-
Marcus Ståhl ger dig sju knep för att öka trafiken till din hemsida
Så här i början på ett nytt år är vi många som utvärderar det gångna året och sätter nya mål för året som kommer. Mitt tips är att lägga 30 minuter (eller gärna mer) på att spana i Google Analytics efter trender och förändringar. Sen tycker jag att vi alla kan sätta som gemensamt mål att öka trafiken till våra hemsidor med bibehållen kvalitet. Jag spanade in statistik för Fjällbyråns hemsida och kunde glädja mig åt att genomsnittliga trafiken per månad ökat och att konverteringsgraden för de mål jag satt upp också har stigit🥳
Som nystartat bolag är inte det särskilt konstigt att trafiken ökar men det känns ändå lovande för 2022👊
För att vi ska lyckas med nyårslöftet om ökad trafik till hemsidan kommer här några tips på vägen:
Content marketing
Det är allt svårare att nå ut genom bruset och konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet hårdnar för var dag. Content marketing kan översättas till innehållsmarknadsföring. Det handlar om att skapa innehåll, text, foto och film som er målgrupp vill ta del av helt frivilligt. Innehåll som upplevs som användbart, engagerande och informerande är det som långsiktigt kommer göra att ni når ut genom bruset och stärker er synlighet. Ni ska alltså utgå ifrån kundens perspektiv och ställa er frågan; Vad har jag att bidra med?
Interagera med bloggar och poddar
Det säger egentligen sig självt men ju fler som talar om er, desto fler lär känna ert företag. Genom att ta kontakt med relevanta bloggare och poddar har du möjlighet att nå ut till deras målgrupp. Att delta i en podd, gästblogga eller nämnas på en blogg behöver nödvändigtvis inte kosta något, men kom ihåg att din tid är värdefull. Välj därför endast relevanta kanaler som du tror kan ge resultat för er verksamhet. Får du omnämnanden från andra ökar också chansen att din hemsida syns i Google sökresultat, det för oss in på nästa tips…
Dags att hoppa på tåget med influerare
Ett annat sätt att nå ut i nya kanaler som bloggar är att skapa samarbete med influerare. Influencer marketing har vuxit kraftigt de sista åren. Mitt förslag är att inte gå för de största namnen utan snarare sikta in sig på den mest nischade målgruppen som passar er destination/verksamhet. Precis som med allt annat får man vad man betalar för, förväntar man sig att en influerare ska skapa innehåll gratis så får man räkna med att resultatet blir därefter.
Sökmotoroptimera er hemsida
Att synas i Googles organiska sökresultat och därigenom driva trafik till er hemsida är ett mycket kostnadseffektivt sätt att synas och nå nya potentiella gäster. Det kräver dock ett medvetet strategiskt arbete och långsiktighet då resultatet inte sker över en dag. Framgångsrik sökoptimering kräver bland annat, en strategi, innehåll och en effektiv hemsida. Det första steget som ni kan ta utan hjälp av konsulter är att skapa riktigt bra innehåll som svarar på gästernas frågor. Det är egentligen inte svårare än att om man vill man synas på söktermen ”hotell Värmland” måste man skriva om ”hotell i Värmland”. Här kan du läsa ett tidigare blogginlägg om sökmotoroptimering.
Utnyttja ditt lokala destinationsbolag
Idag har nästan varje region, kommun och resmål en organisation som arbetar med destinationsutveckling och platsmarknadsföring. Min upplevelser är att du med lätthet kan räkna hem en investering i medlemsavgiften/partnerskapet med ditt lokala destinationsbolag. Det finns oftast en hemsida och andra digitala kanaler som du som partner har möjlighet att synas i. Då räckvidden oftast är betydligt större än enskilda företags finns det stor potential att nå ut till en väldigt relevant och intresserad målgrupp. Se över hur du kan utnyttja destinationens kanaler: Jobbannonser? Delningar i sociala medier? Hemsida? Evenemang? Pressutskick etc. Tillsammans blir ni starka!
Samarbeta med lokala företag
I en digital värld tjänar alla på att vara lite bjussiga. Om ni går samman och hjälper varandra genom att dela inlägg och länka till varandra kommer alla att bli starkare. Jag är helt övertygad om att samarbete leder till framgång. Lunchrestaurangen kan dela kvällsrestaurangens meny, taxibolaget delar sina restaurangtips (och vice versa), hotellet delar aktivitetsbolagets utflykter, aktivitetsbolaget delar hotellets erbjudande osv.
Skapa nöjda gäster
Inget är så bra marknadsföring som en nöjd kund. Det är era allra nöjdaste kunder som kommer att rekommendera er till vänner och bekanta, sprida ett gott rykte och lämna recensioner i digitala kanaler. Bättre marknadsföring än så är svårt att få.
Köp av Fjällbyrån och stötta Turismnytt
Jag tycker att Turismnytt gör ett fantastiskt redaktionellt arbete och därför går 10% av ditt första köp av föreläsning eller tjänster hos oss till att stötta deras redaktionella arbete. Uppge bara att du hittat Fjällbyrån på Turismnytt.
Mer tips till hur du kan förbättra din marknadsföring hittar du på vår marknadsföringsblogg.
- Text: Fjällbyrån
- Foto: Fjällbyrån
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Visit Hornborgasjön hoppas kunna inspirera andra destinationer att ta steget mot en mer hållbar framtid.
-
Hertz Sverige når historisk milstolpe: 1,5 miljarder i omsättning
Hertz Sverige meddelar stolt att de, som första biluthyrningsföretag i Sverige, har nått över 1,5 miljarder kronor i omsättning.
-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation, med fokus på bolagskommunikation.
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde SkiStar en beläggning på 99 procent. Antalet skiddagar ökade med 6 procent mot föregående år.
-
Dansmuseet – välkommen på en kopp kaffe alla kulturpolitiker!
Med anledning av Dansmuseets flytt bjuder museet in samtliga riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner på en pratstund.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 1 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Konstateran...
-
Nyårshelg på flygplatshotell anpassad för hundägare blev succé
När vi på Turismnytt lade ut artikeln på sociala medier om att tre Swedaviaflygplatser erbjuder gratis parkering ...
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då tar den svenska röda stugan med sina ...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
-
Gästbloggare
-