-
Marcus Ståhl: Vad skapar en attraktiv plats att bo på och besöka?
Vi på Fjällbyrån har genomfört en enkätundersökning för att kartlägga vad som verkligen skapar en attraktiv plats, vissa av er deltog säkert, så tack för det! Med hjälp av 140 svar har vi identifierat några gemensamma faktorer som både påverkar beslut om var man vill bo och platser man vill besöka. Resultaten visar att naturens närhet, social samhörighet, tillgång till varierat boende och jobb är några av drivkrafterna för att en plats ska upplevas som attraktiv.
Några av våra insikter
- Natur och friluftsliv: Många respondenter anser att närhet till naturen och möjlighet till friluftsaktiviteter är avgörande för platsens attraktionskraft.
- Sociala faktorer: En känsla av gemenskap, närhet till vänner och familj samt social trygghet spelar en stor roll för trivseln på en plats.
- Aktiviteter och infrastruktur: En attraktiv plats har ett bra utbud av både fritidsaktiviteter och sociala sammanhang. Bra kommunikationer och ett rikt föreningsliv bidrar också till trivseln.
- Jobb och boende: För att locka nya invånare anses jobb- och boendemöjligheter vara de viktigaste faktorerna vid val av plats att flytta till. Många efterfrågar förbättrade arbetsförhållanden eller en bättre boendemiljö för att överväga en flytt.
- Marknadsföringens påverkan: Marknadsföring har stor påverkan på reseval, men en något mindre inverkan på val av boende. Ett starkt platsvarumärke kan skapa stolthet och engagemang bland invånarna, vilket i sin tur stärker platsens attraktionskraft.
Sammanfattningsvis… Det är ganska intressant att när man frågar folk vad som kan få dem att flytta nämner få boende, jobb och utbildning, Men när man frågar folk som har flyttat säger betydligt fler att just dessa faktorer bidrog till deras flytt. Marknadsföring spelar en viktig roll, särskilt för att locka besökare och bygga ett starkt platsvarumärke. Vi vill slå ett slag för att ni använder dessa insikter till att utveckla både er plats och er marknadsföring.
Här kan du läsa hela kartläggningen.
Ps. Till dig som är intresserad av AI kan jag berätta att den här sammanfattningen är skapad av AI. 🙂
Vill ni arbeta aktivt med platsattraktion och platsmarknadsföring av er plats? Vi är gärna med och driver processer, workshops och föreläsningar.
Kontakt:
Marcus Ståhl
[email protected]Här kan du läsa mer om Marcus Ståhl och fler av hans blogginlägg
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Fjällbyrån
-
Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
Intresset för skidresor är fortsatt hög inför vintersäsongen. Nu rekryterar SkiStar tusentals för att hitta nya stjärnor till sina team.
-
Branäs summerar en lyckad sommar 2025
Med lyckade event, populära sommarnyheter och ett strålande väder har allt fler upptäckt destinationen Branäs i sommar.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juli 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Juli bjöd på fint väder och en hög snittbeläggning på hotell.
-
First Camp stärker närvaron i Värmland – förvärvar Sommarviksgruppen
First Camp stärker sin närvaro i Värmland genom att förvärva de tre populära destinationerna i Sommarviksgruppen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 32 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Erika Lanner ny biträdande museichef och publik chef till Postmuseum
Postmuseum har rekryterat Erika Lanner som ny biträdande museichef och publik chef. Särskilt fokus ligger på besöksupplevelsen.
-
Mat- och skaldjursvecka i Strömstad
När höstmörkret börjar sänka sig över norra Bohuslän i oktober bjuder Strömstad in till en Mat- och skaldjursvecka.
-
Nämdöskärgården – Sveriges senaste nationalpark
I september invigs ett nytt skyddat naturområde i Östersjön när Nämdöskärgården blir landets första marina nationalpark på ostkusten
-
Destination Gotland – stabilt sommarresande under juni och juli
Resandet med Destination Gotland låg stabilt under juni och juli. Totalt reste omkring 674 000 personer under de två sommarmånaderna.
-
SM i rugby avgörs i Kalmar på Södra utmarken
Den 23–24 augusti samlas Sveriges bästa rugbylag i Kalmar. Då avgörs Sweden Rugby 7s 2025.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Utblick måltidsturism – Bianca i Kulinariska Trøndelag
Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 32 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
Trädgårdsdagarna återvänder till Sofiero – elva dagar inspiration
Den 14–24 augusti är det åter dags för Trädgårdsdagarna på Sofiero slott och slottsträdgård. Det...
-
Fem misstag på 23 år med WildSweden, och vad jag lärt mig
När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som ...
-
-
Gästbloggare
-