-
Måltidsupplevelser blir fokus på marknad
För varje år är det fler och fler som besöker Jokkmokks marknad. Nästa år kommer man att lansera marknaden under temat Arktisk Gastronomi för att uppmärksamma unika måltidsupplevelser.
Syftet är att sätta fokus på måltidsupplevelsen i det lilla och stora för att attrahera nya målgrupper.
Intresset för allt kring mat är större idag än någonsin. Det har också blivit en stor reseanledning.
Många turister söker unika måltidsupplevelser
Visit Sweden har identifierat en internationell målgrupp på 25 miljoner Sverigeintresserade resenärer som uppger att de är intresserade av måltidsupplevelser i Sverige. Målgruppen lägger mer pengar på mat än andra besökare och söker efter autentiska, unika och innovativa upplevelser. Samtidigt ställer de högre krav på hållbarhet.
”- Med valet av Arktisk Gastronomi som tema för Jokkmokks marknad 2018 vill vi sätta fokus på måltidsupplevelsen och inspirera medarrangörer och entreprenörer till att tänka innovativt och utveckla spännande upplevelsepaket baserade på vår lokala arktiska kultur”, berättar Birgitta Nilsson som är marknadsgeneral för Jokkmokks marknad.
Lokala matproducenter viktiga
I en tid då många små lantbrukare och livsmedelsföretag fått ge vika för stordrift och prispress, kan ett ökat fokus på den kulinariska upplevelsens betydelse för besöksnäringen. Besöksnäringen kan också agera som en drivkraft i att utveckla och förädla platsens lokala råvaror. Detta betonas av Karin M. Ekström, professor i företagsekonomi vid högskolan i Borås och Håkan Jönsson, docent i Etnologi vid Lunds universitet i debattartikeln Matturismen kan ge landsbygden ett lyft:
”I ett längre perspektiv är aktörer inom kulinarisk turism centrala för att bibehålla mångfald inom matproduktion. Fokus på storskalighet och prispress har lett till att mindre lantbruk inte är lönsamma och därför läggs ner. Kulinarisk turism möjliggör för dessa att faktiskt bedriva verksamhet.”
Under våren och sommaren 2017 kommer arrangörerna och de deltagande entreprenörerna vid Jokkmokks marknad att arbeta fram nya paketerbjudanden. Under hösten 2017 skall upplevelsepaketen lanseras på den nya webbplatsen för Jokkmokks marknad.
Jokkmokks marknad är en av världens äldsta återkommande marknader och intresset för marknaden är globalt enligt David Björkén, kommunikatör på Jokkmokks kommun:”– Vi ser när vi analyserar trafiken till webbplatsen att den främst kommer från internationella besökare, så vi kommer satsa på att bli allt bättre på att stärka varumärket Jokkmokks marknad för en internationell publik”, säger David.
Bildtext:
Caisa Isaksson kulturchef Jokkmokks kommun, Birgitta Nilsson marknadsgeneral, Eva Gunnare Essence of Lapland, Elina Johansson hotellchef Hotell Jokkmokk, Beatrice Isaksson kommunikatör Destination Jokkmokk, Karin Nordström Jokkmokksbär, Claes Markusson vd Jokkmokks värmeverk, Petra Holmbom produktutvecklare Destination Jokkmokk, Britt-Inger Tuorda rektor Samernas utbildningscentrum, Rigmor Hulth Vuollerim 6000, Annelie Päiviö delägare Hotell Akerlund, David Björkén kommunikatör Jokkmokks kommun, Stefan Andersson tillväxtchef Jokkmokks kommunKälla: Jokkmokks kommun- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jokkmokks kommun
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-