onsdag 14 april 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • O’Learys förvärvar Harrys – Målet är att bli ledande inom eatertainment i Europa
    • Kulturen ska bli en tydligare besöksanledning i Linköping
    • BRA vinnare i grön upphandling & nya linjer till Sälen i sommar
    • Äventyrsberget Isaberg öppnar upp sommarsäsongen med flera nyheter
  • Platsannonser:
    • Sommarsatsningen i Kungsberget innebär sex nya helårstjänster
    • Smådalarö Gård Hotell & Spa skapar nya arbetstillfällen – mitt i pandemin
    • Ekelund söker efter sommarpersonal
    • GRAM GROUP satsar inför sommaren – rekryterar nya medarbetare
    • Kulturreservatet Åsens by söker verksamhetsutvecklare
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • Evenemangsturismen
    2021-01-22 15:13

    Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige

    Tillväxtverket har beviljat medel till projektet Framtidens evenemangsturism

    I slutet av januari inleds en ny stor studie som syftar till att förstå hur evenemangsturismen påverkas av coronapandemin. Det är ett av åtta projekt som beviljats av Tillväxtverket för att öka kunskapen om hur turism- och besöksnäringen har påverkats och kan utvecklas i spåren av coronapandemin.

    Totalt inkom 30 ansökningar till utlysningen varav åtta beviljades medel. En av dessa var Upplevelseinstitutets studie kring evenemangsturism. Under ett års tid kommer fokus riktas på att förstå hur evenemangsturismen påverkas av coronapandemin.

    Studien heter ”Framtidens evenemangsturism – konsumenters drivkrafter och behov i pandemins spår” och projektet har beviljats med 375 000 kronor i projektmedel från Tillväxtverket.

    – Det här är en väldigt viktig fråga för hela vår bransch. Vi är förstås enormt glada över att Tillväxtverket, i denna tuffa konkurrens, ger oss möjligheten att fördjupa oss inom detta och kunna förmedla insikter till aktörer som har det väldigt tufft just nu, säger Andreas Andersson Åkerling, VD på Upplevelseinstitutet.

    Vill skapa förståelse kring hur pandemin påverkar

    Coronapandemin har satt sina tydliga spår i hur vi som konsumenter tänker och resonerar i våra val. Det gör också att osäkerheten i branschen är stor. För en evenemangsarrangör och för en destination gäller det att förstå hur dessa förändringar påverkar konsumenterna att vilja delta och besöka olika evenemang och orter som turister nu och i framtiden. Genom detta projekt finns nu förutsättningar att skapa ökad förståelse kring hur besökare och deltagare till evenemang påverkas av pandemin.

    Under 2021 kommer Upplevelseinstitutet att genomföra såväl kvantitativa som kvalitativa undersökningar. Studien kommer framförallt fokusera kring vilka drivkrafter och behov som kommer vara viktiga för gäster och besökare vid evenemang framöver.

    Resultaten kommer att redovisas under senare delen av 2021, men under hela projektperioden kommer Tillväxtverket att arrangera öppna seminarier där alla intresserade kan ta del av innehåll och lärande i projekten. Och kunskapen som dessa åtta olika projekt kommer att leverera ska också kunna omsättas i affärsmodeller och arbetssätt samt ge konkret lärande i besöksnäringens företag.

    – Evenemangsturismen har på kort tid mer eller mindre stannat av helt och hållet. Evenemangsaktörer behöver nu skyndsamt få insikter och kunskaper om besökares och deltagares drivkrafter till att i framtiden vilja delta, besöka och konsumera idrottens, kulturens och nöjesindustrins olika evenemang. säger Frans Fransson, projektansvarig hos Upplevelseinstitutet

     

    • Text: Upplevelseinstitutet
    • Foto: Pexels
    • Tweet
  • O'Learys
    2021-04-13 16:22

    O’Learys förvärvar Harrys – Målet är att bli ledande inom eatertainment i Europa

    O’Learys, med fler än 110 enheter globalt, tar i och med förvärvet av Harrys, med över 20 franchise-restauranger i Sverige.

  • Linköping
    2021-04-13 15:46

    Kulturen ska bli en tydligare besöksanledning i Linköping

    Tillväxtverket har beviljat Linköping stöd för projektet Kulturkartan. Det ska stärka kulturturismen som en besöksanledning till staden.

  • BRA
    2021-04-13 15:09

    BRA vinnare i grön upphandling & nya linjer till Sälen i sommar

    BRA fick nästan max poäng i en upphandling som nyligen avslutades av Kammarkollegiet. De lanserar även två linjer till Sälen i sommar.

  • Isaberg
    2021-04-12 16:49

    Äventyrsberget Isaberg öppnar upp sommarsäsongen med flera nyheter

    Isaberg har jobbat länge för att bli en åretruntanläggning. En god vintersäsong har passerat och nu väntar sommarens nyheter.

  • Göteborg
    2021-04-12 16:00

    Göteborg utvecklar hybrida möten och evenemang

    Göteborg & Co har beviljats stöd av Tillväxverket för ett projekt. Syftet är att utveckla staden som arena för hybridupplevelser.

  • Rickard Nordin, Centerpartiet bidrar till mer pengar till Visit Sweden
    2021-04-12 11:30

    Vårbudgeten: Visit Swedens Svemestersatsning får ytterligare tio miljoner

    Det är Centerpartiet som har tagit initiativ till insatsen för att stötta besöksnäringen

  • Malmö uteservering under Coronakrisen
    2021-04-11 18:57

    Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 6-9 april 2021

    Med fokus på positiva rapporter och fler förlängda stöd med reaktioner och BRA som lyfter igen

  • beställningstrafiken
    2021-04-09 15:12

    Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 2020

    Pandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen, särskilt mot turist- och beställningstrafiken. En ny rapport visar dystra siffror.

  • Varberg
    2021-04-09 14:34

    Varberg – Så ska #naturkarma skapa omtanke om naturen

    Nu lanserar Varbergs kommun #naturkarma – en kampanj som på ett inspirerande sätt lyfter budskapen i Allemansrätten.

  • BRA
    2021-04-09 14:17

    BRA börjar flyga på Bromma igen och öppnar bokningen för de 10 första flyglinjerna

    Nu står det klart att BRA börjar flyga större delen av sina inrikeslinjer till och från Bromma med start den 12 maj.

  • Veckans profil

    Peter Grönberg VD Göteborg & Co

    Peter Grönberg

    VD Göteborg & Co

    Så satsar Göteborg för att gå stärkta ur krisen

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Utvecklingscheckar för företag inom natur– och ekoturism

    • Logiintäkterna minskade med 47 procent under 2020

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Svemester – Visit Swedens digitala liveserie – Tema Paketering
      2021-04-27
      • Digitalt
      • invajo.com/events
    • Svemester – Visit Swedens digitala liveserie – Rapportpresentation
      2021-05-18
      • Digitalt
      • invajo.com/events
    • Konferens: Naturen – tillgänglig och inkluderande för vem?
      2021-06-10
      • Digitalt
      • www.miun.se/Forskning/forskningsprojekt/pagaende-forskningsprojekt/tillgangliga-och-inkluderande-naturmiljoer/konferens/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-04-06 14:42

      Stort intresse för svensk naturturism i internationell press trots pandemin

      Visit Sweden avslutade under 2020 en femårig insats på uppdrag av Näringsdepartementet och tillsammans me...

    • 2021-04-07 14:06

      Satu Andersson blir ny VD för Holiday Club Åre

      Holiday Club Åre tar nästa utvecklingssteg genom rekryteringen av Satu Andersson som ny VD. Hon har en lång karri...

    • 2021-04-12 11:30

      Vårbudgeten: Visit Swedens Svemestersatsning får ytterligare tio miljoner

      I vårbudgeten som presenteras på torsdag kommer Visit Sweden att tilldelas ytterligare tio miljoner kronor som i ...

    • 2021-04-09 14:34

      Varberg – Så ska #naturkarma skapa omtanke om naturen

      Nu lanserar Varbergs kommun #naturkarma – en kampanj som på ett inspirerande och informativt sätt lyfter budskape...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Väldigt många företagare och marknadsförare i besöksnäringen kämpar just nu för sin överlevnad och man gör allt för att hålla näsan ovanför...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet