-
Måltidsupplevelser blir fokus på marknad
För varje år är det fler och fler som besöker Jokkmokks marknad. Nästa år kommer man att lansera marknaden under temat Arktisk Gastronomi för att uppmärksamma unika måltidsupplevelser.
Syftet är att sätta fokus på måltidsupplevelsen i det lilla och stora för att attrahera nya målgrupper.
Intresset för allt kring mat är större idag än någonsin. Det har också blivit en stor reseanledning.
Många turister söker unika måltidsupplevelser
Visit Sweden har identifierat en internationell målgrupp på 25 miljoner Sverigeintresserade resenärer som uppger att de är intresserade av måltidsupplevelser i Sverige. Målgruppen lägger mer pengar på mat än andra besökare och söker efter autentiska, unika och innovativa upplevelser. Samtidigt ställer de högre krav på hållbarhet.
”- Med valet av Arktisk Gastronomi som tema för Jokkmokks marknad 2018 vill vi sätta fokus på måltidsupplevelsen och inspirera medarrangörer och entreprenörer till att tänka innovativt och utveckla spännande upplevelsepaket baserade på vår lokala arktiska kultur”, berättar Birgitta Nilsson som är marknadsgeneral för Jokkmokks marknad.
Lokala matproducenter viktiga
I en tid då många små lantbrukare och livsmedelsföretag fått ge vika för stordrift och prispress, kan ett ökat fokus på den kulinariska upplevelsens betydelse för besöksnäringen. Besöksnäringen kan också agera som en drivkraft i att utveckla och förädla platsens lokala råvaror. Detta betonas av Karin M. Ekström, professor i företagsekonomi vid högskolan i Borås och Håkan Jönsson, docent i Etnologi vid Lunds universitet i debattartikeln Matturismen kan ge landsbygden ett lyft:
”I ett längre perspektiv är aktörer inom kulinarisk turism centrala för att bibehålla mångfald inom matproduktion. Fokus på storskalighet och prispress har lett till att mindre lantbruk inte är lönsamma och därför läggs ner. Kulinarisk turism möjliggör för dessa att faktiskt bedriva verksamhet.”
Under våren och sommaren 2017 kommer arrangörerna och de deltagande entreprenörerna vid Jokkmokks marknad att arbeta fram nya paketerbjudanden. Under hösten 2017 skall upplevelsepaketen lanseras på den nya webbplatsen för Jokkmokks marknad.
Jokkmokks marknad är en av världens äldsta återkommande marknader och intresset för marknaden är globalt enligt David Björkén, kommunikatör på Jokkmokks kommun:”– Vi ser när vi analyserar trafiken till webbplatsen att den främst kommer från internationella besökare, så vi kommer satsa på att bli allt bättre på att stärka varumärket Jokkmokks marknad för en internationell publik”, säger David.
Bildtext:
Caisa Isaksson kulturchef Jokkmokks kommun, Birgitta Nilsson marknadsgeneral, Eva Gunnare Essence of Lapland, Elina Johansson hotellchef Hotell Jokkmokk, Beatrice Isaksson kommunikatör Destination Jokkmokk, Karin Nordström Jokkmokksbär, Claes Markusson vd Jokkmokks värmeverk, Petra Holmbom produktutvecklare Destination Jokkmokk, Britt-Inger Tuorda rektor Samernas utbildningscentrum, Rigmor Hulth Vuollerim 6000, Annelie Päiviö delägare Hotell Akerlund, David Björkén kommunikatör Jokkmokks kommun, Stefan Andersson tillväxtchef Jokkmokks kommunKälla: Jokkmokks kommun- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jokkmokks kommun
-
Made in Sweden! Ny utställning på Spritmuseum
Nu öppnar utställningen Made in Sweden! på Spritmuseum. För att lyfta fram människorna som sätter Sverige på dryckeskartan.
-
Upplev farao Tutankhamon i Norrköping i sommar
Till sommaren kan besökare i Norrköping uppleva Tutankhamon – The Immersive Exhibition. En utställning där historia möter modern teknik.
-
Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar
För fjärde året genomförs Familjeresan i Skaraborg. Ett marknadssamarbete mellan verksamheter inom besöksnäringen.
-
Debatt: SJ och flyget – måste det vara ett motsatsförhållande?
Fredrik Kämpfe Transportföretagen Flyg förespråkar samverkan mellan transportslagen
-
Helsingborg välkomnar gårdsförsäljning – redo att stötta näringen
Den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol lagligt i Sverige. Helsingborg vill göra det enkelt att komma igång för de lokala producenterna.
-
Stockholm – Pippi intar Kungsträdgården mitt i hockeyfesten
Hockeyfesten i Kungsträdgården invigs med att fira att Pippi Långstrump fyller 80 år. Stockholm står värd med aktiviteter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering, Flyg och Evenemang.
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.
-
Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen, en av Dalarnas ledande destinationer för friluftsaktiviteter, tar ett stort kliv framåt med en nysatsning...
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med slutspelet i Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny hockeyfestzon i Kungsträdgården. Hockeyfestzonen ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inklude...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-