-
Ny studie om pandemins effekter på evenemangsturismen i Sverige
Tillväxtverket har beviljat medel till projektet Framtidens evenemangsturism
I slutet av januari inleds en ny stor studie som syftar till att förstå hur evenemangsturismen påverkas av coronapandemin. Det är ett av åtta projekt som beviljats av Tillväxtverket för att öka kunskapen om hur turism- och besöksnäringen har påverkats och kan utvecklas i spåren av coronapandemin.
Totalt inkom 30 ansökningar till utlysningen varav åtta beviljades medel. En av dessa var Upplevelseinstitutets studie kring evenemangsturism. Under ett års tid kommer fokus riktas på att förstå hur evenemangsturismen påverkas av coronapandemin.
Studien heter ”Framtidens evenemangsturism – konsumenters drivkrafter och behov i pandemins spår” och projektet har beviljats med 375 000 kronor i projektmedel från Tillväxtverket.
– Det här är en väldigt viktig fråga för hela vår bransch. Vi är förstås enormt glada över att Tillväxtverket, i denna tuffa konkurrens, ger oss möjligheten att fördjupa oss inom detta och kunna förmedla insikter till aktörer som har det väldigt tufft just nu, säger Andreas Andersson Åkerling, VD på Upplevelseinstitutet.
Vill skapa förståelse kring hur pandemin påverkar
Coronapandemin har satt sina tydliga spår i hur vi som konsumenter tänker och resonerar i våra val. Det gör också att osäkerheten i branschen är stor. För en evenemangsarrangör och för en destination gäller det att förstå hur dessa förändringar påverkar konsumenterna att vilja delta och besöka olika evenemang och orter som turister nu och i framtiden. Genom detta projekt finns nu förutsättningar att skapa ökad förståelse kring hur besökare och deltagare till evenemang påverkas av pandemin.
Under 2021 kommer Upplevelseinstitutet att genomföra såväl kvantitativa som kvalitativa undersökningar. Studien kommer framförallt fokusera kring vilka drivkrafter och behov som kommer vara viktiga för gäster och besökare vid evenemang framöver.
Resultaten kommer att redovisas under senare delen av 2021, men under hela projektperioden kommer Tillväxtverket att arrangera öppna seminarier där alla intresserade kan ta del av innehåll och lärande i projekten. Och kunskapen som dessa åtta olika projekt kommer att leverera ska också kunna omsättas i affärsmodeller och arbetssätt samt ge konkret lärande i besöksnäringens företag.
– Evenemangsturismen har på kort tid mer eller mindre stannat av helt och hållet. Evenemangsaktörer behöver nu skyndsamt få insikter och kunskaper om besökares och deltagares drivkrafter till att i framtiden vilja delta, besöka och konsumera idrottens, kulturens och nöjesindustrins olika evenemang. säger Frans Fransson, projektansvarig hos Upplevelseinstitutet
- Text: Upplevelseinstitutet
- Foto: Pexels
-
O’Learys förvärvar Harrys – Målet är att bli ledande inom eatertainment i Europa
O’Learys, med fler än 110 enheter globalt, tar i och med förvärvet av Harrys, med över 20 franchise-restauranger i Sverige.
-
Kulturen ska bli en tydligare besöksanledning i Linköping
Tillväxtverket har beviljat Linköping stöd för projektet Kulturkartan. Det ska stärka kulturturismen som en besöksanledning till staden.
-
BRA vinnare i grön upphandling & nya linjer till Sälen i sommar
BRA fick nästan max poäng i en upphandling som nyligen avslutades av Kammarkollegiet. De lanserar även två linjer till Sälen i sommar.
-
Äventyrsberget Isaberg öppnar upp sommarsäsongen med flera nyheter
Isaberg har jobbat länge för att bli en åretruntanläggning. En god vintersäsong har passerat och nu väntar sommarens nyheter.
-
Göteborg utvecklar hybrida möten och evenemang
Göteborg & Co har beviljats stöd av Tillväxverket för ett projekt. Syftet är att utveckla staden som arena för hybridupplevelser.
-
Vårbudgeten: Visit Swedens Svemestersatsning får ytterligare tio miljoner
Det är Centerpartiet som har tagit initiativ till insatsen för att stötta besöksnäringen
-
Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 6-9 april 2021
Med fokus på positiva rapporter och fler förlängda stöd med reaktioner och BRA som lyfter igen
-
Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 2020
Pandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen, särskilt mot turist- och beställningstrafiken. En ny rapport visar dystra siffror.
-
Varberg – Så ska #naturkarma skapa omtanke om naturen
Nu lanserar Varbergs kommun #naturkarma – en kampanj som på ett inspirerande sätt lyfter budskapen i Allemansrätten.
-
BRA börjar flyga på Bromma igen och öppnar bokningen för de 10 första flyglinjerna
Nu står det klart att BRA börjar flyga större delen av sina inrikeslinjer till och från Bromma med start den 12 maj.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stort intresse för svensk naturturism i internationell press trots pandemin
Visit Sweden avslutade under 2020 en femårig insats på uppdrag av Näringsdepartementet och tillsammans me...
-
Satu Andersson blir ny VD för Holiday Club Åre
Holiday Club Åre tar nästa utvecklingssteg genom rekryteringen av Satu Andersson som ny VD. Hon har en lång karri...
-
Vårbudgeten: Visit Swedens Svemestersatsning får ytterligare tio miljoner
I vårbudgeten som presenteras på torsdag kommer Visit Sweden att tilldelas ytterligare tio miljoner kronor som i ...
-
Varberg – Så ska #naturkarma skapa omtanke om naturen
Nu lanserar Varbergs kommun #naturkarma – en kampanj som på ett inspirerande och informativt sätt lyfter budskape...
-
-
Gästbloggare
-