både inrikes- och utrikesresenärer. Samtidigt planerar färre européer från volymstarka marknader utlandsresa de kommande månaderna jämfört med förra året. Nästan hälften av dem som tänkt resa under jul och nyår har inte bokat ännu på grund av oro för ekonomin. Dessa potentiella besökare kan gå att nå genom att betona prisvärdhet, valutaeffekt och främja bokningar genom erbjudanden.

    Osäker inledning av 2024 – men ljusare andra halvan

    Det kommande året kan inledas med utmaningar för besöksnäringens företag. Konkurserna inom hotell och restaurang har i år ökat med 31 procent enligt UC.

    Enligt BNP-prognoserna väntas en återhämtning under tredje och fjärde kvartalet 2024. Det finns en stark historisk koppling mellan BNP-utvecklingen och efterfrågan inom besöksnäringen generellt.

    Fakta för september & oktober:

    ◆ Göteborgs beläggnings på 69,2% under oktober kan jämföras med 68,3% i Stockholm och 68,9% i Malmö enligt Benchmarking Alliance.

    ◆ Den starka tillväxten från Nederländerna (+92%), USA (+55%) och Danmark (+34%) fortsätter under september jämfört med motsvarande månad 2019.

    ◆ Norge är destinationens största utlandsmarknad vanligtvis under september men i år toppade USA de internationella övernattningarna.

    ◆ Under januari-september var det 4,3 miljoner övernattningar, en ökning på 12 procent jämfört med motsvarande period förra året och med 10 procent jämfört med 2019. Internationella gästnätter står för 28 procent av alla övernattningar i Göteborgsregionen hittills.

    ◆ I september noterades ett nytt gästnattsrekord för månaden med 445 000 övernattningar i Göteborgsregionen, en ökning på 3% jämfört med förra årets rekordnivå.

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2023

    Källor och merläsning:

    ◈ Hotel Market Update Annordia OCT 2023.indd
    ◈ Stor oro för arbetslöshet bland unga – PwC.
    ◈ Ny undersökning: Svenskarna fortsätter att resa – trots det ekonomiska läget | Visa Sverige.
    ◈ MSIET, Wave16.
    ◈ Statistik goteborg.com – Google search console med alla sökord innehållandes jul.
    ◈ Besökarundersökning.
    ◈ Statistik gästnätter: SCB/Tillväxtverket.
    ◈ Hotellnyckeltal för oktober och höstlovet: Benchmarking Alliance.

    • Text: Göteborg & Co
    • Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co.
    Tweet
  • En kvinna sitter på en brygga vid en älv och njuter av lugnet
    2025-11-07 18:37

    1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)

    Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående

  • Borgviks Gård vinnare av Värmlands Turismpris
    2025-11-06 23:54

    Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026

    Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025

  • Svensk Camping - Qual Camp
    2025-11-05 17:34

    Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus

    En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med

  • Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita
    2025-11-05 10:51

    Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar

    Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026

  • Ljuspromenad Skellefteå besöksnäring
    2025-11-03 05:16

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

    Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter

  • Sveriges Bussföretag varnar för en risk av akut bussförarbrist framöver – var tredje förare är över 60 år.
    2025-11-03 00:41

    Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

    Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.

  • Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide som utspelar sig längs Prins Bertils Stig i Halmstad.
    2025-11-03 00:18

    Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig

    Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.

  • Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp med ski in/ski out-lägenheter.
    2025-11-01 01:48

    Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

    Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.

  • Det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
    2025-11-01 00:36

    +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland

    Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.

  • Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept.
    2025-10-29 15:31

    Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept

    Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Turistrådsdagen – Turistrådet Västsverige
      2025-11-13
      • Göteborg
      • www.vastsverige.com/turistradet-vastsverige/
    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • mailchi.mp/norrkoping/save-the-date-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-01 01:48

      Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination

      Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...

    • 2025-11-03 05:16

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...

    • 2025-11-01 00:36

      +Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland

      Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...

    • 2025-11-03 00:41

      Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist

      Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet