-
Nu skall barn lockas till Sverige
Nu skall svenska naturupplevelser för barn marknadsföras i utlandet.
Researrangörer, journalister och återförsäljare av friluftsutrustning från bland annat Tyskland och England, blev inbjudna och deltog på en inspirationsresa i Dalslands skogar. Med på resan var också deltagarnas barn. Arrangör var Outdoor Academy of Sweden.
På resan fick deltagarna pröva på att paddla, fiska och vandra. De fick också lära sig om den svenska naturen på Skogsmullevis.
Genom att uppleva Sverige på plats genom barnens perspektiv får researrangörerna uppslag till fler paketresor för barnfamiljer till sina kunder, och journalister får inspiration om barnaktiviteter i den svenska naturen till sina reportage. Specialiserade återförsäljare av svenska friluftskläder och utrustning i Europa får möjlighet att testa utrustning för vuxna och barn i verkligheten.
Visit Sweden och Scandinavian Outdoor Group, som består av 57 skandinaviska tillverkare av outdoorutrustning, har utvecklat konceptet Outdoor Academy of Sweden tillsammans sedan 2002. Outdoor Academy of Sweden genomförs i olika delar av landet. I år riktas uppmärksamheten mot Dalsland, som med sina många sjöar, vandringsleder och skogar varje år lockar outdoorturister.
Den riktade satsningen gör Visit Sweden i samarbete med Turistrådet Västsverige och Scandinavian Outdoor Group.
”– Det finns stora möjligheter att fler utländska turister upptäcker Sverige genom sina barn. 81 miljoner resenärer i elva länder, varav många barnfamiljer, är nyfikna på Sverige”, säger Thomas Brühl, VD Visit Sweden.
Källa: Visit Sweden
- Text: Maria Lindqvist
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-