-
Nationell kampanj matchar arbetskraft med besöksnäringen
Höga Kusten lockar allt fler besökare. För att besöksnäringen även i fortsättningen ska kunna erbjuda ett gott värdskap behövs ytterligare kompetent arbetskraft.
En ny nationell kampanj och rekryteringsträffar med speeddejting hjälper företagen att matcha med arbetskraften. Bakom satsningarna står Höga Kusten Destinationsutveckling och Region Västernorrland inom ramen för projektet Samverkan för framtidens besöksnäring.
En nationell rekryteringskampanj
På frågan vilka besöksnäringsföretagens största utmaningar framåt är, stack behovet av ännu fler kompetenta medarbetare ut. Därför anordnas under mars rekryteringsträffar mellan arbetsgivare, studerande och arbetssökande med intresse för branschen.
Under våren ska också en nationell rekryteringskampanj locka till att jobba och uppleva Höga Kusten.
Kort- och långsiktiga insatser
Strategin är att på både kort och lång sikt hjälpa företagen inom besöksnäringen att hitta rätt personer till rätt plats.
“Våra entreprenörer jobbar hårt med att fortsätta utveckla sina verksamheter och vår destination efter pandemin. Tillväxthindret ligger i kompetensförsörjningsbehovet och det är ett problem över hela landet. Tillsammans med kommuner och andra aktörer gör vi nu ett antal konkreta insatser som vi hoppas kan bidra till att företagen hittar arbetskraft, speciellt inför sommarsäsongen.” Säger Malin Wermelin, utvecklingssamordnare på Region Västernorrland.
Snabba kontakter genom speeddejting
Vid rekryteringsträffarna i Härnösand, Kramfors, Sollefteå och Örnsköldsvik är arbetsgivare inom exempelvis hotell, handel, café och restaurang redo att möta potentiella medarbetare. Träffarna sker genom speeddejting där kontakter knyts snabbt.
En arbetsgivare som kommer att finnas på plats i Örnsköldsvik är Scandic Örnsköldsvik.
“Många besökare är nyfikna på den stora renovering vi gjorde där hotellet numera andas Höga Kusten. För varje år märker vi att Höga Kustens starka varumärke lockar fler och fler besökare, vilket är jättekul.” Säger Maria Tresö, Service Team Manager på Scandic Örnsköldsvik. “Speciellt inför sommaren har vi ett stort behov av personal inom alla avdelningar: kök, reception, städ och servis. Det är därför jättebra att den här typen av rekryteringsträffar anordnas. Min förhoppning är att vi ska träffa många som brinner för service och Höga Kusten i stort. Du behöver inte vara färdigutbildad för alla tjänster, utan det är inställningen som är det viktigaste.”
- Text: Höga Kusten
- Foto: Höga Kusten
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-