-
MTR Express byter namn och får ny visuell identitet
Tågbolaget MTR Express, som blivit utnämnt till Sveriges bästa tågbolag fyra år i rad, tar nu sikte mot att bli Sveriges bästa resebolag – bland annat genom en ny visuell identitet, en ny digital kundupplevelse och ett nytt namn: MTRX.
”Vi kollar ständigt på hur vi kan tänka nytt och utmana oss själva för att bli ännu bättre. Efter fem år i samma skrud var det dags för en visuell förnyelse. Målet med förändringen är att vårt yttre än bättre ska reflektera det varma och välkomnande bemötandet som vi är kända för.” Säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTRX.
MTRX har i dagsläget 114 avgångar i veckan Stockholm-Göteborg och vänder sig i till både affärsresenärer och fritidsresenärer. De har också varit punktligast av samtliga tåg- och flygbolag på sträckan tre år i rad och blivit rankat högst av samtliga tågbolag i Svensk Kvalitetsindex årliga mätning fyra år i rad. Sedan starten har MTRX också introducerat ett antal nyheter till svensk järnväg såsom sätesval, biljettlöst resande och senast automatisk förseningsersättning.
Ny digital kundupplevelse
MTRX röda tåg har rullat mellan Stockholm och Göteborg sen 2015. Den röda färgen är kärnan även i den nya identiteten, tillsammans med en ny varmare och mjukare färgpalett, nya grafiska illustrationer och ett nytt typsnitt. I tillägg har ett stort arbete gjorts för att förbättra och förenkla det digitala kundmötet där kunder har bjudits in för att tycka till och utveckla både design och funktionalitet.
”Att vi har Sveriges nöjdaste kunder är ett bra betyg på att vi är på rätt väg. Den framgången har vi våra dedikerade medarbetare att tacka för. Därför var det så viktigt för oss att starta vår varumärkesresa genom djupintervjuer med kollegor från hela företaget. Vi involverade också kunder i utvecklingen av våra digitala kanaler vilket gav oss många värdefulla insikter. Med ett förenklat namn, en förbättrad digital kundupplevelse och den nya identiteten har vi en stark plattform för vidare tillväxt”. Säger Peder Osterkamp.
Den nya digitala kundupplevelsen, visuella identiteten och det nya namnet har tagits fram i nära samarbete med design- och varumärkesbyrån Identity Works.
- Text: MTRX
- Foto: MTRX
-
Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
Tydlig redovisning av nya regler kring moms på livsmedel och tips på hur ni ska hantera det
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden
-
Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.
-
Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa
Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.
-
Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas
Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
SkiStar går in i vintersäsongen med ett rekordstort intresse för jul- och nyårsresor till fjällen. Den gynnsamma...
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Nu är det klart att Johanna Hemming från och med den 1 mars 2026 blir ny vd för destinationsbolaget Visi...
-
-
Gästbloggare
-