-
Nominerade till Stora turismpriset 2024 utvecklar besöksnäringen
Nu är nomineringarna till årets Stora turismpriset klara. Här möter vi verksamheter som bland annat värnar om regionens kulturarv, låter besökare aktivt delta i naturvård, ökar läslusten hos barn och unga, bevarar hotade djurarter, ökar innovationslusten och bidrar till bättre folkhälsa.
Priset, som delas ut för 31:a året i rad, delas ut till en verksamhet som på ett innovativt och hållbart sätt bidrar till att utveckla besöksnäringen. Dessutom ska de arbeta för att sprida kunskap för att utveckla en hållbar besöksnäring.
Flertalet arbetar för att skapa ett större engagemang för hållbarhet
De nominerade för Stora turismpriset 2024 erbjuder besökarna en bredd av naturupplevelser och äventyr, mat och dryck i världsklass, kultur, unika boenden runt om i Sverige och en mångfald av kunskap i olika former.
”Det är glädjande att se att de nominerade inte bara är engagerade i att utveckla sin egen verksamhet utan känner ansvar för att bidra till att utveckla både platsen, bygden och regionen de verkar i. Flertalet arbetar för att inspirera och utbilda besökare för ett större engagemang för hållbarhet. Vi ser exempel på hur besökare kan och vill bidra i lokala projekt.” Säger Katrien Vanhaverbeke, ordförande för Stiftelsen for kunskapsfrämjande inom turism.
Tillväxtverket är huvudman för Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism som delar ut Stora turismpriset, Årets ciceron och arbetar för att sprida kunskap till aktörer inom turism och besöksnäring.
De 21 kandidaterna nomineras i sina respektive län. Priset delas ut den 3 december på Münchenbryggeriet i Stockholm. I samband med konferensen Besöksnäring på agendan.
De nominerade från varje län (från norr till söder):
Camp Ripan, Norrbotten.
Camp Ripan är ett destinationshotell som erbjuder upplevelser grundade i samisk, tornedalsk och svensk kultur. Företaget lägger stor fokus på hållbarhet och lokal samverkan.Facit Bar, Västerbotten.
Facit bar är en cocktailbar och eventvåning vid Rådhustorget i Umeå. De har en ambitiös filosofi med hållbarhet som hörnsten och vill förändra hur vi ser på mat och dryck.Södra Berget Bike Arena, Västernorrland.
Med ett fokus på innovation och kvalitet sätter Södra Berget Bike Arena en hög standard för hur cykelanläggningar kan bidra till att utveckla besöksnäringen.Geopark Indalsälven, Jämtland Härjedalen.
Geopark Indalsälven är idag en av två nationella geoparker i Sverige. De är ett besöksmål med fokus på naturvård, ökad kunskap och att föra samman människor.Historier från Hälsingland, Gävleborg.
Historier från Hälsingland har genom sin användning av digitala podcasts och streamade livesändningar spridit intresset för Gävleborgs läns kulturarv.Stiftelsen Stora Kopparberget, Dalarna.
Från tusen år av gruvdrift till ett hållbart besöksmål. Falu Gruva, en del av Världsarvet Falun, arbetar engagerat i att bevara platsens historiska värden för framtiden.Bröderna Olssons, Värmland.
Bröderna Mattias och Andreas Olsson har under 25 år byggt upp en framgångsrik verksamhet i Värmland med fokus på mat, dryck, musik, evenemang och nu hotell.Outdoor People of Bergslagen, Örebro län.
Ett nätverk av certifierade natur- och kulturarvsguider vid Naturstation Södra Hyttan gör guidningar som berättar om kultur och natur i området på ett inspirerande sätt.Köpings Must och Cider, Västmanland.
Köpings Must och Cider, med Sveriges första ekologiska fruktodling, utvecklar nya smaker och delar gärna med sig av kunskap för att stärka besöksnäringen.Ulva hantverk och hyresförening, Uppsala län.
Ulva hantverk och hyresförening består av nio företag och hantverkare som är verksamma i Ulva kvarn. De genomför marknader och den välbesökta bakluckeloppisen.Tekniska Museet, Stockholms län.
Tekniska är ett museum och arena för vetenskap, innovation och entreprenörskap. I 100 år har de visat hur nyfikenhet, kreativitet och samarbete kan lösa utmaningar.Nordens Ark, Västra Götaland.
Nordens Ark är en ideell stiftelse som arbetar för att ge hotade djur en framtid. Det görs genom insatser inom såväl naturvård, avel och uppfödning som forskning och utbildning.Blacksta Vingård, Södermanland.
Blacksta Vingård tillverkar små produktioner av vin. Det finns även ölbryggeri, destilleri, stenugnsbageri och hotellrum. Matfilosofin är att använda färska råvaror.LasseMajas Deckarhus, Östergötland.
LasseMajas Deckarhus i Linköping kombinerar ett besöksmål med målet att öka läslusten hos unga. Deras tematiserade aktiviteter lockar både barn och vuxna.Stelor Gård, Gotland.
Hotel Stelor erbjuder gäster ett äkta gotländskt farmstay. Inredningen, matkonceptet och samarbeten med lokala aktörer visar på stor omsorg och koppling till Gotland.Filmbyn Småland, Jönköpings län.
I Filmbyn får besökarna uppleva inspelningsmiljöer från klassiska Astrid Lindgren barnfilmer. De har främjat kulturarvet och lyckats locka fler besökare till regionen.Tiraholms Fisk, Halland.
Med fokus på miljövänliga metoder värnar Tiraholms Fisk om det lokala ekosystemet genom hållbart fiske och upplevelser. Idag är de Hyltes största besöksmål.Getnö Lake Åsnen Resort, Kronoberg.
Getnö Lake Åsnen Resort skapar genuina och hållbara naturupplevelser för sina gäster. De sätter inte bara Getnö, utan även Åsnen och Småland på kartan.Bolaget hembygdsförening, Kalmar län.
Med entusiasm och hårt arbete har Bolaget hembygdsförening utvecklat en plats, ett kulturarv och verksamheter. De har förvandlat Bolagsområdet till ett hållbart besöksmål.Destination Tärnö, Blekinge.
Längst ut i den sydligaste svenska skärgården ligger Tärnö. Destinationen arbetar med och utvecklar ständigt idén om att leva “det goda livet” på naturens villkor.Skånes Djurpark, Skåne.
Skåne Djurparks syfte är att skapa emotionell kontakt mellan människor, djur och natur. Det är en plats som vill lära ut förståelse och respekt för vår miljö och dess invånare.Här kan ni läsa mer om Stora turismpriset på Turismnytt.
- Text: Tillväxtverket
- Foto: Linda Sohlin
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-