-
Marcus Ståhl – Sökmotoroptimering för besöksnäringen
Att synas i Googles sökresultat är idag en av de viktigaste säljkanalerna för många företag i besöksnäringen. Att investera tid i att förbättra din synlighet kan därför bli din bästa investering.
Enligt Svenskarna & internet använder 97% av svenskarna Google och 61% uppger att de använder sökmotorn dagligen. Varje dag genomförs över 55 miljoner googlingar bara i Sverige.
Optimera hemsida till lokala sökord
Google och de andra sökmotorerna är inte så dumma. De har enormt mycket data och lyckas hantera detta på mindre än en millisekund för att du ska få det absolut bästa möjliga resultatet varje gång du googlar.
Det gör att om du exempelvis söker efter en frisör, då förstår Google att du troligen är på jakt efter en frisör i din närhet. Då många företag förlitar sig på kunder från den lokala eller regionala marknaden finns här en stor potential att synas på rätt sökning för just den målgrupp som du är intresserad av just när de söker. Är du frisör i Strömsund i norra Jämtland har du inget att vinna på att synas på sökningar i Skåne efter frisörer. Men om ”sökaren” befinner sig i ditt närområde har du allt att vinna.
Därför är det grundläggande tipset att du ska vara tydlig med vad du erbjuder, var du erbjuder dina tjänster och till vem. Det gör du enklast genom att hålla alla kanaler uppdaterade om öppettider mm. Samt att skriva utförliga och beskrivande texter på din hemsida, men även externt så som Google My Business, destinationssajter, Trip Advisor etc.
Olika sökord på kundens köpresa
Låt säga att du driver ett företag som säljer catering i Strängnäs. Att då synas på sökord som exempelvis ”Bästa Catering i Strängnäs” har troligen stor potential att skapa affärer för dig ganska snart.
Om du däremot delar bra bufférecept på din sida och har en sida med samlade recept och därför rankar på ”bufférecept från Strängnäs”, den typen av sökord kommer troligen inte att leda till köp idag, men kan långsiktigt bidra till att stärka ert varumärke.
7 tips för besöksnäringsföretag som vill komma igång med SEO
(OBS. De flesta tipsen går att applicera på nästan vilken typ av bolag som helst).
1. Om du ska komma igång med ett strategiskt SEO-arbete är det bra att bilda sig en uppfattning om hur många som söker på olika termer. Använd sökordsplaneraren i Google Ads för att få en ungefärlig uppfattning om sökvolymer.
2. Skapa mer innehåll till er hemsida, arbeta kontinuerligt och uthålligt. Med mer innehåll kommer ni över tid att få fler besökare. Kom ihåg att skriv relevanta texter som informerar och engagerar era potentiella gäster/kunder.
3. Ha för vana att alltid lägga in en eller ett par interna länkar på en ny artikel eller sida på din sajt.
4. Välj ut sökord med tydlig lokal relevans. Där har ni bättre chans att synas och ni har större potential att sökningen leder till köp. Exempelvis sökord så som ”Restaurang Vemdalsskalet” ligger nära till köp, där det gäller att synas högt upp.
5. Dra nytta av de aktiviteter som erbjuds i er närhet. I många fall är det aktiviteterna som är reseanledningen (vandring, konstutställningar, cykling, shopping etc). Hitta sökord som passar för er och skapa relevant innehåll om aktiviteterna på er hemsida.
6. Utnyttja era besökare. Engagera era gäster att dela med sig av sitt besök, gärna recensioner på andra plattformar så som TripAdvisor, Google och Facebook men ännu hellre på egna bloggar etc.
7. Förvånansvärt få inom besöksnäringen har skapat och optimerat sina konton på Google My Business som dessutom är gratis. In och gör’t!
Att arbeta med SEO är tidskrävande och kräver viss kunskap men om du lyckas har du skapat ett flöde med relevanta besökare till din hemsida, det har du användning för både idag och imorgon.
Om Marcus Ståhl
Marcus brinner för digitaliseringens möjligheter, attraktiva platser och affärsutveckling. Marcus var fram till nyligen VD för Destination Vemdalen som sett en stark utveckling och genomfört en digital resa de senaste åren. Nu driver han Fjällbyrån som är en fullservicebyrå inom digitalisering och platsmarknadsföring.
Vill du få fler gratistips för ett förbättra er SEO?
Börja med att läsa Marcus kompletta guide till sökmotoroptimering. Maila också Marcus direkt på [email protected] så bjuder han på ytterligare några tips som är anpassade för besöksnäringen men funkar fint för många andra sektorer också.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl/Fjällbyrån Marknadsföring
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
150 anmälda till Swedish Workshop Online för utländska reseföretag intresserade av Sverige
Visit Swedens digitala mötesevenemang Swedish Workshop Online, för att sälja och marknadsföra de...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-