-
Många kritiska till kommunens skidsatsning
Enligt ett beslut i kommunfullmäktigen den 17 maj 2016 så skall Skövde kommun satsa på Billingen.Under åren 2017-2019 har kommunen avsatt 150 miljoner kronor till satsningen och för att att utveckla Billingens fritidsområde.Detta innebär satsningen- kommunen köper Blå hallen, friluftsbadet med tillhörande markområde
- renovera utomhusbadet
- bygga ut Billingebacken och bygga en stollift
- bygga ut konstsnöspåren
- bygga ett Vasaloppscenter
Projekteringsstart sker under det tredje kvartalet 2016.
Att kommunfullmäktige godkänt avsiktsförklaringen innebär att kommunen nu går vidare med att förhandla fram följande avtal;
- överlåtelseavtal gällande köpet av Blå hallen, friluftsbadet och markområden
- driftsavtal gällande friluftsbadet
- samarbetsavtal mellan Skövde kommun och Host Billingehus i Skövde AB samt Tribe Hotel Billingehus AB
Samtliga tre avtal måste godkännas och undertecknas av parterna för att gälla. För att kommunen ska godkänna avtalen krävs ett nytt beslut i kommunfullmäktige.
Och detta är syftet…
Kommunens satsning har som mål att göra Billingen till södra och västra Sveriges mest besökta besöksmål, både sommar och vinter.Men många är kritiska…
”- Jag tycker att det är spännande att Skövde gör den här satsningen och utbyggnaden. Jag förstår att de vill göra något på Billingen, jag har väntat på det i många år, säger Stig Dahlberg, som är vd för Falköping alpin.Men han sätter ett stort frågetecken för om intäkterna kan bli lika stora som de stora investeringarna.
”- De kommer aldrig att räkna hem det. Det är jag fullständigt övertygad om”, säger Stig Dahlberg.
Orsakerna tycks vara läget.
Men konsulterna är positiva
Enligt konsultbolaget Ramböll, som undersökt satsningen, så skulle Billingen få konkurrensfördelar gentemot Falköping och Ulricehamn i och med de nya stolsliftarna. Detta eftersom de andra skidbackarna bara har släpliftar.
Liksom Skövde satsar på Billingen satsar Falköping på Mösseberg. Mellan tre och fyra miljoner kronor ska satsas de kommande åren, bland annat på längdskidspår och pistmaskiner.
På bilden ovan: Skövde
Källa: Skövde kommun, Skövde Nyheter
- Text: Maria Lindqvist
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-