lördag 25 juni 2022
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
    • Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
    • Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
    • Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
  • Platsannonser:
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
    • Besöksverket söker en hotelldirektör (VD) för ICEHOTEL AB
    • Destination Kalmar AB söker en verkställande direktör
    • Skogshem & Wijk söker nya medarbetare till sin unika anläggning
    • Sommarsatsning skapar nya arbetstillfällen hos SkiStar
    • Lasätter Gård utanför Nyköping söker en engagerad driftchef
    • Sales Manager sökes till Paradox Museum Stockholm
    • Hållbar personal på Skogshem & Wijk – Christoffer Frances: 38 år i tjänst
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • besöksnäringen
    2020-08-17 14:30

    Marcus Ståhl – Sökmotoroptimering för besöksnäringen

    Att synas i Googles sökresultat är idag en av de viktigaste säljkanalerna för många företag i besöksnäringen. Att investera tid i att förbättra din synlighet kan därför bli din bästa investering.

    Enligt Svenskarna & internet använder 97% av svenskarna Google och 61% uppger att de använder sökmotorn dagligen. Varje dag genomförs över 55 miljoner googlingar bara i Sverige.

    Optimera hemsida till lokala sökord

    Google och de andra sökmotorerna är inte så dumma. De har enormt mycket data och lyckas hantera detta på mindre än en millisekund för att du ska få det absolut bästa möjliga resultatet varje gång du googlar.

    Det gör att om du exempelvis söker efter en frisör, då förstår Google att du troligen är på jakt efter en frisör i din närhet. Då många företag förlitar sig på kunder från den lokala eller regionala marknaden finns här en stor potential att synas på rätt sökning för just den målgrupp som du är intresserad av just när de söker. Är du frisör i Strömsund i norra Jämtland har du inget att vinna på att synas på sökningar i Skåne efter frisörer. Men om ”sökaren” befinner sig i ditt närområde har du allt att vinna.

    Därför är det grundläggande tipset att du ska vara tydlig med vad du erbjuder, var du erbjuder dina tjänster och till vem. Det gör du enklast genom att hålla alla kanaler uppdaterade om öppettider mm. Samt att skriva utförliga och beskrivande texter på din hemsida, men även externt så som Google My Business, destinationssajter, Trip Advisor etc.

    Olika sökord på kundens köpresa

    Låt säga att du driver ett företag som säljer catering i Strängnäs. Att då synas på sökord som exempelvis ”Bästa Catering i Strängnäs” har troligen stor potential att skapa affärer för dig ganska snart.

    Om du däremot delar bra bufférecept på din sida och har en sida med samlade recept och därför rankar på ”bufférecept från Strängnäs”, den typen av sökord kommer troligen inte att leda till köp idag, men kan långsiktigt bidra till att stärka ert varumärke.

    7 tips för besöksnäringsföretag som vill komma igång med SEO

    (OBS. De flesta tipsen går att applicera på nästan vilken typ av bolag som helst).

    1. Om du ska komma igång med ett strategiskt SEO-arbete är det bra att bilda sig en uppfattning om hur många som söker på olika termer. Använd sökordsplaneraren i Google Ads för att få en ungefärlig uppfattning om sökvolymer.

    2. Skapa mer innehåll till er hemsida, arbeta kontinuerligt och uthålligt. Med mer innehåll kommer ni över tid att få fler besökare. Kom ihåg att skriv relevanta texter som informerar och engagerar era potentiella gäster/kunder.

    3. Ha för vana att alltid lägga in en eller ett par interna länkar på en ny artikel eller sida på din sajt.

    4. Välj ut sökord med tydlig lokal relevans. Där har ni bättre chans att synas och ni har större potential att sökningen leder till köp. Exempelvis sökord så som ”Restaurang Vemdalsskalet” ligger nära till köp, där det gäller att synas högt upp.

    5. Dra nytta av de aktiviteter som erbjuds i er närhet. I många fall är det aktiviteterna som är reseanledningen (vandring, konstutställningar, cykling, shopping etc). Hitta sökord som passar för er och skapa relevant innehåll om aktiviteterna på er hemsida.

    6. Utnyttja era besökare. Engagera era gäster att dela med sig av sitt besök, gärna recensioner på andra plattformar så som TripAdvisor, Google och Facebook men ännu hellre på egna bloggar etc.

    7. Förvånansvärt få inom besöksnäringen har skapat och optimerat sina konton på Google My Business som dessutom är gratis. In och gör’t!

    Att arbeta med SEO är tidskrävande och kräver viss kunskap men om du lyckas har du skapat ett flöde med relevanta besökare till din hemsida, det har du användning för både idag och imorgon.

    Om Marcus Ståhl

    Marcus brinner för digitaliseringens möjligheter, attraktiva platser och affärsutveckling. Marcus var fram till nyligen VD för Destination Vemdalen som sett en stark utveckling och genomfört en digital resa de senaste åren. Nu driver han Fjällbyrån som är en fullservicebyrå inom digitalisering och platsmarknadsföring.

    Vill du få fler gratistips för ett förbättra er SEO?
    Börja med att läsa Marcus kompletta guide till sökmotoroptimering. Maila också Marcus direkt på marcus@fjallbyran.se så bjuder han på ytterligare några tips som är anpassade för besöksnäringen men funkar fint för många andra sektorer också.

    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Marcus Ståhl/Fjällbyrån Marknadsföring
    • Tweet
  • hållbar platsutveckling
    2022-06-23 17:03

    Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling

    Tillväxtverket har fattat beslut om 13 projekt som beviljas totalt 19 miljoner kr inom ”Fördjupat arbete kring hållbar platsutveckling”.

  • besöksnäringen
    2022-06-22 17:48

    Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare

    Två nya projekt i Dalarna ska utveckla länets besöksnäring. Dels handlar det om digital kompetens, dels om hållbara upplevelser.

  • Södra Ädla
    2022-06-22 17:21

    Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation

    Den 15 juni blev Södra Ädla delägare i naturturismbolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor.

  • Nykvarn
    2022-06-22 16:59

    Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn

    Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital kampanj. Med nykvarnska ord är målet att skapa kännedom om platsen.

  • Destination Kalmar
    2022-06-22 16:27

    Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar

    Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar. Hon ser fram emot att bidra med sina erfarenheter och utveckla destinationen.

  • Näckrospaddeln
    2022-06-21 18:37

    Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln i Hjälmaren

    Destionationsbolaget +Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln. En paddelled i Hjälmaren som utgår ifrån Fiskeboda.

  • Region Örebro
    2022-06-21 17:54

    Goda betyg när Region Örebro län sammanfattar satsning på besöksnäringen

    Region Örebro läns projekt att stötta besöksnäringsföretag har genomförts. Resultatet är positivt och de fortsätter nu med insatsen.

  • Winter Wonderland
    2022-06-21 17:24

    Gröna Lund storsatsar på vintersäsongen med nya Winter Wonderland

    Gröna Lund storsatsar på att skapa en vintersäsong. De lanserar en upplevelse man aldrig tidigare skådat – Winter Wonderland.

  • SHR-Hoteliers Playbook ökar hotellets intäkter
    2022-06-21 08:59

    Hotellägarens guide för att öka intäkterna och engagemanget under gästresan

    SHR har tagit fram en guide som ska hjälpa hotellägare att öka intäkterna

  • stadskärna
    2022-06-20 17:08

    Svenska Stadskärnor – kampanj belyser vikten av en levande stadskärna

    ”Ingen puls utan din” är ett initiativ för att uppmärksamma vikten av människor i en stadskärna. 46 städer i Sverige står bakom uppropet.

  • Veckans profil

    Fredrik Reinfeldt

    Fredrik Reinfeldt

    Ordförande för Visita

    Fredrik Reinfeldt har tagit över ordförandeskapet i Visita. Turismnytt har intervjuat honom om hur han ser på olika besöksnäringsfrågor.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tretton nya projekt ska främja hållbar platsutveckling

    • Uppsving för vinterturismen efter pandemin

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 1 juni 2022

    • Föreläsning om paketreselagen

    • Hur tänker svenska resenärer om sitt resande, maj 2022?

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Kick-off för innovationsprogrammet för upplevelseindustrin – Xperience Next
      2022-09-01
      • Göteborg
      • www.lindholmen.se/XperienceNext
    • Östra Mellansveriges kunskapsdag för en hållbar besöksnäring (save the date)
      2022-10-27
      • Uppsala
      • www.destinationsutveckling.com/events/ostra-mellansveriges-kunskapsdag/
    • Turistrådsdagen Västsverige (save the date)
      2022-11-10
      • Göteborg
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2022-06-23 17:03

      Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling

      Tillväxtverket har fattat beslut om tretton olika projekt som beviljas totalt 19 miljoner kronor inom utlysningen...

    • 2022-06-20 02:17

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 13-17 juni 2022

      Den här veckan med mycket om infrastrukturplanen och reaktioner på den (Under rubriken Konstateranden…) men även ...

    • 2022-06-16 08:10

      Marie Herrey tillträder som ny VD för Icehotel i september

      Med en gedigen bakgrund från hotellbranschen tar Marie Herrey över som VD på Icehotel i Jukkasjärvi. Marie har en...

    • 2022-06-16 14:48

      Utmaningar och möjligheter när Sveg blir hub för elbilsladdning

      Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palag...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Åre hemslöjds slogan är himla bra: Ta med dig en bit av Åre hem. Varumärket Åre står högt i kurs och säljer idag allt från skidåkni...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      I teorin kan det låta enkelt men det här är kanske bland det svåraste man kan hålla på med inom marknadsföring och kommunikation. Men dagen...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2022 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet