-
Nu vill alla ha ekomat
Enligt sajten EkoWeb, som presenterar statistik från handel och restaurangbranschen, har den ekologiska livsmedelsförsäljningen gått upp med 38% år 2014. Man tror att ökningen för 2015 kommer att ligga på 40%.
Men handeln har problem att möta upp efterfrågan – vilket skapar möjligheter för mindre matproducenter.
Orsaken till uppgången är mer miljömedvetna konsumenter och vad vi äter för livsmedel. Intresset för att äta mer hälsosamt bidrar också stort. Sen har det varit en del matskandaler som gör att fler och fler ställer högre krav på sina inköpta livsmedel.
Men vilka produkter skall man satsa på om man är matproducent? Jo, främst är det mejeri, kött, ägg, grönsaker, kyckling och frukt. Ekologiskt bröd råder det brist på.
Många restauranger har satsat på att bara erbjuda ekologisk lokal mat vilket visat sig vara klokt då många människor nu är villiga att betala mer för den maten.
Även butiker kan vinna på att erbjuda mer ekologiska varor då det finns fler mervärden än priset att erbjuda. Det gäller att exponera det rätt så de blir lätta att upptäcka.
Nackdelar finns naturligtvis, särskilt för bönder, som får en dyrare produktionskostnad och en högre risk. Men det finns en nyfikenhet, speciellt hos de yngre bönderna att testa nya produkter.
- Text: Maria Lindqvist
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-