-
Nytt innovationsprogram i Göteborg för omstart i besöksnäringen
Den pågående pandemin har fått betydande konsekvenser för många små och medelstora företag inom besöksnäringen. Nu startar Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och Göteborg & Co ett innovationsprogram för att utveckla nya affärsmodeller i samarbete med företag i regionens besöksnäring.
”Pandemin har lett till att även duktiga entreprenörer har behövt avveckla sina verksamheter. Det är personer som byggt upp kompetens och nätverk som är ovärderliga, och många sitter på idéer om företagsutveckling inom besöksnäringen. Det vore slöseri att kasta bort detta.” Säger Jonas Fasth, projektledare på Handelshögskolan.
Vill bidra till en hållbar näring
Sedan i våras har i princip alla kultur- och idrottsevenemang ställts in, vetenskapliga möten av- och ombokats. Nöjesparken Liseberg och Svenska Mässan har tvingats hålla stängt och det internationella resandet har nästan upphört på grund av restriktioner. Det har fått flera följder för Göteborg.
”Besöksnäringen genererar jobb och bidrar till en levande stad för både besökare och göteborgare. Pandemin har drabbat näringen hårt vilket på sikt riskerar utarma stadens och regionens konkurrenskraft och attraktivitet. Med det här projektet vill vi bidra till en hållbar och innovativ besöksnäring i framtiden.” Säger Peter Grönberg VD på Göteborg & Co.
Ska stärka förmågan till omstart
Företagen som medverkar i innovationsprogrammet får stöd att utveckla affärsmodeller, produkter och tjänster för nya marknader och kundgrupper. Programmet ger också utrymme för reflektion och bearbetning av det som hänt.
Målet är att stärka förmågan till omstart och branschens långsiktiga innovations- och konkurrenskraft. Men också att få bättre insikter kring vilken kompetens som behövs inom framtidens besöksnäring och stärkt förmåga till internationalisering och expansion på nya marknader.
”Traditionellt sett har internationalisering setts som ett risktagande, men under senare år har denna syn omvärderats. När den internationella konkurrensen ökar är det svårt att upprätthålla konkurrenskraft om man har ett nationellt fokus. Risken är stor att bli utkonkurrerad av internationella konkurrenter på hemmaplan. Detta mönster var tydligt i spåren av finanskrisen 2008 och det finns starka skäl att förvänta sig en liknande utveckling efter coronapandemin.” Säger Jonas Fasth.
Genom sitt fokus på att stötta företagens omvandling till en hållbar tillväxtstrategi på längre sikt, blir projektet ett komplement till mer direkta stödåtgärder som arrangeras av andra aktörer i regionen.
Om innovationsprogrammet:
”Omstart: Innovation i krisande små och medelstora företag i besöksnäringen” Startar i november 2020 och avslutas i februari 2023. Ett innovationsprogram där 50–75 små och medelstora företag i Göteborgsregionen och övriga Västra Götaland kommer att medverka. Uppdelade på fem program som löper över ca sex månader vardera.
Företagen möts i grupp för samtal, föreläsningar och workshops, men jobbar även på egen hand med utvärdering, analys och handlingsplaner. Gruppernas sammansättning ska maximera möjligheten till utbyte mellan deltagarna.
Projektet är ett samarbete mellan Göteborg & Co och Handelshögskolan och finansieras av Tillväxtverket.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Anders Wester/Göteborg & Co
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
-
Gästbloggare
-