-
Made in Sweden! Ny utställning på Spritmuseum
Under de senaste åren har svenska drycker gjort en fantastisk resa. Antalet bryggerier, destillerier, vingårdar och ciderhus har ökat dramatiskt över hela landet, och utbudet av svensk dryck har aldrig varit större. Nu öppnar utställningen Made in Sweden! på Spritmuseum. Detta för att lyfta fram människorna som sätter Sverige på dryckeskartan.
Har dokumenterat 14 svenska dryckesgårdar
Bakom alla svenska hantverksdrycker står människor som arbetar med sina produkter från jord till flaska. Allt från jordbruk, destillering, jäsning och buteljering till provning, försäljning och marknadsföring sköts av människor som arbetar hårt för något de tror på helhjärtat; svenska drycker och gediget hantverk. Inte minst vin- och ciderproducenter ägnar minst lika mycket tid i vingården och äppellunden som i vineriet, cideriet eller bakom skrivbordet.
Mat- och dryckesjournalisten Per Styregård har under ett års tid besökt och dokumenterat 14 svenska dryckesgårdar tillsammans med fotografen Erik Olsson. Tillsammans mejslar de i Made in Sweden! fram en berättelse om hårt arbete, hantverk och passion hos svenska vin- och cidermakare. Det är en berättelse om gamla traditioner som möter framtidens dryckeskultur i ett Sverige som står inför förändring.
Välkommen att utforska det svenska dryckesundret och lära känna människorna på vingårdarna och ciderierna i Made in Sweden! under sommaren!
Klimatförändringen ändrar möjligheter
En av producenterna representerade i utställningen är Långmyre vineri som drivs av Emma Serner och Andrea Guerra. När vingården planterades på Gotland år 2018 var förhållandena långt ifrån optimala. Det var den varmaste och torraste sommaren på väldigt länge. Trots det har vineriet klarat sig bra. Idag brukar de jorden helt ekologiskt och välkomnar ett tusental besökare varje år.
”Sen 2018 har det knappt regnat alls. Vi bevattnar inte, men kommer göra det så småningom. Det är vår nästa investering.” Säger Emma Serner och påpekar att klimatförändringarna sakta men säkert förändrar möjligheterna för vinodlingen på Gotland.
Marknaden för svenskt vin växer
Vingården i Klagshamn är belägen mitt emellan Klagshamn och Limhamn där jorden är rik på både kalk och flinta. Murat ”Murre” Sofrakis, som äger vingården tillsammans med Lena Jörgensen, ser ljust på framtiden för den svenska dryckesbranschen:
”Sist vi använde kemiska bekämpningsmedel är över tjugo år sen. Det är framtiden som vi ser det. Och marknaden för svenskt vin växer mycket snabbare än branschen.”
Det finns en lucka att fylla
Magnus Nilsson stängde sin omtalade restaurang Fäviken i Jämtland 2019 och driver numera Axelstorps Fruktodling i Båstad. Enligt honom finns det en lucka att fylla när drycker som småskalig champagne blir allt dyrare.
”Det finns ingen biologisk eller teknisk anledning till att en cider gjord med samma omsorg som ett vin skulle vara mindre intressant eller mindre god. Det är bara en kulturell konstruktion.”
Vad Dryckessverige har att vänta i framtiden återstår alltså att se. Med gårdsförsäljningen runt hörnet och en växande bransch saknas knappast möjligheter för att utveckla utbudet av både svenska vin- och cidersorter.
Om utställningen Made in Sweden!
Made in Sweden! är en ambulerande utomhusutställning. Den är monterad utanför Spritmuseum på Djurgårdsstrand 9 under sommaren 2025. Den reser därefter vidare till andra platser i Sverige.
Utställningen är producerad av Spritmuseum och kuraterad av Per Styregård, som även skrivit all text. Fotografi är av Erik Olsson.
I samband med öppningen av Made in Sweden! anordnas ett Spritmuseum Talks den 11 juni. Ämnet är om gårdsförsäljning och Per Styregård är bland annat med. Museet undersöker hur gårdsförsäljningen har fungerat hittils. Men även vad de svenska producenterna tycker och vad man kan vänta sig framöver.
Här kan ni läsa mer om Spritmuseum på Turismnytt.
- Text: Spritmuseum
- Foto: Erik Olsson
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster. Jonas Abrahamsson blir ny VD och Fredrik Henriksson blir ny Kommunikationsdirektör.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Blekinge satsar på att attrahera unga i ett framtidsprojekt
Visit Blekinge lanserar en treårig satsning för att göra landskapet mer attraktivt för unga i åldern 15–29 år.
-
Öresundslinjen var bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli
Efterfrågan på Öresundslinjen har varit extra stor i juli. Ett skyfall hindrade sommartrafiken från att nå en miljon passagerare.
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I början av juli fick JHT följa med Sveriges geologiska undersökning ut i fält under en dag och titta närmare på geologin i västra Jämtland.
-
Sofi Holmgren ny Travel Experience Manager på Swedish Lapland Visitors Board
Swedish Lapland Visitors Board är glada att välkomna Sofi Holmgren i den nya rollen som Travel Experience Manager.
-
Händelserik höst på Spritmuseum med många aktiviteter
Spritmuseum är aktiva i höst och ordnar inte bara utställningar utan även seminarier, mässor och diverse andra aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
Ghost Ships – ny utställning på Sjöhistoriska museet om vraken i Östersjön
Den 4 september öppnar Sjöhistoriska museet dörrarna till Ghost Ships – en ny, omslutande utstäl...
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I slutet på juni inledde Sveriges geologiska undersökning (SGU) de första fältbesöken för att dokumentera geologi...
-
Nästan 140 000 personer saknas i besöksnäringen de kommande tre åren
Den svenska besöksnäringen står inför en massiv rekryteringsutmaning. En ny rapport visar att branschen behöver r...
-
-
Gästbloggare
-